Tävlingskläder på vintern

Problematisk

Trådstartare
Främst en fråga till er som tävlar lokalt då det inte är krav på kavaj.
Vintertid när det är tävling i svinkalla ridhus och ett gäng minusgrader ute, vad rider ni i då? Har ni ändå kavaj, eller något annat?
Nu pratar jag om en helt vanlig lokal klass alltså, dvs låg nivå och under enkla former. Inte stilbedömning eller så då man självklart vill vara fullt tävlingsklädd :)

Och om ni har säkerhetsväst, eller om ni skulle ha, har/skulle ni ha den ytterst då eller under t.ex. jacka/tjocktröja? De ska ju sitta så nära kroppen som möjligt, men väst under tjockare jacka/tröja är ju inte precis jättesmickrande :o

Har ni alltid vita ridbyxor? Jag känner att det känns lite överdrivet att ha kavaj, vita brallor osv på en liten lokal, men om jag inte har kavaj känns det som jag lika gärna kan ha mina vardagsridbyxor och då är jag ju i stort sett vardagsklädd, och det känns istället lite tråkigt :crazy:

Så kortfattat, vad har ni på er under tävlingsritten när det är kallt?
 
Främst en fråga till er som tävlar lokalt då det inte är krav på kavaj.
Vintertid när det är tävling i svinkalla ridhus och ett gäng minusgrader ute, vad rider ni i då? Har ni ändå kavaj, eller något annat?
Nu pratar jag om en helt vanlig lokal klass alltså, dvs låg nivå och under enkla former. Inte stilbedömning eller så då man självklart vill vara fullt tävlingsklädd :)

Och om ni har säkerhetsväst, eller om ni skulle ha, har/skulle ni ha den ytterst då eller under t.ex. jacka/tjocktröja? De ska ju sitta så nära kroppen som möjligt, men väst under tjockare jacka/tröja är ju inte precis jättesmickrande :o

Har ni alltid vita ridbyxor? Jag känner att det känns lite överdrivet att ha kavaj, vita brallor osv på en liten lokal, men om jag inte har kavaj känns det som jag lika gärna kan ha mina vardagsridbyxor och då är jag ju i stort sett vardagsklädd, och det känns istället lite tråkigt :crazy:

Så kortfattat, vad har ni på er under tävlingsritten när det är kallt?
Jag har alltid vita ridbyxor när jag tävlar. På överkroppen har jag funktionskläder. Sommartid löpartröjor, på vintern cykelkläder för vinterbruk. Cykelkläder är superbra till ridning - funktionella och snygga. Är det kallare så har jag en tunn funktionströja under, och sen en tunn cykelfleece ovanpå. Ser propert ut och man slipper frysa.
 
Främst en fråga till er som tävlar lokalt då det inte är krav på kavaj.
Vintertid när det är tävling i svinkalla ridhus och ett gäng minusgrader ute, vad rider ni i då? Har ni ändå kavaj, eller något annat?
Nu pratar jag om en helt vanlig lokal klass alltså, dvs låg nivå och under enkla former. Inte stilbedömning eller så då man självklart vill vara fullt tävlingsklädd :)

Och om ni har säkerhetsväst, eller om ni skulle ha, har/skulle ni ha den ytterst då eller under t.ex. jacka/tjocktröja? De ska ju sitta så nära kroppen som möjligt, men väst under tjockare jacka/tröja är ju inte precis jättesmickrande :o

Har ni alltid vita ridbyxor? Jag känner att det känns lite överdrivet att ha kavaj, vita brallor osv på en liten lokal, men om jag inte har kavaj känns det som jag lika gärna kan ha mina vardagsridbyxor och då är jag ju i stort sett vardagsklädd, och det känns istället lite tråkigt :crazy:

Så kortfattat, vad har ni på er under tävlingsritten när det är kallt?
Jag bor i Norrland, så vi har oftast isolerade ridhus, men framridningen är ju utomhus så det blir ju ridning i kyla ändå.

Jag tävlade i helgen och red fram i kjol och jacka, men tävlade i ridbyxor och (uppblåsbar) kavaj. När jag väl kommit igång och rider så blir jag ju varm av det, så det är ju mest under uppvärmning och nervarvning som det krävs varmare kläder. Hade jag inte haft min uppblåsbara kavaj så hade jag nog haft en tunnare stickad tröja under skyddsvästen, det tycker jag kan vara ganska snyggt också.

Hade det å andra sidan varit -15°C eller kallare så hade jag stannat hemma. :cool: Hur man än vänder och vrider på det så är det ju inte tillåtet att tävla i kängorna från Jula. :angel:

När jag rider hemma så har jag alltid skyddsvästen under jackan, för den ska ju som du säger vara så nära kroppen som möjligt.

/Lady_S
 
Alltid vita ridbyxor,
Vit skjorta el liknande med en stilren tröja( ju kallare ju varmare tröja, gärna något ylleliknand, )över.

Kallt- en lite fodrad jacka över det. Västen under jackan men över tröjan.
 
Beige eller vita som oftast, men nästan aldrig kavaj numer. Ylleunderställ och en tröja och/eller nätt vindjacka ovanpå det. Gärna med hög krage. Jag är ganska varm av mig så när jag sitter till häst brukar det inte behövas så mycket mer, är det riktigt kyligt blir det mer ullmaterial bara.
En eventuell säkerhetsväst skulle således placeras utanpå plaggen för min del.

Och sen en varm jacka, mössa och överdragsbyxor till all annan tid. Ullsockor och flera par vantar (om något blir blött) också!
 
Alltid vita byxor, möjligen grå/ljusgrå om det känns rätt för tillfället. (brukar dock vara mest på sommaren i mitt fall, då man kan bryta av med att rida i vit skjorta utan något över)
Om dressyr- alltid kavaj. Går ju att ha underställströja osv under som inte syns :D
Om hoppning, bättre tröja eller kavaj, underställ under här med. Jacka enbart om det är regn och utomhus. Brukar ha dunjacka på framridning över riktiga tävlingsutstyrseln om det är kallt, eller en dunväst. In på banan åker den av.
 
Jag har helt vanliga tävlingskläder (vita ridbyxor, kavaj, tävlingstopp, ridstövlar) men med underställ under. När jag rider fram har jag en lång uhip-kappa över som jag tar av precis innan jag går in på banan. Det funkar bra!
 

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·
Utrustning "Hjälm ska bäras vid all ridning inom tävlingsområdet. Skyddsväst får bäras i samtliga moment. Till och med utgången av det kalenderår...
Svar
4
· Visningar
1 095
Senast: Void
·
Hoppning Jag & mitt sex åriga fullblod ska ut på våran första hopptävling tillsammans nästa helg. Dvs clearound 50cm på ortens ridklubb. För mig...
Svar
4
· Visningar
2 154
Senast: fio
·
C
Dressyr Tänkte starta min ponny i Lokal tävling för storhäst i slutet av sommaren. är för gammal att tävla ponny sedan länge. Men, vi tänkte iaf...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Chine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp