Thiedemantygel eller inte?

Debija

Trådstartare
Hej! Jag undrar om någon kan ge mig lite tips o råd...:) Jag har en häst som jag ridit sedan sommaren 2011, han är lite svankryggig och svårt att sätta muskler. När jag började rida honom red jag inte med några hjälptyglar, försökte mest få honom att slappna av i ridningen o framför allt sänka huvudet. När han håller huvudet högt och inte får rätt stöd så kan han gå lite ojämnt i höger varv, inga problem i vänster.

Efter ett tag ville jag prova något nytt och satte på en Thiedemantygel för att känna skillnaden, och det blev en helt annan häst. Han går fram bättre, känner ingen ojämnhet och verkar tycka det är bekvämare.

Nu har jag börjat försöka hitta dit till honom utan tygel, eller iaf börja passet med den o sen ta av den för att han ska gå kvar. Ibland går det bra, ibland inte. Han är mer lättriden allmänt med tygeln på, men jag känner att jag börjar nå fram till honom utan den nu, ibland är det bara ett par steg, men i början gick det inte alls.

Det jag undrar är väl mest om det kan skada honom eller orsaka mer problem än om han kör upp huvudet o sänker ryggen, han är som sagt svankig:)
 
Sv: Thiedemantygel eller inte?

Så länge du inser att det är just en hjälptygel man använder under en övergångsperiod så tycker jag inte att det är farligt. Det är bra att du provar att ta av den efter en stunds ridning och om ytterligare ett tag så kan du prova att rida vartannat pass med den. Tänk också efter om du rider annorlunda beroende på om den är på eller inte. Det är inte ovanligt att vi beter oss annorlunda beroende på hur säkra vi känner oss.

Glöm bara inte bort varifrån formen ska komma. Formen ska ju inte komma framifrån utan bakifrån. Att ge sig ut och skritta på ordentligt i backar upp och ned stärker musklerna så att hästen orkar gå i en bra form. Då får du också till kraften bakifrån ordentligt.

Jag tycker helt klart att det är bättre att visa hästen var man vill att den ska vara om det krånglar än att traggla med en taskig form som man inte får till något bra med. Förhoppningsvis kan du snart ta av den helt.
 
Sv: Thiedemantygel eller inte?

Så länge du inser att det är just en hjälptygel man använder under en övergångsperiod så tycker jag inte att det är farligt. Det är bra att du provar att ta av den efter en stunds ridning och om ytterligare ett tag så kan du prova att rida vartannat pass med den. Tänk också efter om du rider annorlunda beroende på om den är på eller inte. Det är inte ovanligt att vi beter oss annorlunda beroende på hur säkra vi känner oss.

Glöm bara inte bort varifrån formen ska komma. Formen ska ju inte komma framifrån utan bakifrån. Att ge sig ut och skritta på ordentligt i backar upp och ned stärker musklerna så att hästen orkar gå i en bra form. Då får du också till kraften bakifrån ordentligt.

Jag tycker helt klart att det är bättre att visa hästen var man vill att den ska vara om det krånglar än att traggla med en taskig form som man inte får till något bra med. Förhoppningsvis kan du snart ta av den helt.

Håller med om det du skriver! bara -att- hjälpen finns där så kan ryttaren rida bättre (självsäkert). Om det är martingal, stigläder runt halsen, thiedemantygel eller om det är tränaren som är ute och rastar sin häst på samma ridbana, så brukar det ge trygghet som är rätt bra att ha : P

Tycker det sista också svarar bra på TS fråga, om det är mer skadligt än 'kamelform'.

Jag skulle dock inte ta av den alls i början, utan rida med den i typ 2 veckor (tills 'kamelformen' inte uppenbarar sig alls), för det fina med thiedemanstygeln är ju just att den slutar inverka när man inte behöver den! Då funkar den som en vanlig tygel. Så om hästen inte har stretat och 'använt' hjälpen så har man ju ridit som vanligt, som om den inte satt där. Tar man då bort den så ska det ju inte vara någon skillnad. Därför är det bra att rida på den typ 3 pass 'över tiden', där det inte blir något stret alls, då kan man vara rätt säker på att man rider bra (så blir det inte det att ryttaren blir osäker och det går sämre bara för den sakens skull).
 
Sv: Thiedemantygel eller inte?

Jag skulle dock inte ta av den alls i början, utan rida med den i typ 2 veckor (tills 'kamelformen' inte uppenbarar sig alls), för det fina med thiedemanstygeln är ju just att den slutar inverka när man inte behöver den! Då funkar den som en vanlig tygel. Så om hästen inte har stretat och 'använt' hjälpen så har man ju ridit som vanligt, som om den inte satt där. Tar man då bort den så ska det ju inte vara någon skillnad. Därför är det bra att rida på den typ 3 pass 'över tiden', där det inte blir något stret alls, då kan man vara rätt säker på att man rider bra (så blir det inte det att ryttaren blir osäker och det går sämre bara för den sakens skull).

Det är rent psykologiskt som jag rekomenderar att man tar av den då och då. Annars blir det så stort den dagen man ska ta av den att man inte "kan" rida då. Tar man av den då och då så ser man både sina egna och hästens framsteg succesivt istället :)
 
Sv: Thiedemantygel eller inte?

Om din häst och du är nöjda med denna hjälptygel kan ni använda den varenda dag. Just Thiedemantygeln kan aldrig göra någon skada, tvärtom så hjälper den många hästar att koppla av.
Thiedeman var en man som uppfann denna tygel och han hoppade OS på den.
Fortsätt du att rida på den, enda anledningen att plocka av den är om du vill tävla dressyr. Att springa runt med huvudet i vädret är definitivt skadligt! Saker o ting ger sig självt med tiden. En vacker dag kommer du nog att kunna plocka av den, du märker själv när den dagen är här. Tills dess tycker jag att du skall låta den sitta kvar.
 
Sv: Thiedemantygel eller inte?

Som Kryddan säger så är den inte skadlig på något sätt, det är just det jag ville få fram i mitt inlägg, den slutar verka när den inte behövs! Om man känner sig ängslig, ha kvar den då. Den dagen man känner sig självsäker nog att ta av den, ja då vet man att man klarar sig fint ändå!

Kryddan, väl talat.
 
Senast ändrad:
Oj, här var det längesedan jag kollade:o Hur som helst så tänkte jag bara tacka för era svar (lite sent) och att jag gjorde som så att jag red med den för det mesta, men hade av den ibland när jag kände att han var säker och ibland hade jag martingal istället för att "lura" mig själv lite att den fortfarande var på. Och det gick så fint! Ni ser honom på min profilbild, i härlig trav och utan thiedemantygel!:) Nu rider jag aldrig med den eller martingal, om jag inte rider ut och misstänker att han kan bli busig, då kan den hjälpa till att hålla honom lugn;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Lutten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp