Tävlingsgrenar för gångartshästar?

urkella

Trådstartare
Hoppas det går bra att lägga tråden här trots att jag inte har en islänning :)

Vad finns det för tävlingsgrenar som godkänner hästar med extra gångarter ?

Jag har skaffat mig en Paso Peruano och som tidigare westernryttare har jag fått veta att vi får inte tävla inom det då han kommer tölta istället för trava. Så blir att leta upp något annat att satsa på för våra del sedan när han är "vuxen". Någon här som tävlar i annat än gångarts tävlingar ?
 
Hoppas det går bra att lägga tråden här trots att jag inte har en islänning :)

Vad finns det för tävlingsgrenar som godkänner hästar med extra gångarter ?

Jag har skaffat mig en Paso Peruano och som tidigare westernryttare har jag fått veta att vi får inte tävla inom det då han kommer tölta istället för trava. Så blir att leta upp något annat att satsa på för våra del sedan när han är "vuxen". Någon här som tävlar i annat än gångarts tävlingar ?
Du kan inte tävla på officiella islandshästtävlingar, där är endast registrerade islandshästar välkomna, en del inofficiella går förmodligen bra, men hör med arrangören.

Kan din häst trava så finns det ingen anledning att inte kunna tävla på westerntävlingar, eller för den delen dressyr. Det är inte förbjudet att hästen har fler gångarter, bara du inte visar dem :).

På min f.d häst hade jag lätt kunnat tävla både dressyr och hoppning eller för den delen western om det varit min önskan. Hon hade både bra och mycket tölt och var stabil i gångarterna och med fina grundgångarter samt en bra hoppteknik.
 
@Lobelia han har en stark trav och svag tölt för stunden vad han visar i hagen så kommer undvika traven när han rids in tills han har en stadig tölt utan stärka den genom skritt och galopp. Vill inte förstöra den gångart som är "viktigast" :)
Tänkte mer om det finns andra grenar än just de för islandshästar som man kan ställa upp i som det är ok med tölt. Distans tex är en gren jag tror han kan funka bra i :D
 
@Lobelia han har en stark trav och svag tölt för stunden vad han visar i hagen så kommer undvika traven när han rids in tills han har en stadig tölt utan stärka den genom skritt och galopp. Vill inte förstöra den gångart som är "viktigast" :)
Tänkte mer om det finns andra grenar än just de för islandshästar som man kan ställa upp i som det är ok med tölt. Distans tex är en gren jag tror han kan funka bra i :D
Jag tror du tänker fel med inridning, när du rider in hästen så är prio ett att lära den bära ryttare först, stopp och framåt och vända. Innan det sitter brukar folk i islandshästvärlden inte tänka på vilken gångart hästen väljer. Har hästen tölt (vilket din uppenbarligen har) kan man plocka fram den senare när hästen förstår hjälperna.

Om hästen visar tölt i hagen så finns en och är ganska stark, det är många lättöltade hästar som inte tar ett steg tölt i hagen. Du förstör aldrig tölten genom att trava och du kan stärka tölt genom att trava och tvärt om. Sen gör du givetvis som du vill, men att undvika trav lär inte gynna tölten på din häst ett dugg.
 
Enda erfarenhet jag har av 4 gångare är islandshästen jag är medryttare på nu fram tills han ska ridas in och d3n kan bara skritt,pass och galopp :p Utan är bara vad jag fått sagt och hört av de som tränar rasen i USA samt tränings dvderna om rasen som jag förlitar mig på då de är så få som håller på med rasen i sverige. Är kanske skillnad på tölten mellan de olika raserna :confused: Är ingen av de tränare som jag skrivit med där som någonsin travar sina utan både där och i Peru så är det tabu. Där rids de endast i skritt, paso llano (arbetstölt) och sobreandando (snabbare tölt) så de galopperar inte ens hästarna.
 
Gångarten är med stor sannolikhet den samma, men idealen och hur man vill att hästen ska gå varierar och därmed avelsmålen så hästarna är säkert olika på många plan men variationen inom Islandsrasen är stor. På islandshästen rider man i alla gångarter och tävlar i dem också. Man kan även tävla i enbart tölt om man önskar. Bara du kan bestämma hur du vill göra, men att rida in hästen efter instruktioner på distans verkar knepigt om du nu inte bor där det finns gott om tränare med rätt inriktning.

Hur du vill rida din häst är upp till dig, men sannolikheten att tölten blir sämre av att trava är nära noll :) men vill du bara tölta så gör det. Jag tror dock du gör bäst i att lära in hjälperna förs och ta den gångarten det blir, innan du väljer bort en eventuell trav. Det är förvillande nog för den ovana hästen med alla konstiga hjälper.
 
Enda erfarenhet jag har av 4 gångare är islandshästen jag är medryttare på nu fram tills han ska ridas in och d3n kan bara skritt,pass och galopp :p Utan är bara vad jag fått sagt och hört av de som tränar rasen i USA samt tränings dvderna om rasen som jag förlitar mig på då de är så få som håller på med rasen i sverige. Är kanske skillnad på tölten mellan de olika raserna :confused: Är ingen av de tränare som jag skrivit med där som någonsin travar sina utan både där och i Peru så är det tabu. Där rids de endast i skritt, paso llano (arbetstölt) och sobreandando (snabbare tölt) så de galopperar inte ens hästarna.
Vill du bara skritta och tölta så kör på de dvdtrick du har. Vill jag ha en häst som kan växla mellan gångarterna så kanske det inte är bästa vägen. Jag har ingen stor erfarenhet av paso peruano, men de videoklipp jag sett tycker inte jag visar hästar som är harmoniska och bär sig väl.

Tölten försvinner inte, var inte rädd för det. Den kan kanske "försvinna" efter år av fokuserad träning.

Ingen av mina töltar i hagen mer än i nedsaktningar, men alla töltar definitivt under ryttare.
 
Här på västkusten ordnas Working Equitation tävlingar där man även får tölta (säkert inte officiella iofs). Googla på det så kanske du hittar mer info. Vet att det finns en Facebookgrupp för det gänget, men är inte själv engagerad så vet inte mer.
 
@Silkisif jag vill jobba fram en bra galopp med iaf. Det jag har sett så är aktiva bakben och rätt samling för rasen a&o för att du ska få tölten korrekt. Nåde om hästen knäpper av för bettet och går bakom lod. Sedan rids de alla in bettlöst gillar jag skarpt. Men tänkt åka ner till Danmark och ta ett par lektioner av en som har rasen innan han ska börja ridas in så man har då mycket "kött på benen" som möjligt. Rasen har ju med en annan exteriör jämfört med "vanliga" ridhästar :).
@kvandi ohh det måste jag kolla upp :laugh: vet du vad fb-gruppen heter ?
 
Gångarten är med stor sannolikhet den samma, men idealen och hur man vill att hästen ska gå varierar och därmed avelsmålen så hästarna är säkert olika på många plan men variationen inom Islandsrasen är stor. På islandshästen rider man i alla gångarter och tävlar i dem också. Man kan även tävla i enbart tölt om man önskar. Bara du kan bestämma hur du vill göra, men att rida in hästen efter instruktioner på distans verkar knepigt om du nu inte bor där det finns gott om tränare med rätt inriktning.

Hur du vill rida din häst är upp till dig, men sannolikheten att tölten blir sämre av att trava är nära noll :) men vill du bara tölta så gör det. Jag tror dock du gör bäst i att lära in hjälperna förs och ta den gångarten det blir, innan du väljer bort en eventuell trav. Det är förvillande nog för den ovana hästen med alla konstiga hjälper.

Tror inte det finns en enda tränare för rasen i hela landet :( Hade det gjort det hade han åkt dit för inridning. Men hoppas det ska funka med en som håller på med islandshästar med. Tänkt åka över ett par gånger till Danmark och ta lite lektioner innan han ska startas så man har så mycket kött på benen som det bara går. Som jag fattar det så töltar de alltid så fort man får upp samlingen på dom då de är avlade med det som "enda ridgångart" utöver skritt i Peru i 400 år. Så risken finns med att han själv aldrig kommer själv ta trav under ryttare med. Vilket fall som så kollar jag vad det finns för tänkbara tävlingsgrenar som tölt är accepterat, om vi kommer kunna trava eller ej får vi se när man sitter i sadeln sedan :p
 
@Silkisif jag vill jobba fram en bra galopp med iaf. Det jag har sett så är aktiva bakben och rätt samling för rasen a&o för att du ska få tölten korrekt. Nåde om hästen knäpper av för bettet och går bakom lod. Sedan rids de alla in bettlöst gillar jag skarpt. Men tänkt åka ner till Danmark och ta ett par lektioner av en som har rasen innan han ska börja ridas in så man har då mycket "kött på benen" som möjligt. Rasen har ju med en annan exteriör jämfört med "vanliga" ridhästar :).
@kvandi ohh det måste jag kolla upp :laugh: vet du vad fb-gruppen heter ?
Och för att få en vettig galopp så krävs det ett diagonalt rörelsemönster = galoppen blir bättre med en bättre trav.
 
@Lilleknodd det är mycket möjligt. Han har en jäkligt snygg galopp rrdan. Traven är inte mycket att hänga i granen och risken finns att han inte tar den under ryttare och jag vill inte förstöra honom genom försöka plocka fram en dålig gångart som inte är önskvärd om jag ska visa honom som hingst. I dagen läge är jag inte kunnig nog för att mixtra med gångarterna. Men mycket kan hinna ändras under 1 år både hur han växer och utvecklas och vad jag hinner lära mig om rida gångartshästar :)
Så här travar han i dagens läge :angel:
http://s1268.photobucket.com/user/minihingstar/media/VID_69650517_060242_zpsmsjlwmpl.mp4.html
 
@Lilleknodd det är mycket möjligt. Han har en jäkligt snygg galopp rrdan. Traven är inte mycket att hänga i granen och risken finns att han inte tar den under ryttare och jag vill inte förstöra honom genom försöka plocka fram en dålig gångart som inte är önskvärd om jag ska visa honom som hingst. I dagen läge är jag inte kunnig nog för att mixtra med gångarterna. Men mycket kan hinna ändras under 1 år både hur han växer och utvecklas och vad jag hinner lära mig om rida gångartshästar :)
Så här travar han i dagens läge :angel:
http://s1268.photobucket.com/user/minihingstar/media/VID_69650517_060242_zpsmsjlwmpl.mp4.html
Jag blir lite förvirrad, först skrev du att han har en stark trav, nu att han knappt travar. Poängen från de flesta var väl att du inte ska tvinga fram någon gångart alls under inridningen, utan fokusera på att få hästen ridbar, så får det gå i vilken gångart som helst. Gångarterna kommer att sitta så småningom också, när hästen får mer balans och styrka. Det går inte att börja åt andra hållet, eftersom man inte kan bygga upp muskler och balans utan att hästen är ridbar.

Men det är ju lite av ett sidospår (sagt i all välmening, för övrigt, jag kan ingenting om den rasen :)). När det kommer till tävlingar så är väl, som andra skrivit, distans en bra gren. Även WE bör väl funka, samt TREC. Har dock väldigt dålig kunskap om de grenarna.
 
Det ser inte ut som din häst har en stark trav, snarare tvärtom om. Vist är det några steg trav men mest fyrtakt och åt tölten. Jag gissar att det skulle bli töltaktigt under ryttare i dagsläget.
Han har en stark trav lös i hagen men visst så fort man har honom på volt eller leder honom så går han så här orent. Vilket är en typiskt paso trav fick jag veta. Skulle filma traven för visa hur stark den är och då fick man detta :angel: Är första gången han longeras.
Frågade om klippet i en fb och fick då det svaret och troligen kommer han endast ta tölten under ryttare då de är avlade för det i över 400 år fick jag veta. Så här fint travar han lös vilket var det jag tidigare sett av hans trav :p
PSX_20160713_211237_zpsjabqtnfx.jpg

PSX_20160731_201507_zpsbh4s0dzo.jpg


@Hedinn får kolla om jag hittar de inom WE som tillåter tölt. Vanliga gör det inte. Inom distans kräver de att hästen ska kunna visa en ren trav för hand vid vet. grinden vilket för stunden hade gjort att han inte kommer få ställa upp där hellre :(. Får kolla upp TREC.
Trodde aldrig det skulle va så begränsat med att skaffa en gångartshäst :crazy:
 
@Hedinn får kolla om jag hittar de inom WE som tillåter tölt. Vanliga gör det inte. Inom distans kräver de att hästen ska kunna visa en ren trav för hand vid vet. grinden vilket för stunden hade gjort att han inte kommer få ställa upp där hellre :(. Får kolla upp TREC.
Trodde aldrig det skulle va så begränsat med att skaffa en gångartshäst :crazy:
Fast det som är begränsande är ju att du själv väljer att inte vilja rida i en specifik gångart, inte att du har en häst med fler gångarter?
WE består av tre delmoment - dressyr, teknik och speed. I dressyrprogrammet ska du kunna visa upp skritt trav och galopp och de rörelser som ingår på respektive nivå. I teknik ska du bemästra olika hinder. Där är grundgångarten trav upp till Lätt B, däröver är det galopp. I speed får du gå i vilken gångart du vill, där gäller det att klara hindren så fort som möjligt. Precis som i t ex dressyr går det ju inte att själv välja att byta ut en gångart mot en annan, då utför du ju inte det som tävlingen avser.
 
Han har en stark trav lös i hagen men visst så fort man har honom på volt eller leder honom så går han så här orent. Vilket är en typiskt paso trav fick jag veta. Skulle filma traven för visa hur stark den är och då fick man detta :angel: Är första gången han longeras.
Frågade om klippet i en fb och fick då det svaret och troligen kommer han endast ta tölten under ryttare då de är avlade för det i över 400 år fick jag veta. Så här fint travar han lös vilket var det jag tidigare sett av hans trav :p
PSX_20160713_211237_zpsjabqtnfx.jpg

PSX_20160731_201507_zpsbh4s0dzo.jpg


@Hedinn får kolla om jag hittar de inom WE som tillåter tölt. Vanliga gör det inte. Inom distans kräver de att hästen ska kunna visa en ren trav för hand vid vet. grinden vilket för stunden hade gjort att han inte kommer få ställa upp där hellre :(. Får kolla upp TREC.
Trodde aldrig det skulle va så begränsat med att skaffa en gångartshäst :crazy:
Att träna hästen på att kunna trava vid hand hade jag gjort oavsett om jag var du. Blir hästen halt eller så blir det ett mindre helvete att genomgå hältutredning med en häst som inte travar. Samma sak om hästen ska besiktigas inför försäljning/försäkringshöjning eller liknande.

Kan hästen trava i hagen bör den även kunna trava vid hand, på rakt spår. I lina, på böjt spår är inte riktig jämförbart.
 
"Är ingen av de tränare som jag skrivit med där som någonsin travar sina utan både där och i Peru så är det tabu. Där rids de endast i skritt, paso llano (arbetstölt) och sobreandando (snabbare tölt) så de galopperar inte ens hästarna."

Men det hindrar väl inte att du rider din häst i alla hans fyra gångarter?
 
Han har en stark trav lös i hagen men visst så fort man har honom på volt eller leder honom så går han så här orent. Vilket är en typiskt paso trav fick jag veta. Skulle filma traven för visa hur stark den är och då fick man detta :angel: Är första gången han longeras.

Han har trav, och en helt okej gissar jag utifrån bilderna, men åtminstone i islandshästvärlden talar man inte om en stark trav på en häst som med nöd kan trava på volten. Traven är instabil och hästen verkar sakna vana/balans/muskler för en stabil trav alltså har man i mina ögon en ganska svag trav. Det är alltså inte kvaliten som jag talar om utan förmågan att trava och bibehålla traven trots störningsmoment såsom en volt eller en ryttare.

Frågade om klippet i en fb och fick då det svaret och troligen kommer han endast ta tölten under ryttare då de är avlade för det i över 400 år fick jag veta. Så här fint travar han lös vilket var det jag tidigare sett av hans trav :p
Islandshästen är avlad på tölt länge och likväl finns det enstaka som inte kan tölta eller har mycket svårt för det. Troligen har de rätt att han kommer att välja tölten i första hand under ryttare.



Trodde aldrig det skulle va så begränsat med att skaffa en gångartshäst :crazy:

Det är det val du gör om du skaffar en udda ras och väljer bort traven. Hästen kan uppenbarligen trava och lär aldrig tappa bort tölten så det är helt upp till dig om du vill begränsa dig eller inte. Hästen är inte en begränsning, den kommer att lära sig trav under ryttare om du vill och lägger ner tid/energi och eventuellt pengar på det. Det är troligen en god ide att lära hästen trava under ryttare för galoppens skull och kanske för töltens också.
 
Inom "islandshästvärlden" strävar vi ju alltid eller i alla fall oftast efter att hästen skall ha fyra eller fem starka och bra gångarter. Det innebär självklart vissa utmaningar och jag tror de flesta av oss har upplevt att en häst tillfälligt blivit sämre i eller helt tappat en gångart när man tränat en annan - men också tvärtom, att till exempel tölten blivit betydligt bättre av att träna galoppen eller att lösgörande jobb i trav kan förbättra en passtaktig tölt... Jag tror generellt att allsidigt arbete i alla gångarter förbättrar tölten, då hästens "rörelesregister" så att säga blir större och den får lättare att växla mellan olika typer av arbete och mer allsidigt använder alla muskelgrupper.

Eftersom de flesta av oss som har islandshästar regelbundet rider i grundgångarterna, så kan vi ju. också delta i grenar som WE, western, distans, TREC osv utan att tölta, och det är normalt sett inte heller några problem att rida dressyr eller hoppa våra hästar - de kan ju både trava och galoppera "på beställning" även om de går i tölt och pass också. Då är det inte ett dugg begränsande att ha en gångartshäst - bara berikande!
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 445
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 704
Senast: Barbabelle
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 450
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp