Terräng hoppning

Thathorse

Trådstartare
hej! Vad ska man tänka på när man rider terräng grenen inom fälttävlan? Vet att man ska sätta sig ner några meter före hindret och att man ska reglera tempot men något mer? Bara spamma på då jag ska starta fälttävlan snart så behöver veta mer om terrängen =D
 
Det krävs fälttävlanskort för att få starta och för att få det måste man träna för en tränare som har rätt att skriva ut ett. Tränaren avgör när du är redo och innan dess lär du ha fått träna på en mängd olika typhinder så att du vet hur du ska rida.
 
Fast det kan ju också vara så att man ska starta en träningstävling bara för skoj och vill ha lite tips inför den ;)
 
Fast det kan ju också vara så att man ska starta en träningstävling bara för skoj och vill ha lite tips inför den ;)
Det blir inte skoj om man inte vet vad man gör!
Hästarna behöver introduceras till olika slags typhinder, och ryttaren behöver veta hur man rider an dem, innan det kan bli kul på terrängbanan - och det gör man bäst på träning, inte i en tävlingssituation.
 
Jag startade en terrängritt (träningstävling) förut och inför det red jag på olika stockar i skogen och tränade på så sätt sen tränade jag på att reglera galoppen i skogen när det går i full fart! Samt start och stopp såklart
 
Jag har tränat terränghoppning i 3 år för B tränare . Startat väääldiiigt många hopptävlingar och några dressyr. Så jag vet allt vad jag gör. Har en tränare som ska följa mina 5 första starter och ge mig råd & tips inför dem. Har även 4 olika hemmabyggda terränghinder hemma. Så ni behöver inte oroa er ;)
 
Jag har tränat terränghoppning i 3 år för B tränare . Startat väääldiiigt många hopptävlingar och några dressyr. Så jag vet allt vad jag gör. Har en tränare som ska följa mina 5 första starter och ge mig råd & tips inför dem. Har även 4 olika hemmabyggda terränghinder hemma. Så ni behöver inte oroa er ;)

Vi år inte det minste oroade eftersom det inte är vi som fattar beslut om ni är redo. :p
 
Asså Vrf kan ingen bara svara rakt på frågan? Min fråga var ju vad man ska tänka på när man rider i terräng grenen inom fälttävlan ex. Att alltid ha blicken upp ( det var bara ett ex)
 
Asså Vrf kan ingen bara svara rakt på frågan? Min fråga var ju vad man ska tänka på när man rider i terräng grenen inom fälttävlan ex. Att alltid ha blicken upp ( det var bara ett ex)

Men har inte din tränare talat om detta? Jag menar om du tränat terräng i 3 år så borde du väl fått lära dig något :confused:

Alltså det finns hur mkt som helst man ska tänka på när man rider terräng så det är liksom inte något som man bara kan svepa av på ett forum såhär!
 
Jag har tränat terränghoppning i 3 år för B tränare . Startat väääldiiigt många hopptävlingar och några dressyr. Så jag vet allt vad jag gör. Har en tränare som ska följa mina 5 första starter och ge mig råd & tips inför dem. Har även 4 olika hemmabyggda terränghinder hemma. Så ni behöver inte oroa er ;)

men om du har tränare som följer dig och erfarenhet av terränghinder och banor så vet du antagligen hur man rider på hinder redan nu? dvs rid vettigt och håll dig kvar på hästen.

det du kan be buke om är kanske tips om vad man ska tänka på runt om själva ridningen, hinder typer som du inte provat än och är osäker på hur hästarna hanterar, vad som är bra att tänka på när man går banan och tips för att förbereda er för tävlingen även utan tränare. osv.


och med tanke på hur vissa hästar och ryttare tar sig runt debutant så går det uppenbarligen att ta dom som både banhoppningshinder eller steeplechase hinder, så om du väljer att sitta ner innan hindret eller ej och hur mycket gas du har runt banan är inte en super stor del så länge du rider säkert och har kontroll.
 
Asså Vrf kan ingen bara svara rakt på frågan?

Förmodligen för att det inte finns något rakt svar? Exakt vad just du ska tänka på beror helt och hållet på din ridförmåga, hur din häst fungerar och hur hindertypen ser ut.

Min häst är t ex idiotsäker på gravar men tycker att vatten är skitläskigt. Hur jag ska hantera det har jag fått lära mig genom att träna på dessa hindertyper. Tränaren har gett mig tips på hur jag ska tänka inför de olika hindertyperna för att lösa det på bästa sätt. Det finns inga genvägar och det är inget man kan läsa sig till.
 
Förmodligen för att det inte finns något rakt svar? Exakt vad just du ska tänka på beror helt och hållet på din ridförmåga, hur din häst fungerar och hur hindertypen ser ut.

Min häst är t ex idiotsäker på gravar men tycker att vatten är skitläskigt. Hur jag ska hantera det har jag fått lära mig genom att träna på dessa hindertyper. Tränaren har gett mig tips på hur jag ska tänka inför de olika hindertyperna för att lösa det på bästa sätt. Det finns inga genvägar och det är inget man kan läsa sig till.
Nu snackar jag inte om hindertyper utan om vad man ska tänka på ;) ex om skänkeln ska ligga framför eller bakom sadelgjorden och vad som är viktigast att tänka på när dem ska bedöma. Dem kanske bedömer händerna super mycket eller vad vet jag :) Hoppas inte du är sur :)
 
Nu snackar jag inte om hindertyper utan om vad man ska tänka på ;) ex om skänkeln ska ligga framför eller bakom sadelgjorden och vad som är viktigast att tänka på när dem ska bedöma. Dem kanske bedömer händerna super mycket eller vad vet jag :) Hoppas inte du är sur :)
Jag tror inte @Speedway blir sur utan det är för att vi blir rätt oroliga allihop här när du först säger att du ska starta fälttävlan, men verkar inte som du kan ens det grundläggande, sen säger du att du tränat terräng i 3 år för B-tränare, men ÄNDÅ inte ens lärt dig det grundläggande? Det går nämligen inte att tala om för dig här var du ska ha skänkeln för det beror ju på vilken hindertyp du ska hoppa, din sits i normala fall, din häst osv osv. Och nu säger du plötsligt att någon ska bedöma dig? Menar du att du ska rida stilterräng? Är det ens en riktig tävling du ska rida eller exakt VAD är det du ska starta i?

Ingen som försöker vara dum här utan vi försöker febrilt få fram vad det är du egentligen har tänkt att göra o utifrån det hjälpa dig.
 
Jag tror inte @Speedway blir sur utan det är för att vi blir rätt oroliga allihop här när du först säger att du ska starta fälttävlan, men verkar inte som du kan ens det grundläggande, sen säger du att du tränat terräng i 3 år för B-tränare, men ÄNDÅ inte ens lärt dig det grundläggande? Det går nämligen inte att tala om för dig här var du ska ha skänkeln för det beror ju på vilken hindertyp du ska hoppa, din sits i normala fall, din häst osv osv. Och nu säger du plötsligt att någon ska bedöma dig? Menar du att du ska rida stilterräng? Är det ens en riktig tävling du ska rida eller exakt VAD är det du ska starta i?

Ingen som försöker vara dum här utan vi försöker febrilt få fram vad det är du egentligen har tänkt att göra o utifrån det hjälpa dig.
Åh där fick jag ett tips! Att skänkeln ska ha olika lägen visste jag i bakhuvudet men blev precis påmind om det, du vet den där JUSTEE känslan ;D Startade en startfälttävlan ovh fick 10 av Max 12 stjärnor. Visste knappt vad man skulle göra på moment 3 visa häst för hand så där fick jag 2 av 3 stjärnor. 2 på dressyren och 3 på resten. Vill bara utveckla mig inom sporten aå det är därför. Ja, jag kan MYCKET om fälttävlan och terrängen. Ex om 2 & 3 punkt sits. Men Vrf inte fråga när man kan få gratis hjälp av någon erfarnare än mig själv när det ändå finns chansen. Sen sa jag aldrig att speedway blir sur så vet inte Vrf du nämna det utan ville bara inte ha en dålig konversation för det finna det gott om här på buke. Gjorde ett inlägg för att få tips. Så jag kan skriva upp vad jag ska tänka på. Kan va allt ex: reglera sitsen ofta, tempoväxlingar, trava helst igenom vattnet, galoppera helat igenom vattnet, domaren gillar när skänklarna ligger stilla och vid sadelgjorden. Eller vad vet jag. Sökte bara tips lixom :) ska börja tävla i fälttävlan och är så redo det går. Lite finslipning skadar aldrig
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
817
Tävling Hej! Jag skulle behöva era tips på hur man hanterar sin nervositet när det kommer till tävling. Jag tävlar både hoppning, dressyr &...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
925
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp