Tävlingstråden 2015 :)

Intressanta frågor @Reykur
Det är förstås olika beroende på häst och så, men här kommer mina svar iallafall

Hur lång tid innan er start är ni på tävlingsplatsen?
Ofta behöver man ju vara på plats för incheckning och sånt en viss tid, så då är det ju den tiden som gäller oavsett när jag rider. Annars runt 1,5 h före min start, kanske. Beroende på häst.

Hur lång tid innan lastar ni ur?
Om jag har box/hage lastar jag ur direkt efter incheckning, så typ 1 h 15 min om det är så.

När börjar ni skritta fram?
En halvtimme-45 minuter innan start, men igen, varierar mycket från häst till häst. En sitter jag upp på typ en kvart innan start.

När går ni in på framridningen?
20-30 min innan start med en häst/5-10 min innan start med en annan

Hur lång tid innan lämnar ni framridningen och går till själva tävlingsbanan?
I T8 när de i två grupper före mig rider tölt åt andra hållet. I övriga grenar typ när gruppen före går in på banan.
Då går jag till collecting ring alltså.

Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen?
20-25 minuter/5-10 minuter

Lägger till - Andra rutiner som ni har.
Jag lägger alltid upp en noga plan för hela dagen, från lastning till hemresa. Hatar att lämna saker åt slumpen.

Ger ni hästen mat mellan klasserna, grovfoder och/eller kraftfoder?
Jag försöker hålla tiderna så gott det går, så hästen får frukost, lunch och middag rätt tid om det är möjligt. Så ofta blir det frukost när vi kommer fram och lunch mellan klasserna. En häst kan eventuellt få lite extra kraft vid lunch, annars bara grovfoder precis som hemma.
 
Då har vi tävlat - För första gången!
Dagen började riktigt bra. Har aldrig någonsin varit med om en häst som är så lättlastad.
Helt cool och går rakt in. Han kollade inte ens på transporten.

Men magkänslan som talat till mig sedan jag anmälde oss svek mig inte. När vi väl lastade av började jag känna igen mitt lilla nervvrak igen. ;) Men det är okej. För fan. Detta var första gången vi åkte ut tillsammans. Vad hade jag förväntat mig?

Trots att han var så otroligt spänd är jag ändå nöjd med första klassen. Lite sur är man ändå när man ser decimaler försvinna i och med att han var så spänd och trippig. Men vafan. Vi slutade i vilket fall som helst på en andra plats. :up:

Andra klassen då.
Jag som känner min häst så bra borde strukit mig redan vid framridningen. Å andra sidan trodde jag faktiskt inte att han "skulle bli värre än vad han redan var" så det var väl anledningen. Väl inne på banan blev alldeles för mycket för honom och jag valde att avbryta. Lite halvsur var jag allt men kastade snabbt bort dom tankarna och klappade honom. Min duktiga, duktiga häst. :love:

Nu ska vi lägga upp ett nytt träningsschema, träna på kommunikationen, hitta ett bra bett och åka ut mer!
Askur är tyvärr en häst med nerverna utanpå kroppen och när den sidan tar över helt och hållet - Som idag, är den svår att ta sig igenom. Men vi ska greja detta och trots missarna så är jag otroligt nöjd!
 
Så har vi tävlat igen :) Gick inge bra, men jag är glad ändå, för hästen var bara så positiv och glad, sen ska vi bara träna mer med fler ekipage på banan :) Det är där som det brister lite för oss :idea::D
Bjuder på några bilder också :) Och ja, jag ska lära mig att hålla munnen stängd :banghead: ( o vi arbetar på formen i den fria tölten :) )

11044952_10153013218638702_7914660356411888103_n.jpg


11253893_10153013218228702_1510607298921473247_n.jpg


11202881_10153013215218702_328135857375323720_o.jpg
 
I söndags var jag med på en "blåbärstävling", ni vet, en sån där som arrangeras för alla som vill prova hur det är att tävla ;)
Var på min medryttarhäst som jag rider alldeles för sällan. I första töltklassen kände jag redan på uppvärmningen att vi inte var samspelta, han låg tungt på bettet och surade för minsta lilla. Inne på banan kändes han likadan och jag var inte alls nöjd med vår prestation. Mäkta förvånad blev jag när resultatet blev 5.7 och en 3:e placering! :D
I ärevarvet fick vi till en himmelsk flygande pass så jag tog mod till mig och ändrade från 4-gång till 5-gång...:nailbiting: Jag som aldrig medvetet lagt honom i pass..... Men men! Vi var ju ändå där för att träna och ha kul! Fick inte till så bra pass som jag vet att han har, men med över 5 på alla gångarter och totalpoäng på 5.5 och 1:a placering i femgången svävade jag på moln!!:D:love::up:
 
Då har vi tävlat hästen och jag! :banana:
Hur det gick?

Vi blev diskade! :rofl:

Jag kom näst sist senast jag tävlade (Pga miss i galoppen fick vi 0 för det momentet och.. Ja. :cool:)
Bryt ihop och kom igen, tagga om till nästa start och träna mer och rid bättre, så tänkte jag göra. :D:banana:
 
Jag kom näst sist senast jag tävlade (Pga miss i galoppen fick vi 0 för det momentet och.. Ja. :cool:)
Bryt ihop och kom igen, tagga om till nästa start och träna mer och rid bättre, så tänkte jag göra. :D:banana:
Note to self: minst 15 min galopp och 10 min trav för att bli av med energin :cool:
 
Jag har nu haft 12 dagar (ofrivillig)paus från ridningen pga operation. ( behöver jag säga att jag klättrar på väggarna? :wtf: )
Så jag har ju haft massa tid på mig att titta på filmer från 4.1 (V.1) program på youtube. Så nu lite frågor på det, om det finns nån vänlig själ som kan/vill svara på dem :) Jag har aldrig ridit ett 4.1 program tidigare..... Men hur "lång" övergång är acceptabel, jag forstår att ju snabbare, desto bättre :) O skal den nya gångarten starta precis mitt på långsidan, eller är det en "gråzon" på några meter? Kan man tex i den fria tölten ta ner tempot lite några meter, för att tex fatta galopp?
Jag har ( i mitt huvud :laugh::rofl: ) en ide om hur mitt program ska se ut, men har inte provat dem i "skarpt läge ":nailbiting:. Är vissa övergångar ¨"bättre"eller "sämre" än andra? Och vad tycker ni är de snyggaste övergångar ( om de funkar), tex galopp/skritt, tölt/trav.....

Ursäkta ett flummigt inlägg, men det snurrar mycket i mitt huvud nu :nailbiting::banghead::p:) Tror jag måste ta mig upp på hästen igen, fortast möjligt :up::laugh:
 
Lånade lite intressanta frågeställningar från Dressyr:

"Ja, jag undrar helt enkelt hur ni lägger upp er tävlingsdag, vid dressyrtävling?

Hur lång tid innan er start är ni på tävlingsplatsen?

Gärna dagen Innan, eller så tidigt som möjligt, så JAG hinner landa :nailbiting:

Hur lång tid innan lastar ni ur?

nästan med en gång jag kommer fram

När börjar ni skritta fram?

Så sent som möjligt :):) Vill bara mjuka upp hästen och känna att den är "med mig"

När går ni in på framridningen?

Ca 2-3 ekipage/heat Innan jag ska in

Hur lång tid innan lämnar ni framridningen och går till själva tävlingsbanan?

Så sent som möjligt ( igen)

Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen?"

Inte länge alls

Lägger till - Andra rutiner som ni har.

Ger ni hästen mat mellan klasserna, grovfoder och/eller kraftfoder?

Inget foder mellan klasserna, försöker hålla på de mattider som jag har hemma. Men kan ge en energibooster två timmar Innan andra klassen. Ochså får han en Re cover boost efter den förste

Med den hästen jag har nu :) Den förra, red jag fram lääänge :)
 
Då har jag och Bullen varit ute och luftat oss igen!
2015-06-28%2013.04.08_zpsbdcler58.jpg

Perfekt liten (16 ekipage!) tävling i närheten, där gör det inget om man skämmer ut sig ;)
Red tregång och V5, vi har ju kämpat hårt med tölten och senaste året har det börjat lossna. Uttagningarna gick inte bra, hästen var inte framme för hjälperna men lyssnade inte heller på förhållande... :angel: Min lille sötnosen är ju inte den flashigaste som finns (när jag köpte honom som tvååring hade jag en dröm om 20 cm längre ben, betydligt mindre mage och mycket mer tölt, men fick världens underbaraste, sötaste och snällaste Köttbulle :love: ) Lyckades även med bedriften att få avdrag för passtakt i skritten! :eek: :banana: Dagens finaler gick betydligt bättre, bra framridning till tregången och sen rätt ok på banan. V5 kändes han faktiskt riktigt bra på framridningen och banan var bästa hittills! Syntes verkligen inte på poängen, men lillpojken visade faktiskt lite vilja och började ta i! Dom andra ritterna kunde jag bara sitta och försöka driva och få fram honom, nu kunde jag faktiskt börja rida några steg också :bump: Här försökte han också att jobba, länga överlinjen och söka korrekt tölt första varvet, sen orkade han inte mer och det blev ponnytrav/travtakt. Banan höll inte utan var rejält tung med ett löst ytskikt, inte direkt optimalt för en travtaktig fyrgångare... :p
Sammanfattningen blev iaf ett stort plus, känslan kom mer och mer under helgen. Förhoppningsvis får han snart visa alla vilken fin liten pojke han är :love:
IMG_5639_zpsabjtepz9.jpg
 
Då får väl jag också skriva lite om tävlingen i veckan! Det var en inofficiell tävling, men ändå ganska många ekipage. Det var min och hästs allra första tävling, både tillsammans och var för sig och jag är så nöjd!
Jag var mest nervös ett par dagar innan men på själva tävlingsdagen kände jag mig mest fokuserad. Vi hade varit och tränat på den banan ett par veckor tidigare och då var han kanonfin och hittade lite form i tölten som var helt taktren osv. På tävlingsdagen var vi lite mer spända båda två och jag blev nervös i collecting ring och han blev tveksam när vi skulle in på banan, men det krävdes bara lite övertalning så var vi igång. Fin i vänster varv (och fick inte så tokiga poäng ändå) och rollade lite i höger men jag är så stolt och glad över min "lilla" häst! Och över mig själv! Det gav mersmak detta!
Sen kan jag verkligen relatera till det här @PiperGarden skriver om sin fina köttbulle... Min såg lite ut som en ardenner jämte de nätta sportiga hästarna, men han är ju finast ändå!
 
Sen kan jag verkligen relatera till det här @PiperGarden skriver om sin fina köttbulle... Min såg lite ut som en ardenner jämte de nätta sportiga hästarna, men han är ju finast ändå!

Min pojke tittade väldigt avundsjukt på mängden hö som några av dom andra hästarna fick till kvällsmat, när han fick sitt :devil: hönät med halm iblandat... :p
 
Min pojke tittade väldigt avundsjukt på mängden hö som några av dom andra hästarna fick till kvällsmat, när han fick sitt :devil: hönät med halm iblandat... :p

Haha ja min också! fast han och en kompis fick gå en kort stund i en hagruta innan det var dags att sitta upp..så var han lugn och nöjd. Han har lite beteshull men ingen katastrof, mest att han är både ganska hög, grov och har grovt, stort huvud som gör att han ibland ser mer ut som en arbetshäst än en islandshäst ;)
 
Haha ja min också! fast han och en kompis fick gå en kort stund i en hagruta innan det var dags att sitta upp..så var han lugn och nöjd. Han har lite beteshull men ingen katastrof, mest att han är både ganska hög, grov och har grovt, stort huvud som gör att han ibland ser mer ut som en arbetshäst än en islandshäst ;)

Min stackare är faktiskt inte särskilt hysterisk över mat, han älskar när han får den men har lärt sig att man inte dör utan den... :p Vi har typ inget gräs i beteshagen, så lite buk men över revbenen är han på "all time low" sedan 5 års ålder :banana: Min är dock liten (fast verkar ha växt nu?) med korta ben, grov hals och litet huvud... :p Så han ser mest ut som en kortbent rund... köttbulle... :rofl: :heart
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 854
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 769
Senast: lewellyn
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 334
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 681
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp