Tävlingar 2017

Och så den där märkliga meningen bettlösa bett, va fan är ett bettlöst bett? Vet att jag frågade Mats G för flera år sedan men fick aldrig ett svar på det.
 
Det konstiga är att hackamore som oxå är bettlöst inte är tillåtet :confused:

Men det måste vara något nytt(sen när vet jag inte) för bettlöst har aldrig tidigare varit tillåtet i terrängen. Hackamore var förr tillåtet från 2*
Var ju vissa ÖD som inte ens ville godkänna kombinationsbetten för dom ansåg att det inte var ett bett.. Hur det nu inte kunde vara det.

Ja precis. Gissar det var för att det ansågs som att man hade bättre kontroll med bett?
 
Och så den där märkliga meningen bettlösa bett, va fan är ett bettlöst bett? Vet att jag frågade Mats G för flera år sedan men fick aldrig ett svar på det.

Nej alltså jag har typ gett upp att ens fråga. Eller pulsmätaren frågar jag om på tävling, det är ju enkelt och jag försöker faktiskt sköta mig, ibland.
 
Ja precis. Gissar det var för att det ansågs som att man hade bättre kontroll med bett?

Och sen när jag ser hur bra kontroll många har med bett så tänker jag att så illa kommer det ändå aldrig bli för mig o Tiger (nåja, helt utan huvudlag hade det inte gått bra om han blir rädd o spänd) så wtf liksom.
 
Har stått med i två år att det är tillåtet, men nu har de tagit bort det, men inte resten. Så jag vet inte om de ville ta bort det? Gissar att man får fråga ÖD och kan få ungefär 150 olika svar. Känns inte så aktuellt för mig ändå. Alltså hela TR hade ju behövt lite renovering, så ostrukturerat och svårtolkat.
 
@Novali01 och @Wilisia
Jag har aldrig varit där, och känner nog ingen som har tävlat där heller. Var en klubbkompis där och tränade häromveckan, men hon var inte till mycket hjälp. :angel:

Är hoppbanan tittig? :nailbiting:
 
Jag var där första året o då var den inte tittig men oerhört klantig bansträckning som gjorde att det blev mycket fel på banan. Inga markbommar i 90-klass. Men sen har jag förstått att de har flyttat hoppbanan ut på gräs? Och jag antar att de investerat i hinder också för då första året var många av dem hemmabyggen. @Hippocampus bör ju veta?
 
@Novali01 och @Wilisia
Jag har aldrig varit där, och känner nog ingen som har tävlat där heller. Var en klubbkompis där och tränade häromveckan, men hon var inte till mycket hjälp. :angel:

Är hoppbanan tittig? :nailbiting:
Det tycker jag inte. Kan skicka filmer på terräng och hoppning på fb om du vill. Den går på gräs nu och de har nytt hindermaterial.
 
Alltså min häst :love: Han var så glad idag när vi fick startsignal så jag hann inte ens bli rädd för den hemska oxern som var nr 2 o sen vips så var banan slut o ingen av oss var ens trötta! Fatta vilken seger när min största oro alltid varit att han 1. Inte vill skritta ens. 2. Inte har bjudning nog att ens ta sig över en liten stock och 3. Skräckkänslan när man bara vill gräva ner sig efter 3 hinder för hästen känns helt död och ryttaren definitivt är det. Min häst har blivit GLAD :love: :love: :love:

Han sprang nästan hela rundan av sig självt (vatten är int hans grej hehe), nolla på hinder och vi fick oförtjänta 7.0 (missade tex helt avståndet i kombinationen, oups) men bästa var helt klart känslan när man fattade galopp o hästen bara susar iväg med spetsade öron :love: 2.5 års slit börjar ge så himla härliga resultat alltså!!! Tror det var bra vi hoppade ynkliga 70 cm i Vinslöv för då var han inte alls framme men det blev ändå inte jobbigt för honom och jag vågade fokusera på aTT slappna av pch inte jaga honom. Nu kändes ju 80 jättelätt när vi hade lite bjudning. Tjoho!!
 
Alltså min häst :love: Han var så glad idag när vi fick startsignal så jag hann inte ens bli rädd för den hemska oxern som var nr 2 o sen vips så var banan slut o ingen av oss var ens trötta! Fatta vilken seger när min största oro alltid varit att han 1. Inte vill skritta ens. 2. Inte har bjudning nog att ens ta sig över en liten stock och 3. Skräckkänslan när man bara vill gräva ner sig efter 3 hinder för hästen känns helt död och ryttaren definitivt är det. Min häst har blivit GLAD :love: :love: :love:

Han sprang nästan hela rundan av sig självt (vatten är int hans grej hehe), nolla på hinder och vi fick oförtjänta 7.0 (missade tex helt avståndet i kombinationen, oups) men bästa var helt klart känslan när man fattade galopp o hästen bara susar iväg med spetsade öron :love: 2.5 års slit börjar ge så himla härliga resultat alltså!!! Tror det var bra vi hoppade ynkliga 70 cm i Vinslöv för då var han inte alls framme men det blev ändå inte jobbigt för honom och jag vågade fokusera på aTT slappna av pch inte jaga honom. Nu kändes ju 80 jättelätt när vi hade lite bjudning. Tjoho!!

Grattis! :banana:Allt känns ju lättare med bjudning. :angel:

Själv har jag hoppat tre ynka språng idag och är helt vild av glädje. Kommer typ få censurera ev filmer från terrängen de närmaste åren pga tjutande ryttare. :o

Även om det var banhoppningshinder idag är känslan densamma. Älskar hur min häst hoppar! :love:
 
Jag var där första året o då var den inte tittig men oerhört klantig bansträckning som gjorde att det blev mycket fel på banan. Inga markbommar i 90-klass. Men sen har jag förstått att de har flyttat hoppbanan ut på gräs? Och jag antar att de investerat i hinder också för då första året var många av dem hemmabyggen. @Hippocampus bör ju veta?
Hoppbanan är på gräs då underlaget vid ridhuset inte är bytt ännu. Där hoppningen var det året du red är uppstallningen då vi tyvärr inte har tillgång till mer mark vid terrängbanan (har försökt).
Det känns som längesen men vad jag minns hade vi lite gamla hinder och lite nya men det var en stöld några dagar innan om jag minns rätt så det blev lite "hitta bommar och gör det bästa".

Både terrängbanehinder (alla) o hoppbanehinder (allt, både bommar och stöd) bygger vi helt själva. Ja alltså vi köper bommar till banhoppningen men annars bygger vi allt själva. Vi konstruerar, ritar och bygger. Allt från 90 till vissa hinder som är 2*.

Som kuriosa är vi ca 8 personer som nu i 2 år byggt säkert 30 terränghinder inkl nytt vattenhinder, i år har vi målat 100 bommar minst 2 gånger och byggt x antal hinderstöd. Och sitter på en liten gräsklippare typ 20 timmar i veckan för att klippa banan.
Vad håller vi på med inom denna sport egentligen

För övrigt brukar det vara Christensson som bygger terräng och Dulow banhoppning.
Vi har lite maxade hinder, lite varierat. Just nu är ett mim-hinder klart, maxat för 1*, det hade jag aldrig hoppat

Det många faller på hos oss är konditionen hos hästen. På de internationella förra året var det kuperat då de red in i hägnet. I år kommer ev även 100-klassen rida in i "hägnet" istället för grusvägen och det kan bli lite jobbigare.

Hoppbanan och dressyrbanan är på gräs o det lutar lite.
 
Jag ska debutera H100 i Hermanstorp och är lite nervös för att alla säger att H100 är såååå svårare än H90. Men man måste ju försöka någon gång?

Fast det är ju sant, men det beror ju lite på vilken 100 klass man väljer . Fördelen är att ha tränat på banan innan. Jag har startat på banor som är mer 1* samt banor som är mer som en 90, problemet är att man aldrig riktigt vet hur bb tänkt bygga.
 
Alltså min häst :love: Han var så glad idag när vi fick startsignal så jag hann inte ens bli rädd för den hemska oxern som var nr 2 o sen vips så var banan slut o ingen av oss var ens trötta! Fatta vilken seger när min största oro alltid varit att han 1. Inte vill skritta ens. 2. Inte har bjudning nog att ens ta sig över en liten stock och 3. Skräckkänslan när man bara vill gräva ner sig efter 3 hinder för hästen känns helt död och ryttaren definitivt är det. Min häst har blivit GLAD :love: :love: :love:

Han sprang nästan hela rundan av sig självt (vatten är int hans grej hehe), nolla på hinder och vi fick oförtjänta 7.0 (missade tex helt avståndet i kombinationen, oups) men bästa var helt klart känslan när man fattade galopp o hästen bara susar iväg med spetsade öron :love: 2.5 års slit börjar ge så himla härliga resultat alltså!!! Tror det var bra vi hoppade ynkliga 70 cm i Vinslöv för då var han inte alls framme men det blev ändå inte jobbigt för honom och jag vågade fokusera på aTT slappna av pch inte jaga honom. Nu kändes ju 80 jättelätt när vi hade lite bjudning. Tjoho!!
Åhhh så härligt! Blir så glad av att höra att det går bra för er:love: :bump:
Jag tror inte alls 7,0 var oförtjänt heller ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 469
Senast: settis
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 530
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp