Tävlingstråden 2016

FengurLaugar

Trådstartare
Hitta ingen tävlingstråd för i år men finns det får ni gärna länka och ta bort den här tråden :)

Är det några som hunnit tävla något än? Vi var ju med på en rolig Firmakeppni 3 januari som inte gick så bra gångartsmässigt men vi vann utklädnadstävlingen iallafall haha :D

På annandag påsk ska vi vara med på en inomhustävling och tävla V5 och T8. Målet är att få en mjuk och fin känsla i alla gångarter och att jag ska våga rida! Det slutar ofta med att jag mest åker med runt på en taggad häst :p Och han kräver ridning för att visa sina fina gångarter. Återkommer med resultat :)

I maj ska vi tävla på min klubbs vårtävling. Blir första ovalbanetävlingen för i år. Den har jag lite mera krav på oss inför och vi tränar som dårar just nu :D

Så, vad har ni för tävlingsplaner?
 
Tölten är just nu den bästa gångarten. Skulle starta i v5, men traven är inte att lita på, taktar i skritten och drar i galoppen. Där finns det stora förbättrings potentialer.
 
Idag har jag och den lille röde varit iväg och tävlat gæðingakeppni och har med minsta möjliga marginal kvalat till DM ( danska mästerskapen) :bump::love::o:D

Toppenfin på uppvärmningen, men tappade det inne på banan, där han spännde upp lite och jag vågade inte rida på honom som jag brukar ;) men var bara helt tilfreds när vi gick av banan :):up:
 
Vi tävlade på Sleipnirs vårtävling för någon månad sedan, årets första tävling och det blev tyvärr även årets sista pga skadan. Men det gick ruggigt bra, personbästa i v5, kom för första gången till B-final, red ännu bättre, vann B-finalen och red upp oss en placering på A-finalen! :D Det var sjukt roligt, hon var finare än någonsin och jag kände stort hopp inför vårsäsongen. Men men. Vi kommer tillbaka ett annat år. :)
 
Jag har inte uppdaterat om inomhustävlingen vi var på under påskhelgen :) Han var otroligt stark så tölten blev katastrof....travtaktig som sjutton och som sagt tung! Jag kom liksom inte åt honom på framridningen heller utan att behöva rida och jobba länge och det vill jag ju inte när han ska in på tävlingsbanan också. Aja, 3,8 i totalpoäng tror jag vi sluta på i T8 :rofl:

I V5an kändes tölten lite bättre men fortfarande travtaktig och stark. De andra gångarterna var ju heller inte helt på topp eftersom han inte var ordentligt lösgjord men de funkar ju ändå så vi fick 5 för skritt och galopp, 5,5 för trav och 4 för tölt om jag minns rätt. Slutade på 4,8 i totalpoäng i alla fall. Ingen finalplats som ni kanske förstår :D

Nu satsar vi på vår hemmatävling 15 maj. Var och tränade för min tränare i onsdags på ovalbanan och fick bra hjälp! Han är inte lätt att rida lilla hästen :D Ska träna på nu och åka till ovalbanan någon mer gång och även ta en till lektion där innan tävlingen.

Ett par bilder från tävlingen:

12801554_10206135643617046_4223178264769241582_n.jpg


12439431_10206135505093583_5075667379166920169_n.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Gry
"Debuterade" (endast träningstävling) i V5 för ett par veckor sedan. Det gick både bra och dåligt. Bra var att vi visade rätt gångart vid rätt tillfälle. Mindre bra var att kontakten var lite ojämn, att lösgjordheten inte var tillräcklig och att energin dog i tölten (damen gav typ 150 % på framridningen och for runt som en tok och skulle visa upp sig, så energin räckte helt enkelt inte hela vägen). Nåväl, vi får göra om och göra rätt nästa gång.

Poängen blev: tölt 5,0 trav 5,5 skritt 5,5 och galopp 5,5. Hon har ingen supergång så vi får försöka plocka våra poäng på att vara "korrekta" :)
 
"Debuterade" (endast träningstävling) i V5 för ett par veckor sedan. Det gick både bra och dåligt. Bra var att vi visade rätt gångart vid rätt tillfälle. Mindre bra var att kontakten var lite ojämn, att lösgjordheten inte var tillräcklig och att energin dog i tölten (damen gav typ 150 % på framridningen och for runt som en tok och skulle visa upp sig, så energin räckte helt enkelt inte hela vägen). Nåväl, vi får göra om och göra rätt nästa gång.

Poängen blev: tölt 5,0 trav 5,5 skritt 5,5 och galopp 5,5. Hon har ingen supergång så vi får försöka plocka våra poäng på att vara "korrekta" :)

Jag hade vart jättenöjd med de poängen på min häst :D Han har mycket gång, men det gör att han är rätt svår att rida så det faktiskt blir rätt och bra!

På söndag är det vår tur! Jag ska försöka sluta tänka på att visa upp oss fint så fort jag rider in för det bara förstör! Jag ska försöka tänka på att det inte är farligt att RIDA och göra små korrigeringar, halvhalter, hålla om med skänkel mm inne på banan! Det går ju så mycket bättre när jag RIDER och hjälper stackarn! :o
Jaja, mitt mål är att det ska kännas mjukt och fint så det är roligt och inte jobbigt! Jag orkar inte bära runt på en 430 kg klump! :p
 
Jag hade vart jättenöjd med de poängen på min häst :D Han har mycket gång, men det gör att han är rätt svår att rida så det faktiskt blir rätt och bra!

På söndag är det vår tur! Jag ska försöka sluta tänka på att visa upp oss fint så fort jag rider in för det bara förstör! Jag ska försöka tänka på att det inte är farligt att RIDA och göra små korrigeringar, halvhalter, hålla om med skänkel mm inne på banan! Det går ju så mycket bättre när jag RIDER och hjälper stackarn! :o
Jaja, mitt mål är att det ska kännas mjukt och fint så det är roligt och inte jobbigt! Jag orkar inte bära runt på en 430 kg klump! :p

Tack och lycka till på söndag :) Din kille verkar ha en del gång i sig!

Jag är egentligen nöjd utifrån förutsättningarna, har varit utan sadel ett bra tag nu så träningen inför "tävlingen" har varit enbart markarbete. Har kämpat länge med tölten och att få till den utan stress.

På fredag är min sadel äntligen klar! Halleluja, jag har varit utan hur länge som helst!
 
Jag har inte skrivit här på jättelänge! Köpte en ny häst för två veckor sen som är hur fin som helst! Han är importerad från Danmark o har inte tävlat något.
Tänkte vara med på ett sm-kval till gaedingasm om en månad. Har då haft honom i 6 veckor bara. Om jag kvalar funderar jag faktiskt på att åka på SM men det blir då hästens andra tävling så jag funderar också på om jag är helt tokig som ens funderar på att åka!!? :D

Men då ska man ju lyckas kvala först ;)
 
Tävling igår då och jag är såååå nöjd! Det börjar ta sig! All träning jag lägger ner ger resultat :D

Vi hamnade precis utanför final i T8 på poäng 4,75 vilket jag var såå nöjd med! Känslan fanns och så bra poäng har vi aldrig haft i en T8 uttagning förut :o Men efter en strykning så kom vi med i b-finalen där vi slutade på totalt 10e plats på 4,63. Trodde inte han skulle orka hålla ihop så pass i finalen så jag är mer än nöjd.

V5an gick superbra och vi hamnade i A-final på 5,20 och slutade sen på en delad 2a plats på 5,13 :)

Så glad! Nu ska vi träna på och bli ännu lite bättre inför vårt KM i augusti :)

13247922_10206459342869325_2819270546645023517_o.jpg

13240691_10206458884657870_473829417287382815_n.jpg
 
Börjar planera för nästa tävling. Fick blodad tand nu när min fina häst gjorde så bra ifrån sig i söndags :D Hade egentligen bara tänkt vara med Idjas KM 27/8 men tror nog vi åker på Glaumur KM också 20/8. Hela sommaren har fortsätta träna och bli ännu liiiite bättre :)
 
Efter att ha hittat töltknappen på pålle tänkte jag åka på en träningstävling om någon vecka. Blir T8 o V5. beroende på hur det hår får jag planera sommaren.
 
Jag skulle säga att 5.0-5.5 är fina poäng! :) @Sined De poängen brukar räcka till B-final i v5 häromkring i alla fall.

Kul att höra, då kanske hon räcker en liten bit på banan ändå :) Poängen i sig var det egentligen inget fel på, jag var väl mest missnöjd med att tölten gick mycket(!) sämre än hemma, å andra sidan gick traven bättre än hemma så det kanske jämnade ut sig till sist :D. Har aldrig tävlat islandshäst (har ridit ett par träningstävlingar, men inga "riktiga") så jag har nog lite dålig koll på vad som är bra poäng om jag ska vara helt ärlig :o

Det är så kul att se era tävlingbilder i den här tråden, man blir så peppad!
 
Börjar planera för nästa tävling. Fick blodad tand nu när min fina häst gjorde så bra ifrån sig i söndags :D Hade egentligen bara tänkt vara med Idjas KM 27/8 men tror nog vi åker på Glaumur KM också 20/8. Hela sommaren har fortsätta träna och bli ännu liiiite bättre :)

Heja heja!!

Själv väntar jag fortfarande på sadel.... Grrr! Skulle kommit i veckan. Den som väntar på något gott.. väntar alltid för länge! :rofl:
 
Heja heja!!

Själv väntar jag fortfarande på sadel.... Grrr! Skulle kommit i veckan. Den som väntar på något gott.. väntar alltid för länge! :rofl:
Vad för sadel och var har du beställt ifrån?

Jag har inte skrivit här på jättelänge! Köpte en ny häst för två veckor sen som är hur fin som helst! Han är importerad från Danmark o har inte tävlat något.
Tänkte vara med på ett sm-kval till gaedingasm om en månad. Har då haft honom i 6 veckor bara. Om jag kvalar funderar jag faktiskt på att åka på SM men det blir då hästens andra tävling så jag funderar också på om jag är helt tokig som ens funderar på att åka!!? :D

Men då ska man ju lyckas kvala först ;)
Kvalar ni och du känner dig trygg med hästen och ni kan kommunicera på ett vettigt sätt så kör! Lycka till! :)
 
Träningstävlingen gick inge vidare poängmässigt. 0:ade galoppen och avbrott i traven. Men hade ren takt i tölten :D Mellan missarna gick han riktigt bra, så nöjd i alla fall.
 

Liknande trådar

Dressyr Då är vi inne i årets sista månad och de flesta av oss har ridit sista tävlingarna för året och många är nog i full gång med...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 061
Senast: aprilia
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp