Tävlingsgrenar för gångartshästar?

Vi får se hur han utvecklas och vilka gångarter han kommer ha lättare/svårare för. Det med tävling är att jag mest undrar om det finns grenar man får tölta i. Då jag personligen vill rida honom i tölt och inte trava. Köpte mig inte en ras med världens bekvämaste gångart för att sedan rida honom i den minst bekväma gångarten :angel:
 
Vi får se hur han utvecklas och vilka gångarter han kommer ha lättare/svårare för. Det med tävling är att jag mest undrar om det finns grenar man får tölta i. Då jag personligen vill rida honom i tölt och inte trava. Köpte mig inte en ras med världens bekvämaste gångart för att sedan rida honom i den minst bekväma gångarten :angel:

Jag tror det är högst begränsat, faktiskt, med tävlingar där man får tölta istället för trava. Och de gångartstävlingar vi har för islandshästar är ju begränsade till just islandshästar, i alla fall de officiella tävlingarna. Och vad jag förstår så är "din" ras så liten i Sverige att det knappast finns speciella tävlingar just för den...?
 
Vi får se hur han utvecklas och vilka gångarter han kommer ha lättare/svårare för. Det med tävling är att jag mest undrar om det finns grenar man får tölta i. Då jag personligen vill rida honom i tölt och inte trava. Köpte mig inte en ras med världens bekvämaste gångart för att sedan rida honom i den minst bekväma gångarten :angel:
Till exempel distans får du väl tölta i bara hästen kan trava på veterinärbesiktningen. Och som sagt är det bra om hästen kan trava rakt fram utan ryttare i vilket fall för att underlätta vid till exempel hältutredningar.
 
När det gäller western på lägre nivåer går det säkert att prata med arrangörerna om att byta ut trav mot tölt. Tävlingsträningar är ju utmärkta tillfällen för sånt. Ska du upp på högre nivåer lär det nog däremot bli lite svårare
 
@Roheryn ja än är rasen så liten att det inte ens finns en förening utan han är reggad som specialras.
@Vinur vi får börja med försöka få fram en ren trav från backen. Börjar vi nu kanske den sitter när han är gammal nog för att tävlas. Svåra med honom är att han är så jäkla lat så han springer helst inte en meter :angel:
@doleron får kolla upp med klubben sedan, "min" klubb har dessvärre ytterst sällan träningstävlingar. Är med tur en gång om året som start.
 
Jag läste någonstans om en tävling för alla olika gångartshästar i Sverige, minns inte var. Det finns även en förening för Gångartshästar i Sverige.
 
@urkella man kan ju åka på andra klubbars tävlingar också ;)
Dom är så långt iväg :wtf: Tycker runt 20 mil för en träningstävling är lite overkill :o
Men ser kanske annorlunda på saken sedan när jag har mitt körkort :idea:

@Snurre får kolla upp det :) känner bara till champagne-tölten på Falsterbo, där "min" ras brukar vinna :D
 
Dom är så långt iväg :wtf: Tycker runt 20 mil för en träningstävling är lite overkill :o
Men ser kanske annorlunda på saken sedan när jag har mitt körkort :idea:

Ah det kan jag hålla med om. Då kan man ju alltid engagera sig i klubben och hjälpa till att ordna fler tts eller pay and rides. Kan ju vara det som gör att det bara är en TT om året. All hjälp brukar ju alltid mottages tacksamt :)
 
Vi hade någon med Paso Peruano som gjorde en uppvisning på ett av våra arrangemang i avelsföreningen, har för mig att den reds i både tölt och trav... Conquista gård tror jag stället heter, vet inte om du har någon kontakt med dem?
 
@Gabby_Ossi känner till dem då hon jag köpte honom av betäckt sin islandshäst med deras hingst. Men har aldrig haft kontakt med dom än. FICK rådet av henne att åka ner dit och ta lektion på deras PP så man vet hur det ska kännas när de går rätt :)
 
Ja islandshästar har också avlats för att få fram tölthästar, men inte fullt så fokuserat som man gjort inom Pasosveln. Om jag inte missminner mig så är det ett avelsmål att de skall vara naturtöltare med så starka anlag att de töltar även utan ryttare. (Både passtaktig och fyrtaktig tölt räknas som önskvärda). För islandshästar är det ju tillräckligt att de visar tölt först när de ridits in.

Traven har man försökt avla bort hos Peruanska Pasos, och hästar som inte töltar i frihet skall inte avlas på. Rätta mig om jag har fel, jag skrev en artikel om rasen när den var ny i Sverige, men det är många år sedan nu så jag kan ha blandat ihop lite fakta. Men jag är ganska säker, eftersom jag tyckte att det var lite fränt att de hade så mycket tölt!

Prova också att fråga de som har Taur.se om råd, de importerade sina första för sådär 12år sedan, så de hör till dem som har längst erfarenhet i Sverige. När de tog in sina fanns det bara en till i landet! De har säkert också goda råd angående gångarterna, och helt säkert bra info om hur du får din hingst godkänd för avel.

Jag tror personligen att du på sikt får en smidigare häst generellt om du rider den i alla gångarter, alla hästar oavsett ras mår bra av att vara lösgjorda och jobbas allsidigt. En häst är en häst. Sannolikt kommer den att välja tölt eller passtaktig tölt när du rider in den med tanke på hur mycket tölt det finns i de där hästarna. :-) Och du snarare får leta efter traven än tölten.

Jag har ingen aning om hur en hingstvisning för Peruanska Pasos går till, men generellt gäller att man får mycket bättre tölt om hästen är tränad i samtliga gångarter än ensidigt mest i tölt. Tölten försvinner inte av det, utan stärks.

Fin häst! Kul att det blir fler och fler Peruanska Pasos!
 
@moli jag har faktiskt inte så stor koll på rasen än. Fick sagt att min kille travar för han "springer med framdelen" och fick rådet att testa peta till honom med pisken på rumpan så han aktiverar bakdelen. Testade longera honom idag igen och mycket riktigt efter ett par pet på rumpan så tölta de han :D Inte lät när man har en riktig latmask till häst :angel: Är inne på börja med straightness training med honom från marken :laugh: får ta och kolla med de på taur oxå :up:
 
Gångartstävlandet för övriga hästraser brukar finnas som kallas slowgate o rack som grenar har jag för mig
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 650
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 793
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 424
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp