Thiedemantygel!?

fettso

Trådstartare
Thiedemantygel (stavas det så?)vad är det för syfte med den?


Har en stor shettis som mina flickor på 3 och 4 år rider, han är ganska svårriden stark och drar gärna iväg ibland och även bockar.
Dom rider honom på Tredelat Pessoabett med tyglarna i nedersta ringen för annars kan dom inte styra honom eftersom dom är så små och han stor(B-ponny).

Har funderat på halsförlängare men då kanske han blir för låst!?
Vad tycker ni om Thiedemantygel?

Jättetacksam för svar!!:)
 
Sv: Thiedemantygel!?

Inte för att vara besserwisser eller så, men borde verkligen dina så unga flickor rida på en sån ponny? De behöver nog en liten snällare ponny skulle jag föreslå. Det är inte så kul att ramla av och bli rädd vid en sån ålder:crazy:
 
Sv: Thiedemantygel!?

Thidemantygeln hjälper hästen att hitta rätt form. Det är som en förenklad graman och bör endast användas av rutinerade ryttare enligt min åsikt. Således är det inget att sätta i händerna på små barn.

Vore det inte lämpligare med inspänningstyglar? Det hade vi på min shettis när jag var liten.
 
Sv: Thiedemantygel!?

Jo jag vet den äldsta har blivit avkastad en gång, men hon blev inte rädd den gången iaf.
Jag har honom ute på annons men det är så svårt.
Han har funnits hos oss 2år och man fäster sig ju så lätt!:o

Barnen är ju helt förälskade i honom, dom tjatar varje dag om att få rida, speciellt yngsta dottern pratar alltid om honom.
Vet inte hur dom skulle reagera om han försvann och ersattes av en annan ponny?

Vad tycker du om Thiedemantygel?
 
Sv: Thiedemantygel!?

Thidemantygeln hjälper hästen att hitta rätt form. Det är som en förenklad graman och bör endast användas av rutinerade ryttare enligt min åsikt. Således är det inget att sätta i händerna på små barn.

Vore det inte lämpligare med inspänningstyglar? Det hade vi på min shettis när jag var liten.

Ja det kanske skulle funka!?Det har jag ju dessutom hemma, men dom är nog alldeles för långa för honom förstås:crazy:
 
Sv: Thiedemantygel!?

Ja det kanske skulle funka!?Det har jag ju dessutom hemma, men dom är nog alldeles för långa för honom förstås:crazy:

Spänner man in dem kan de inte sätta ner huvudet och bocka eller dra tyglarna ur händerna på barnen. På min shettis funkade det utmärkt (han hade en förkärlek för att sätta nosen i backen och springa rakt ut i skogen...:crazy:) Prova med inspänningstyglarna du har - gör fler hål eller gör knutar på dem.
 
Sv: Thiedemantygel!?

alltså, har man en thiedeman tygel så spelar det ingen roll hur duktig ryttaren är, ryttaren kan ju ändå inte inverka! utan det är den som sätter på den som avgör hur stark den blir.... så förstår inte vad du menar med att den bara ska användas av duktiga ryttare???

den inspänningen är väldigt vanlig på ridskolor...

fettso; bästa vore ju en mer lämplig ponny... men försök med inspänningstyglar först. spänn dom inte så hårt och tänk på att fästa i stora ringen på bettet!
 
Sv: Thiedemantygel!?

Men jag behöver ju spänna dom såpass hårt så att han inte kan dra ner huvudet och bocka iaf+att det vore bra om han inte blev så stark för dom.
 
Sv: Thiedemantygel!?

Dom rider honom på Tredelat Pessoabett med tyglarna i nedersta ringen för annars kan dom inte styra honom eftersom dom är så små och han stor(B-ponny).

OT men ett litet tips är att du lär dina barn att man inte styr med tyglarna.
Och pessoabett är inte direkt något jag skulle vilja att en liten fyraåring -som inte har så bra koll på sin finmotorik- sitter och försöker styra en stark ponny med..

Kan du inte skola ponnyn själv genom att tömköra? :idea: På så vis kan ni ju behålla den och barnen slipper bli ledsna samtidigt som dom får en betydligt ärligare chans att lära sig vad ridning egentligen är.
 
Sv: Thiedemantygel!?

Alltså ponnyn är 10 år gammal och mkt riden av större ryttare.

Han har en sådan personlighet, han är en väldigt stark ponny, som gärna bockar eller slår bakut ibland.
Vet inte om du har barn men en fyraåring och en treåring är INTE stark och framförallt inte stor.
Den äldsta når ännu inte nedanför sadeln med fötterna och kan således inte skänkla och väger för lite för att ge vikthjälper.

Har haft medryttare på honom, en 11-åring som ej rådde på honom och en 16-åring(liten)som klarade honom bra.
Då på vanligt bett, eftersom jag inte heller tycker att man rider med handen men här är det små barn vi pratar om.
Att jag tömkör före hjälper tyvärr inte.
Han är en pigg och glad ponny.
Här är bilder!:love:

17768114.jpg

15599086.jpg

15599241.jpg
 
Sv: Thiedemantygel!?

Har faktiskt en liggandes, köpt på hööks men tröga jag fattar ju inte hur man ska fästa den:angel::rofl:

Ska försöka se om jag kan skriva ut bilden på hur den sitter inne på hööks hemsida och ta med hem och jämföra.
 
Sv: Thiedemantygel!?

Du kan även prova gogue:) har det på min shettis då han gör lika som din!
 
Thiedemantygel (stavas det så?)vad är det för syfte med den?


Har en stor shettis som mina flickor på 3 och 4 år rider, han är ganska svårriden stark och drar gärna iväg ibland och även bockar.
Dom rider honom på Tredelat Pessoabett med tyglarna i nedersta ringen för annars kan dom inte styra honom eftersom dom är så små och han stor(B-ponny).

Har funderat på halsförlängare men då kanske han blir för låst!?
Vad tycker ni om Thiedemantygel?

Jättetacksam för svar!!:)

Har man inte mer kunskap än att man använder ett pessoa så ska man defeneftivt inte använda hjälptyglar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 699
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 071
Senast: Badger
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 668
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 555
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp