Tävlingstråden 2016

Vi skall tävla V1 för första gången på lördag. :crazy: Våra tävlingar har inte riktigt gått som planerat - Örrisen lyckades trampa skon snett, tryckte sidokappan in i sulan och fick såklart en hovböld vilket gjorde att många tävlingar gick förbi. Förra veckan var vi med på ett kvällskval och red ett V2-program (ensam dock) och lyckades gå över kvalgränsen för att få rida V1. :bump:

Här på andra sidan vattnet har vi ju lite lägre kvalgränser och rekommendationer eftersom det är betydligt färre som tävlar. Hur har ni det, har ni några poängrekommendationer för vilka klasser man får rida i Sverige?
Här i Finland går det som så att C-klassen får rida lätta klasser (T8, V5, o.s.v.), B-klassen rider mellansvåra klasser (V2, F2, T3, T4) och A-klassen rider svåra klasser (V1, T1, T2, F1). Så behöver man då uppnå en viss poänggräns för att komma upp till de högre klasserna (fast de är som sagt inte så höga de kraven här).
 
Efter ändringen om att T8 och V5 inte längre räknas som lättklassgren så finns det nog inga egentliga poängrekommendationer i de olika grenarna. Man ser ju mycket kända ekipage delta allt oftare i dessa grenar, t.ex på Vintermästerskapen och andra stora tävlingar.

I Skåne så blir det allt vanligare att grenarna T8 och 5 delas upp i A- respektive B-klass där arrangörerna väljer vad ekipaget tidigare få ha max-presterat i samtliga grenar för respektive klass; ofta 5.5 eller 6.0.

Även unghästklass blir allt vanligare! :up:
 
Sådär, då var vi anmälda till två tävlingar i augusti :) Bara att hårdträning och bibehålla känslan så ska det nog gå bra :D
 
Till lördagen är det dags för tävling! Var nere på ovalbanan igår och tränade lite med en kompis. Laukur var pigg som satan! Men vi fick till rätt bra arbete tillslut. Kompisen filmade oss lite också och det ser rätt okej ut. Bara hoppas känslan och kommunikationen infinner sig på lördag så ska detta nog gå bra även fast jag inte tror på någon placering. Men jag vill känna mig nöjd i alla fall :)
 
Är det bara jag?

Jag har kikat på SIF hemsida efter tydlig konkret beskrivning av de olika klasserna för ovalbanegrenarna (ej gaedinga).
Hittar något så när beskrivning av de tidigare "öppna klasserna" men sedan bara något slags otydligt mummel om att de lättare klasserna finns men ingen tydlig kommentar om vad de innehåller.
Var hittar man den informationen?

Överväger att åka och vara med på en provapåtävling i slutet av oktober och det kan ju då vara lämpligt att känna till klasserna innan man försöker rida dem.
 
Är det bara jag?

Jag har kikat på SIF hemsida efter tydlig konkret beskrivning av de olika klasserna för ovalbanegrenarna (ej gaedinga).
Hittar något så när beskrivning av de tidigare "öppna klasserna" men sedan bara något slags otydligt mummel om att de lättare klasserna finns men ingen tydlig kommentar om vad de innehåller.
Var hittar man den informationen?

Överväger att åka och vara med på en provapåtävling i slutet av oktober och det kan ju då vara lämpligt att känna till klasserna innan man försöker rida dem.

SIF har lite dålig beskrivning det håller jag med om.
Men googlar du så finns det andra sidor med bättre beskrivning.

Funderar också på den provapåtävlingen men har inte bestämt mig än. Var där i våras och det var himla trevligt.
 
Den som Cheeserica tipsar om har jag använt någon gång. Den är bra!
Malin Schön (@Freyr) har en jättebra beskrivning på sin hemsida!
http://malinweb.se/texter.htm

Har kollat och läst igenom.
Och blir aningen fundersam eftersom jag för ett tag sedan drog ut nya domarhandledningen.
@Freyr tydligt och prydligt skrivet. Men är det fortfarande rätt? Utgår från att gångartsföljden du beskriver är rätt, men har för mig att det numera står "långsamt till mellantempo" gällande trav och galopp i domarhandledningen i de moment där du skrivit "arbets- till mellantempo"???
 
Har kollat och läst igenom.
Och blir aningen fundersam eftersom jag för ett tag sedan drog ut nya domarhandledningen.
@Freyr tydligt och prydligt skrivet. Men är det fortfarande rätt? Utgår från att gångartsföljden du beskriver är rätt, men har för mig att det numera står "långsamt till mellantempo" gällande trav och galopp i domarhandledningen i de moment där du skrivit "arbets- till mellantempo"???
Arbetstempo är samma sak som långsamt tempo så det stämmer fortfarande.
 

Liknande trådar

Dressyr Då är vi inne i årets sista månad och de flesta av oss har ridit sista tävlingarna för året och många är nog i full gång med...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 064
Senast: aprilia
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp