Testa distans!

Yrrol

Trådstartare
Jag är nyfiken på testa distans i år:). Hur pass tufft är en clear round på 50 km? Har en Lusitano med god kondition och mkt muskelstyrka. Rider ca 10 km på våra vardagsrundor. Varierande gångarter, terräng och mkt backar.
Om jag nu ökar tempo och längd på rundorna, kan vi klara en 50 km runda denna säsongen tro?
Ni dom tävlar, hur ser era träningsveckor ut under vintern?
 
Just nu taggar jag för tävling om en månad, så det är mycket mängdträning.

Testa att rida 4-5 timmar, gärna med paus någonstans i mitten där häst och du får vila. Behöver inte vara 10 km/h utan du kan lika gärna skritta. Känns det bra och roligt, så lägg in längre pass 2-3 mil varannan helg ungefär.

Låna Naturen som ridhus på bibblan, det är bra läsning för nyfikna. :)
 
Då jag tävlade i Distans med min Travare så var det viktigast att få ner hästen i puls då man vilar.
Vad har din häst för vilopuls och efter en ridtur ?
Jag brukade hålla på i 4-5 timmar för en 50Km där det var 80% trav.
 
CR 40 el. 50 km i lugnt tempo har jag förstått att det går bra att rida med en häst med bra grundkondition och som blivit riden mycket/regelbundet (och förstås lite längre rundor och med varierat underlag). Annars brukar man säga att det tar två år att grundträna en distanshäst, men då utgår man från noll och har en bra grund att stå på om man vill uppåt i klasserna. Du kanske kunde hitta en prova på nu till våren/sommaren på max 20 km och rida en CR till hösten?

Det som är bra tips är att skritta mycket (långa pass, bra med klättring etc.) och att öka sträckan innan man ökar tempot. Alltså innan man kör sin "vanliga" runda i snabbttempo skall man ha ridit längre rundor i långsammare tempo. Rider du 10 nu, så testa 12, 15, 18 km men i lugnt tempo först, sen öka successivt tempo och sträcka. I alla fall är det ett kardinalfel jag alltid gjort när jag löptränat, att jag ökat tempot innan sträckan, då hinner inte leder, ligament och så med. Intervallträning är ju också så småningom bra. Som trottoarbonden säger kan det vara smart att pulsa hästen för att se hur den ligger där, men tycker ibland det blir missvisande eftersom man skrittar av hästen rätt länge hemmavid, medan man kanske travar/galopperar i mål på tävling. Pulsmätare i sadelgjorden är säkert bra, men lite överkurs.

Vinterträning är ju olika för alla, jag har inte alls hållit på så länge, men förra vintern hade jag bara på hela säsongen ridit CR i oktober och höll igång ordentligt i november, så red jag rätt lugnt i december och januari, en del dressyr och inte superlånga rundor, någon lugnare 20 km kanske, men så i februari/mars red jag fler, men lugna, långa rundor (skritt och jogg), i mars började nog också galoppträna lite, första tävlingen var då i maj. hade jag tävlat i mars hade jag startat med galoppen tidigare (jag galopperade under vintern också, men mer "vanligt").
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 240
Senast: Roheryn
·
D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
16 689
Senast: mahlmt
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 166
Distans Jag undrar vilket underlag det vanligtvis är vid distanstävlingar och hur mycket det sliter på hästens ben. Jag rider ett halvblod på...
Svar
9
· Visningar
2 053
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp