Tävla utan kavaj?

Guldaskig

Trådstartare
Är det omöjligt att få dispens för att få tävla utan kavaj på dressyrtävling? Jag är gravid och tycker att kavajen börjar sitta lite trångt :angel: Tänkte jag kunde få rida i nån diskret tröja istället eller är det bara att glömma? Vart hör man av sig, överdomaren?
 
Jag tror det är mycket svårt att få dispens från kavajen. Jag har tävlat i 34 graders värme på en tävlingsplats som låg i en gryta, helt vindstilla - svinvarmt på utebanan och säkert närmare 50 grader i ridhuset. Ingen kavajdispens. Det var för övrigt samma tävlingsplats där en av mina klubbkamrater sa "det här är inte bromsar, det är aggressiva blåmesar" angående insektstrycket...
 
Tack för era svar! Jag har inte stora förhoppningar om att det ska gå men det kanske är värt att fråga i alla fall. Undrar varför det ska vara så otroligt strikt?
 
@warg Sånt där gör mig så himla irriterad. En sån öd som inte släpper på kavajkravet där gör faktiskt inte sitt jobb. Är helt bisarrt att det prompt ska ridas runt i kavaj på gammal princip i den värmen när de faktiskt kan vara mänskliga och släppa på det. Inte undra på att dressyrsporten får en så rigid stämpel i att aldrig acceptera förändring.
 
@warg Sånt där gör mig så himla irriterad. En sån öd som inte släpper på kavajkravet där gör faktiskt inte sitt jobb. Är helt bisarrt att det prompt ska ridas runt i kavaj på gammal princip i den värmen när de faktiskt kan vara mänskliga och släppa på det. Inte undra på att dressyrsporten får en så rigid stämpel i att aldrig acceptera förändring.
Bisarrt var ordet! Var nog många som fick " för dagen något matt" på den tävlingen - gällde både häst och ryttare!
 
Ångrar mitt inlägg... Numera kan man ge dispens enl. Tr II moment 210, punkt 1.2:

Överdomaren kan vid speciella tillfälligheter ge tillstånd att tävla utan ridkavaj och ridfrack.

så till TS. Du kan ju prova och hänvisa till det momentet?
 
Ångrar mitt inlägg... Numera kan man ge dispens enl. Tr II moment 210, punkt 1.2:

Överdomaren kan vid speciella tillfälligheter ge tillstånd att tävla utan ridkavaj och ridfrack.

så till TS. Du kan ju prova och hänvisa till det momentet?

Åh, det ska jag prova. Undrar om graviditet är en giltig tillfällighet, de skulle ju lika gärna kunna säga att jag ska köpa en större kavaj :D
 
Har jag drömt att jag läste i TR att man på lokal dressyrtävling numer får tävla i tröja/jacka O_o
 
Man fick det ett tag sen tog dom bort det igen. Var väl någon i dressyrkommitten som inte tyckte det så tillräckligt fint ut eller nåt

Fast jag skummade igenom det för typ en månad sedan då jag skulle ut och tävla och tyckte mig läsa något liknande och tänkte , aha äntligen eftersom man får göra det på lokal hoppning.. men det kan ju ha varit något annat iof, som sagt skummade bara lite löst.
 
@fio det stämmer delvis, även det i moment 210 i tr II, men det gäller bara Pararyttare. Och även om graviditet kan vara visst hinder så räknas man inte som pararyttare.. :angel:
 
@warg Sånt där gör mig så himla irriterad. En sån öd som inte släpper på kavajkravet där gör faktiskt inte sitt jobb. Är helt bisarrt att det prompt ska ridas runt i kavaj på gammal princip i den värmen när de faktiskt kan vara mänskliga och släppa på det. Inte undra på att dressyrsporten får en så rigid stämpel i att aldrig acceptera förändring.

Håller med! Himla märklig ÖD på tävlingen som @warg nämner. Den kanske själv fått solsting i hettan? O_o

Lite trådkap riktat till dig Fiorano, som verkar kunnig på området:
Hur varmt måste det vara för att man ska få släppa på kavajkravet? Eller är det upp till varje ÖD att bestämma?
På en tävling jag var hade de släppt på kavajkravet pga. "värmen". Tävlingen var visserligen på sommaren, och gick parallellt inne/ute. Men det var "bara" kanske 21-22.C ute och 25-26.C i ridhuset typ, men soligt. Så t.om. jag som normalt är rätt varmblodig kunde utan problem rida i kavaj, men jag vet att ÖDn gick runt och såg rätt varm ut i sin T-shirt...:D
 
jag fick tävla med kavaj hela min graviditet, men jag slapp sitta på häst på ärevarv.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 688
Senast: Valle
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 175
Senast: manda
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 046
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp