Tävling under ojämna förutsättningar

purity_666

Trådstartare
Jag tänkte på där förutsättningarna ändras rätt stort under tävlingens gång. T.ex det är solsken vid första startande och hagelskur för de senaste startande. Eller något vid sidan av banan som stör, eller något på banan som blåser omkull, eller kanske en hund som springer in på banan.
Ja när yttre omständigheter gör att förutsättningarna ändras till det negativa för någon/några. Hur tycker ni det ska hanteras? Ska de slippa minuspoäng vid just det momentet? Få börja om? Eller bara gilla läget?

Tänkte på det när en vän tävlade WE sist. Banan låg ute och nära banan låg en tågräls. Tågen skymdes en bit av ridhuset, sen försvann det i buskage, men det fanns en öppning där det syntes tydligt.
Det kom inte många tåg alls när vi var där. Såg typ 3-4 st och var där flera timmar. Hursomhelst, min kompis hade just ställt upp sig vid för att öppna grinden. Hästen står då med huvudet mot tågrälsen och såklart dyker ett tåg upp bakom ridhuset precis när min vän har ställt upp. Hästen skuttar en halvmeter åt sidan, men de kan sen genomföra momentet utan problem. I det läget tycker jag inte de borde få något straff t.ex. De andra ryttarna hade inte det extra skrämselmomentet.
Har sett hopptävling där dekoration blåst omkull, då ser ju inte banan lika ut för alla.

Frågan är ju då; när är den yttre påverkan tillräcklig för att ett ekipage ska få starta om/slippa straffpoäng eller liknande? Då menar jag ju när det påverkar enskilt ekipage, inte samma störning för alla/många.
 
Jag har fått starta om en gång. Då var det en funktionär som hade dålig koll och slängde upp porten i sargen mitt framför oss under programmet. Vi var alltså på spåret, 2-3 m från porten då hon kastar upp den, strax framför nosen på oss. Vi hade hunnit starta programmet och ta oss ner till A via en diagonal, men inte mer. Däremot tog domaren naturligtvis ingen hänsyn i bedömningen till att min häst var väldigt skeptisk till att passera porten efter incidenten - och det hade ju förstås blivit tokigt. Generellt skulle jag säga att det ska mycket till för att en störning ska vara så stor att du får göra om. Att ändra bedömningen är ju helt tokigt, den måste vara konsekvent.
 
Skulle man börja strunta i poängavdrag i såna lägen som när tåget kom så kommer folk aldrig sluta argumentera över att "barnet/hunden/den gula jacka vid sidan om banan skrämde min häst, jag borde fått en 7:a istället för 4:an för det är vad min häst hade presterat om inte barnet/hunden/den gula jackan varit där". Det skulle bli ohållbart.
 
Min kompis fick starta om en dressyrstart efter att ett partytält kom rullande (blåste storm) in på banan.
Hon valde dock att inte starta om utan utgå då det inte var någon större idé att försöka genomföra ett program efter det.
 
Olika väderförhållanden - bara att acceptera.
Vind som välter paraplyn - bara att svälja.
tåg som passerar - helt OK.

Exemplet med partytältet är väl ett rimligt skäl till att börja om...

Senast jag var på tävling (dock körning) var jag första startande. Vid C stod en hästlastbil med domare och skrivare i.
När jag släpptes in på banan hann jag typ 15 meter innan det blåstes till start.
Min orutinerade fyraåring ville inte gå fram dit... hela programmet präglades av hans skepsis. Poängen blev sorgliga...
Följande ekipage fick betydligt mer tid på sig att vandra förbi lastbilen, troligen eftersom man märkte reaktionen hos min unghäst.
Det spelade dock ingen roll i ett större perspektiv om min häst hade fått gå och titta lite mer: varenda gång vi skulle passera C - och det var några gånger - var han precis lika skeptisk. Så våra poäng hade inte blivit just roligare av att han fått kolla först.

Där blev det ju lite olika förutsättningar för olika ekipage, men det var ju ingens fel att min fyraåring blev förfärad.
 
TR-skrivningen i TR II (dressyr) ang detta:
Moment 264 Yttre störningar Om tävlingsbanans staket, eller delar därav, ramlar omkull eller om ekipaget under ritten blir stört av oroligheter på banan till exempel av lösa hundar eller liknande ska ritten avbrytas och felet åtgärdas utan att ekipaget belastas med något avdrag. När banan är återställd/felet avhjälpt ska ryttaren fortsätta från den punkt där ritten avbrutits. Vid extrema väderförhållanden eller andra extrema situationer kan domarordföranden avblåsa pågående ritt eller klass. Avbruten ritt/klass ska slutföras när förhållandena så tillåter.
 
Måste berätta om den gången min ena syster startade sin första fälttävlan på sin B-ponny.Precis när hon startar dressyrmomentet börjar det hällregns!Domaren satt i sin bil och trots att vindrutetorkare gick för fullt så fick de inte bort vattnen.Precis när syrran var klar slutade det regna.Det muntliga i omdömena var obegripliga o konstiga.I de fallet skulle domaren blåst av tycker jag!
 
Jag har haft hällregn och extrema vindbyar under en dressyrtävling. Spöregnade gjorde det väl var tionde ryttare eller så. Min häst brydde sig inte nämnvärt mer än att hon skakade på huvudet när hon fick vatten i öronen men en annan häst såg jag tvärvända i halten och ställa sig med rumpan mot regnet och vinden.
På en hopptävling har en ambulanshelikopter landat precis bredvid banan. Som tur är hade jag redan hoppat det hindret och behövde inte rida så nära men det kunde blivit intressant då hästen inte ens var riktigt trafiksäker. Ser det som så att jag tävlar inte på så hög nivå att så länge hästen inte blir traumatiserad så är det inte värre än att man får hoppas på bättre tur nästa gång.
 
Jag tävlade min unghäst i handklasser i western. Vi stod på line up, under bedömning i Showmanship at halter när de drar igång Cottoneye Joe i högtalarna samtidigt som några med hårda boots klampar på läktaren. Min häst valsade runt och reste sig varpå vår poäng gick i botten.
Jag har också varit med om andra saker som stört och försämrat vår poäng eller placering.

Jag tänker att det är sådant som ingår i tävlandet. Om min häst inte klarar sådana störningar så är vi inte värda en högre poäng. Jag kommer aldrig kunna kontrollera omgivningen så då får vi helt enkelt träna, öva och skaffa rutin. Ut och "träna på att tävla" helt enkelt. Vad är det värsta som kan hända? Att vi inte får rosett?
Jag har medvetet diskat oss i några klasser. Oftast genom att göra en otillåten manöver (t.ex lägga en volt i ett trailmönster) för att ge hästen en bättre förutsättning på ett hinder om vi t.ex. kommit helt fel på det från början. Min häst kan inte mönstren. Så länge jag agerar som att det som händer är helt i sin ordning så kommer hon aldrig fatta att något blev fel.
 
Jag är av samma åsikt som @Digbil , yttre störningar är en del av tävlingen. En av mina tidigare hästar, fantastisk pleasure/trail häst men kunde inte hantera applåder. Visst det var ordentligt irriterande när vissa insåg detta och ”jävlades” genom klappa precis när vi rider förbi = ritten förstörd eftersom hästen far iväg till andra änden av banan. Men jag ska ju heller inte placera högre än någon annan vars häst inte störs över sånt, de har helt enkelt jobbat hårdare/lyckats bättre med miljöträningen än vad vi hade. Det är bara till att gilla läget och jobba vidare
 
Det är bara att bita ihop och rida Och hoppas på bättre tur nästa gång. Visst blir man irriterad och tycker det är orättvist men det får man ta. Man får försöka förbereda sig. Störningar under träningarna är jättebra. Självklart kan man inte förbereda sig för allt, men ju mer grejer du utsätter din häst för desto mer kommer den att tolerera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp