The Secret

Heulwen

Trådstartare
Finns det någon som har läst om the secret och "the laws of attraction"? Vad tycker ni. Jag snubblade över begreppet idag och har googlat runt lite där jag bl.a. hittade denna film:


Kortfattat går det ut på att det man tänker och fokuserar på manifesterar sig så småningom. Tänker man positiva tankar så händer det positiva saker och vs versa om man tänker negativa tankar kommer man dra till sig negativa händelser.

Jag tycker det känns flummigt och lite väl otroligt, jag tror inte man t.ex. kan tänka sig frisk från cancer. Däremot tror jag att om man känner sig älskad och omtyckt så fångar omgivningen upp det och svarar på det. Likaså tror jag man kan vända en dålig dag till en bra genom att tänka positivt. Jag tror alltså tankens kraft är stor men kanske inte så stor som det antyds i "The secret".

Har någon läst boken? Eller har lite åsikter om det ändå? Kolla gärna filmen, den är lite onödigt pampig och cirka 20 min lång men den är intressant.
 
Jag har lite vagt hört talas om det. Men jag är inne på din linje och tycker att du förklarar det som jag tänker.

Ska dock se klippet du lag ut och återkomma :)
 
Finns det någon som har läst om the secret och "the laws of attraction"? Vad tycker ni. Jag snubblade över begreppet idag och har googlat runt lite där jag bl.a. hittade denna film:


Kortfattat går det ut på att det man tänker och fokuserar på manifesterar sig så småningom. Tänker man positiva tankar så händer det positiva saker och vs versa om man tänker negativa tankar kommer man dra till sig negativa händelser.

Jag tycker det känns flummigt och lite väl otroligt, jag tror inte man t.ex. kan tänka sig frisk från cancer. Däremot tror jag att om man känner sig älskad och omtyckt så fångar omgivningen upp det och svarar på det. Likaså tror jag man kan vända en dålig dag till en bra genom att tänka positivt. Jag tror alltså tankens kraft är stor men kanske inte så stor som det antyds i "The secret".

Har någon läst boken? Eller har lite åsikter om det ändå? Kolla gärna filmen, den är lite onödigt pampig och cirka 20 min lång men den är intressant.

Jag har läst både Hemligheten och uppföljaren. Tyckte att de var väldigt amerikansksvulstig och hallelujaaktig. MEN jag tror också på tanken att positiva tankar föder positiva skeenden.
 
Hmm, jag vet inte. Läser sällan om henne. I filmen jag länkade till var det hyfsat framgångsrika människor som talade i alla fall.

Klart det är. Det är ju folk med framgång som kan göra reklam. Inte så bra försäljningsknep för en "mirakelmetod" som ska lösa allt med inställning att låta utfattiga missbrukare tala...

Jag vill inte bara påstå att det är ren bullshit, utan tycker även att det är en ganska stor förolämpning mot alla människor som föds med sämre förutsättningar och jobbar i svår motvind.
 
Ja och det funkar för mig. Tycker att boken Attraktionslagen, av Esther och Jerry Hicks, förklarar det bra.
 
Jag har läst den och jag tror inte att du kan få saker enbart med tankens kraft som de påstår. Däremot tror jag att positiva tankar görlivet lättare, målbilder gör det enklare att nå uppsatta mål osv
 
Jag tog till mig de där tankarna under en period av mycket flum för en herrans massa år sedan. Tänkte att negativa tankar drog till sig negativa saker/personer/skeenden etc och att positiva tankar och målbilder fick mina energier att dra till sig allt positivt. Oavsett om jag nu tror på energier eller inte är jag väldigt tacksam för att jag gjorde det då, jag vände mig från att ha haft ett ganska negativt tänk, med lite offerkofta och inmålande i hörn till att tänka positivt, se möjligheter, att vara tacksam för utmaningar och att faktiskt vara glad. Det finns flera sätt att nå samma mål, en massa tillfälligheter gjorde att jag snöade in på detta och i mitt fall ändrade det hela mitt sätt att tänka.

Jag vet inte om jag tror på negativa och positiva energier idag men man behöver nog inte vara särskilt smart för att räkna ut att positiva människor mår bättre och attraherar människor mer än sura och buttra.
 
Jag har inte läst boken/sett filmen men tror att man kan göra ganska mycket med tanken. Placebo t ex. Det känns som att man har större förutsättningar att lyckas om man tror positivt på det man gör, än tvärtom.
 
Jag tror att placebo och tankens kraft är oerhört starkt och bra, inte för att bota cancer, men för att kunna må bättre både psykiskt och fysiskt generellt. Men jag köper inte konceptet fullt ut, med och motgångar drabbar alla oavsett hur man tänker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 461
Senast: Dopy
·
Tjatter Så, på allmän begäran är den nu - såklart! - här! Årets upplagda av Secret Santa! :banana: Precis som vanligt finns ett gäng regler, läs...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
37 577
Senast: Snurrfian
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 221
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp