Tävla med dubbla sidostycken?

Nevermind

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om det är tillåtet att tävla med dubbla sidostycken, alltså ett kandar som används som träns, med båda sidostyckena fästa i ett tränsbett? Hittar inte något i TR, antingen letar jag dåligt eller så står det inget. Ska det tolkas som tillåtet eller förbjudet då?

Tacksam för svar!
 
Hej!
Jag undrar om det är tillåtet att tävla med dubbla sidostycken, alltså ett kandar som används som träns, med båda sidostyckena fästa i ett tränsbett? Hittar inte något i TR, antingen letar jag dåligt eller så står det inget. Ska det tolkas som tillåtet eller förbjudet då?

Tacksam för svar!
Mitt tips är att kontakta en överdomare, går att söka efter i TDB.
Men som mumin säger står det inte att det är tillåtet är det antagligen inte det.
 
Kollat TR nu och eftersom man skiljer på Träns och Kandar i texten, skulle jag tolka det som att Kandar inte är tillåtet använda utan stång och bridongbett


2. Träns
2.1.1. Träns består av huvudlag med bett och tyglar samt nosgrimma.
Huvudlaget är sammansatt av nackstycke, sidostycken, käkrem
och pannrem.


3. Kandar
3.1. Kandar består av huvudlag, sammansatt av nackstycke,
sidostycken, käkrem och pannrem, samt nosgrimma, stång- och
bridongbett, kindkedja/hakkedja och tyglar.
 
Kollat TR nu och eftersom man skiljer på Träns och Kandar i texten, skulle jag tolka det som att Kandar inte är tillåtet använda utan stång och bridongbett


2. Träns
2.1.1. Träns består av huvudlag med bett och tyglar samt nosgrimma.
Huvudlaget är sammansatt av nackstycke, sidostycken, käkrem
och pannrem.

Står inte specificerat hur många sidostycken det kan vara på ett träns dock ;)
 
Jag skulle utgå från att det inte är tillåtet eftersom två sidostycken inte är normalt på ett träns, och inget som inte uttryckligen står som godkänt är ok, så skulle jag inte rida med två sidostycken..
 
Har fått svar från 2 överdomare nu. En tycker att det inte skulle vara något problem, hon förstod dock inte varför någon skulle göra detta :D Domare nr 2 sa som ni skrev, att det som inte står i TR inte heller är tillåtet.

Slutsats: Vi plockar bort dem till tävling. Micklemträns är lite över budgeten just nu tyvärr :)
 
"Tycker att det inte ska vara något problem" är väl inget svar?
Är man överdomare får man väl säga ja det är tillåtet, nej det är inte tillåtet eller om man "tycker" något så får man väl ta reda på hur det är.

Citat:
"Nej, jag tror inte att det skulle vara ett problem eftersom det inte står något om det. Jag hade inte anmärkt på detta. Det är kanske bättre att plocka bort dem om du vill vara helt säker, jag ser inte att de skulle fylla någon funktion."
 
Men en överdomare om någon måste väl veta och vara oerhört försiktig med något som inte står i TR, då det i TR står att om det inte är nämnt är det inte tillåtet.

Ja? Jag har fattat det själv?
Att denna överdomaren skrev såhär spelar ingen roll eftersom den andra skrev att det inte var tillåtet och hade faktiska belägg för det. Alltså drar jag slutsatsen att det finns en risk att överdomare anmärker på detta, och den lättaste lösningen är att plocka bort dem.

Däremot står det fortfarande ingenting om hur många sidostycken som får användas i TR. Så det är väl en tolkningsfråga, som mycket annat. Hur som helst vill jag undvika konflikter.
 

Liknande trådar

Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
719
Senast: Emiro
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 093
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 884
Senast: Pyrran
·
Utrustning Hej. Behöver lite hjälp att tyda TR. Har en ponny och en storhäst och jag skulle vilja tävla de båda, främst hoppning men är intresserad...
2
Svar
21
· Visningar
2 093
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp