Tävla utan kedja?

Willies

Trådstartare
Någon här inne som har koll på reglerna för tävling i in hand trail, longeline, showmanship och halter? Vill hemskt gärna skippa kedjan då jag tycker den är onödig, och jag tycker mig tolka enligt APHAs regelbok att man får det: "Halter with appropriate lead. A chain may be used under the chin och hning frm the halter."
Detta måste ju betyda att den får lov att sitta som ett vanligt grimskaft? Men å andra sidan, måste man ha kedja då? Eller kan man ha ett vanligt i läder? :p
Hemskt tacksam för svar!
 
Du behöver inte ha kedja men har du det måste du korta upp den så att du aldrig håller i kedjan utan handen måste hålla om grimskaftet.
 
Du behöver inte ha kedja men har du det måste du korta upp den så att du aldrig håller i kedjan utan handen måste hålla om grimskaftet.
Japp, det vet jag. Tävlar alltid med kedja, men har efter att jag såg en bild som APHA hade delat med ett vanligt lädergrimskaft tänkt om man får använda ett vanligt, snyggt lädergrimskaft. Men då är detta okej alltså? :bump:
 
Men nu kommer en fråga till. Jag frågade min tränare, och hon sa att jag absolut inte skulle köra utan kedja för att domarna tycker det ser oproffsigt ut:confused: Men om det står i regelboken att man får tävla både med och utan kedja borde jag väl inte bli bedömd annorlunda? Eller det är en sådan "silverdetaljer vs. inga silverdetaljer"-grej?
 
Tänkte skriva det i förra inlägget att domarna vill att man ska ha kedja för det är ett säkerhetstänk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp