Teddy vojlock

jemeni

Trådstartare
Skav skav och åter skav. Inför nästa vinter ska jag vara redo!

Någon som vet var man kan hitta en gamal hederlig teddy vojlock (dressyr)?
(ej fårskinn upplever dem som tjockare och tveksamt de får plats under sadlen)
 
Le mieux schabrak med undersida i bambu är svaret. Börja använd redan i slutet av sommaren när fällningen börjar. Min häst har numer inga skav under sadeln :)
 
Hon får inte skav under sadeln utan det är kanten på schabraken som skaver.
Många av de nya schabraken jag har köpt är det nästan som om passpoalen är för hårt åtdragen jämfört med resten av tyget. Och minsta lilla skav åker de ut ur min garderob.
Har idag 3 äldre schabrak som inte skaver med livslängden på dessa är ju tyvärr inte för evigt.
 
Hon får inte skav under sadeln utan det är kanten på schabraken som skaver.
Många av de nya schabraken jag har köpt är det nästan som om passpoalen är för hårt åtdragen jämfört med resten av tyget. Och minsta lilla skav åker de ut ur min garderob.
Har idag 3 äldre schabrak som inte skaver med livslängden på dessa är ju tyvärr inte för evigt.
Skaver det bort håret eller blir huden påverkad?

Men som övriga säger så fungerar renskinn.
 
Är även kantbandet i bambu?
Jag har deras prosport. Kantbandet är samma mockaliknande tyg som ovansidan, bomull tror jag, mjukt och fint men inte som undersidan. Le mieux gör en dyrare variant med bambu under sadeln och merinoulltrim längs kantbandet just för de hästar som får skav där. För oss har det inte behövts dock eftersom schabraken har så bra passform att det ligger i sadelns kanal och även ger gott om utrymme över ryggraden bakom sadeln.

På ämnet skav av schabrakkanten kan det också vara sadelns bossor som är för låga/inte stämmer med hästens takform vilket gör att kanalens bakre ände hamnar nära ryggraden och trycker ner schabraket.

Jag ser så många mjuka sladdriga schabrak som ligger illa från början och glider runt under ridturen, mardröm att försöka sadla med.

Jag håller mig till le mieux :love: de är inte ens dyra.
 
Svarar alla här:
Det är pälsen som blir skavd (använder inte så länge så huden kan bli påverkad)
Sista schabraket jag handlade såg jag till så det var ordentligt upplyft i bak för att inte skava där, men jo då skaver det i framkant från sadelgjord och upp längs bogbladet.
Hästen har inte skav av något annat så hon är inte speciellt "skavkänslig" i övrigt
 
Svarar alla här:
Det är pälsen som blir skavd (använder inte så länge så huden kan bli påverkad)
Sista schabraket jag handlade såg jag till så det var ordentligt upplyft i bak för att inte skava där, men jo då skaver det i framkant från sadelgjord och upp längs bogbladet.
Hästen har inte skav av något annat så hon är inte speciellt "skavkänslig" i övrigt

Som sagt - Teddy är ingen lösning på det.
 
Om du verkligen vill ha teddy i vojlock-form, skicka en beställning med nästa kompis som skall till USA. Alla hunters tävlar med fluffig teddyvojlock så de säljs i varenda hästbutik för nästan ingenting. Om du kan få tag i en i dressyrutförande är tveksamt men många huntersadlar har både bred och lång kåpa så det kan hända att vojlocken fungerar med dressyrsadel.
 
Om du verkligen vill ha teddy i vojlock-form, skicka en beställning med nästa kompis som skall till USA. Alla hunters tävlar med fluffig teddyvojlock så de säljs i varenda hästbutik för nästan ingenting. Om du kan få tag i en i dressyrutförande är tveksamt men många huntersadlar har både bred och lång kåpa så det kan hända att vojlocken fungerar med dressyrsadel.

En del western-butiker har sådana i Sverige också. Osäker på priset dock :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ett strump-problem... När jag springer eller kör ett spinningpass och blir svettig om fötterna får jag ofelbart skoskav om jag...
Svar
15
· Visningar
693
Senast: 95johsv
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 518
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 619
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 582
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp