Terrängskydd

_Zacke_

Trådstartare
Rider mycket offroad med min ungponny. Över stock och sten och genom buskage. Vill ha något mer heltäckande på benen än vanliga sen- och kotskydd för att skydda mot grenar och slag från stenar, stockar och stubbar. Ska finnas i storlek som passar en lite mindre D-ponny med smala ben. Maxpris helst 1000:- för skydd runt om så inte dom värsta dyrgriparna :D
 
Rider mycket offroad med min ungponny. Över stock och sten och genom buskage. Vill ha något mer heltäckande på benen än vanliga sen- och kotskydd för att skydda mot grenar och slag från stenar, stockar och stubbar. Ska finnas i storlek som passar en lite mindre D-ponny med smala ben. Maxpris helst 1000:- för skydd runt om så inte dom värsta dyrgriparna :D
Kan inte vanliga damasker hjälpa då? Eller pc skydd? De är ju helt heltäckande. Man vill ju inte skydda benen allt för bra då man bara rider i skogen, de får ju lära sig att lyfta på fötterna :p.
Jag hade hööks terräng skydd tidigare då jag som du tänkte att det vore bra för klantarsle hästen då vi red of road :p, men de är ju inte gjorda för att ha på i en eller två timmar åt gången, dvs blev varmt och hästen fick skav av dem. Sån jag håller mig till senskydd eller inget alls nu och låter hästen se var hon går istället :p. Har dock inte boots då jag är rädd att det ska komma in pinnar innanför.. ju mer vi red ut desto smidigare på hoven blev hon mellan alla stockar och stenar :).
 
Han är jätteduktig på att lyfta på sina fötter, snubblar sällan. Men slag kan det ju bli ändå när man råkar styra ut bland stenrös eller i rishögar. Har haft senskadad häst förut och vill helst undvika att ha det igen :eek:
Hade också tänkt på h**ks skydd men då går dom bort i så fall :)
 
Jag tillhör den skaran som just när man rider off road inte alls vill ha skydd. Alldeles för ofta det är skit och tom pinnar innanför medan när hästen inte har några alls aldrig fått minsta reva ens.

Men vill du ändå ha terrängskydd finns det numera rätt många. Min häst har korta skenor o rejäla ben så har haft svårt m storlek. Vi har numera bara skydd utan skena från WoofWear och Trizone. Det finns många som är lite luftiga också tex Premier Equine, New airflow och Dalmar.
 
Jag har en äldre häst som gått på ridskola, han snubblar och far på varenda rot känns det som. Efterssom jag är väldigt rädd om hans gamla ben och det är väldigt svår terräng i skogen där jag bor tar jag det säkra före det osäkra och skyddar allt jag kan. Jag kör på eskadron allround senskydd, dom är slutna och täcker även framsidan av benet och sen boots.
Jag vet att vissa tycker att hästen lär sig sämre när man har mycket skydd på benen men min häst har blivit mycket skickligare ( läs mindre as klantig) på att ta sig fram även med skydd....
Mvh Linnpan
 
Jag kör oxå utan i den terrängen. Så slipper man få in pinnar och skit mellan skydd och hästens ben.

Varför skulle du rida rakt igenom en rishög eller stenröse? Visst kan det ske, men då föredrar jag att hästen känner underlaget själv. Dvs inga skydd.
 
Rider mycket offroad med min ungponny. Över stock och sten och genom buskage. Vill ha något mer heltäckande på benen än vanliga sen- och kotskydd för att skydda mot grenar och slag från stenar, stockar och stubbar. Ska finnas i storlek som passar en lite mindre D-ponny med smala ben. Maxpris helst 1000:- för skydd runt om så inte dom värsta dyrgriparna :D
Jag har professionals choice boots som jag köpt begagnade. Jag har stl medium som passade både till en mindre appaloosa, en stor quarter och min övervuxna connemara. Kostar nya typ 800/par, men ibland kan man hitta begagnade, som sagt var.
 
Jag älskar mina NEW airflow. Jag resonerar som dig TS, jag skyddar hellre än lära hästen lyfta benen genom att den slår i. Jag har aldrig hittar någon bråte innanför mina new skydd. Dock lite dyrare än du önskade.
 
Jag har Professionals Choice skydd runt om när jag får för mig att rida rakt ut i skog och mark, de sitter väldigt tätt, stödjer, skyddar och andas någorlunda. De är en hel del dyrare, men jag jämförde mina mot Hööks dito, och förutom att hööks var lite större i storlekarna så verkade material o passform vara tämligen snarlika.
 
Jag älskar mina NEW airflow. Jag resonerar som dig TS, jag skyddar hellre än lära hästen lyfta benen genom att den slår i. Jag har aldrig hittar någon bråte innanför mina new skydd. Dock lite dyrare än du önskade.
Jag köpte ett begagnat set NEW airflow (både bak och fram) och provade dem i ridhuset för att se hur de satt. Döm om min förvåning när det inte fanns ett enda sandkorn innanför skydden när jag tog av dem. Det brukar alltid krypa in sand, speciellt bak, men inte med dessa skydd.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Döm om min förvåning när det inte fanns ett enda sandkorn innanför skydden när jag tog av dem. Det brukar alltid krypa in sand, speciellt bak, men inte med dessa skydd.

Dessutom ventilerar de bättre än några andra. Min häst hade på sig sina nu, första dygnet på betet. När jag tog av dem var det 27 grader i luften och benen var inte varmare än resten av pålle. Inte ens minsta svettiga. :love:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 450
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 760
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 542
Senast: __sofia__
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 254
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp