Tax med väldigt dålig andedräkt

Sofie_B

Trådstartare
Hej! Jag vet inte vad jag ska göra, eller om det ens går att göra något.. Vår tax har alltid haft väldigt dålig andedräkt. Nu det senaste året har den dock eskalerat till att vara näst intill olidlig. Man vill helst inte att hon öppnar munnen i ens närhet. Hon är regelbundet kollad hos veterinär där dom tar bort tandsten och gör rent. Hon har även plockat ut 3 tänder genom åren (är nu 13 år gammal). Hennes mage verkar av avföringen att döma må bra och hon är glansig och fin i pälsen. Vi har testat lite olika foder men inget specialfoder. Hon får ett mag- och tarmpulver som vi strör över maten och så borstar vi tänderna med en tandkräm vi fått av tandläkaren.

Jag har lyft frågan med veterinären men dom tycker att hon är fin i munnen.

Vad tror ni, kan man göra något åt det här? Ska man ens försöka eller ska man bara gilla läget och andas med munnen när hon flåsar?
 
Är hon kollad i halsen?
Illaluktande andedräkt kan även bero på halsproblem.

Njae..? Jag har bara lämnat in henne och bett dom gå igenom henne så att det inte är något fel och då har dom bara rensat tandsten (och tagit bort tänder då det har behövts) och sagt att allt ser fint ut. Jag har liksom inte specificerat vad jag vill att dom ska göra utan bara bett dom kolla henne apropå den dåliga andedräkten.
 
Då skulle jag boka en tid specifikt för att kolla upp halsen ordentligt. Är munhålan frisk, tänderna och tandkött i bra skick så ska man inte riskera att kräkas av att hunden andas på en liksom.

Ah! Man tänker ju att dom ska rekommendera det självmant om dom också tycker att hon luktar illa och tror att det kan vara anledningen men det kanske man inte kan utgå ifrån. O_o
 
Ofta kommer dålig lukt från magen. Min Mini fick galet dålig andedräkt för några år sedan när hon fick magkatarr pga mediciner och lukten fortsatte finnas tills jag fick helt ordning på den med foderbyte.
Prova gärna med gel för tänder och bättre munhälsa (t ex Tropiclean Teeth Gel eller Bucadog) :)
 
Det är en bakteriedödande gel som är långtidsverkande. Jag köper på vetzoo. Blev rekommenderad något med klorhexidin av en djursjukvårdare jag känner.

Jag har funderat lite över det där med bakteriedödande gel. Vi har fått rekommendationen från veterinären att borsta en gång dagligen med vår, men det känns i min värld lite fel. Slår man inte ut deras tarmflora då? Vi borsta nu var tredje dag, hon blir lite dålig i magen dagen efter så det känns inte så snällt att göra det dagligen. Men kanske kan man bara borsta utan någon kräm däremellan?
 
Ofta kommer dålig lukt från magen. Min Mini fick galet dålig andedräkt för några år sedan när hon fick magkatarr pga mediciner och lukten fortsatte finnas tills jag fick helt ordning på den med foderbyte.
Prova gärna med gel för tänder och bättre munhälsa (t ex Tropiclean Teeth Gel eller Bucadog) :)

Vad provade du att byta till för foder då? Jag är lite inne på det och har märkt viss skillnad när vi byter foder, men skulle vilja ha något som är optimalt just för den här typen av problem. Det får gärna vara lite dyrare om det behövs, bara det hjälper.
 
Vad provade du att byta till för foder då? Jag är lite inne på det och har märkt viss skillnad när vi byter foder, men skulle vilja ha något som är optimalt just för den här typen av problem. Det får gärna vara lite dyrare om det behövs, bara det hjälper.
Att min blev av med sin hemska andedräkt och sin magkaratt var en slumt. Jag råutfodrar mina hundar, men min äldsta är galet svår att få ner i vikt och då jag vann ett presentkort hos Anicura så köpte jag för första gången i mitt liv ett veterinärfoder. Royal Canin Satiety bantningsfoder bara för att prova, trots att innehållet höll på att f min att gråta. Hon gick inte ner i vikt - inte ens trots halv ranson, men hon blev av med sin magkatarr och magen mår bra och med det försvann den dåliga andedräkten :eek:
Hon får numera av detta torrfoder till varje mål, men med en liten klick färskfoder i. Hoppas någon gång kunna hitta en trevligare variant, men så länge hon mår bra får det vara så - jag provade alla möjliga varianter med färsk mat i 2 år utan att lyckas helst så det får vara så här.

Nu säger jag inte att din hund ska gå över på bantningsfoder, men att se över det foder man ger nu och kanske prova något annat kan vara en ide :) Alla mina andra hundar har varit tvärtom och blivit bättre med magar och fått bättre andedräkt med färsk rå föda, men alla är individer och kan kräva olika :)

Får jag fråga vad du ger för foder idag ?
 
Får jag fråga vad du ger för foder idag ?

Nu var det länge sedan jag uppdaterade här! :o Hon äter i dagsläget Doggy original.

Vi var hos veterinären idag och fick diagnosen inflammerad spottkörtel. Hon ska prova att äta antiinflammatoriskt i fem dagar och så ska vi försöka att borsta lite på spottkörteln (har upplevt att "stimulansen" gör den mindre så det kanske hjälper henne att tömma den). Hon fick ett höstrå som fastnade där för ett tag sedan, kanske kan det sitta något kvar? Dock tyckte veterinären att hon är i så pass bra allmäntillstånd, har inte så ont, har fina tänder och så vidare så det är inget man går in och opererar om det inte blir mycket sämre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 107
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 669
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp