Thorowgood T8, passar vilka hästar?

_Charlotte_

Trådstartare
Häromdagen när jag var in på Hööks fick jag syn på Thorowgood T8-sadlarna, och eftersom jag är på jakt efter sadel till min ponny blev jag intresserad. Dressyrsadeln såg väldigt trevlig ut, och de är så billiga att jag till och med kan köpa hoppsadeln till de enkla hoppövningarna vi pysslar med och snabbare uteritter. Men jag vet förstås inte om de passar min ponny. Jag har försökt läsa om dem, men det står olika överallt så jag blir helt tokig...

Min ponny är en d-ponny, bred och platt rygg. Jag tror att man kan säga att hennes rygg är ganska rak, men inte spikrak. Som den ponny hon är har hon ingen manke att prata om ;)
Tror ni att det kan vara värt att försöka hitta en T8 att låna och prova, eller låter det som att det är helt fel modell för henne?
 
Jag har en T8 dressyr till min häst, han har bred, rak och ganska platt rygg. Har x-vid (det vita järnet) och den har hållt sig såpass rak även med det järnet att det funkar till min häst.
Låter som att det skulle passa med en sån till din häst med :)
 
Provade T8'an på min relativt raka, platta extravida pålle.
Gillade materialet, sätet, greppet. Däremot gillade jag inte hur koppjärn/ortspetsar hamnade precis under låret och bidrog till att skapa distans mellan skänkel och häst.
Hade även problem med att skruvfästet för koppjärnet lossnade på helt ny sadel (men den åkomman har flera andra koppjärnssadlar som använder samma system).

Upplevde att den såg rak ut i den vida bommen, men när x-vida och vidaste gråa skulle i så blev de något för svängda.
 
Hur är midjan på sadeln? Smal, bred? Jag måste ha sadel med smal midja annars får jag sååå ont....
 
Tycker absolut att du ska prova! Låter som det kan passa. Man får ju prova från hööks. Jag tyckte jättemycket om min T8a som jag hade.
 
Hur är midjan på sadeln? Smal, bred? Jag måste ha sadel med smal midja annars får jag sååå ont....
Kommer inte riktigt ihåg hur jag upplevde midjan... Inte bred i sig men i och med att ortspetsarna hamnade konstigt så tvingade den ut låren i ett inte så ergonomiskt läge.
 
Hööks hade lånesadlar då jag köpte min för... några år sedan. De borde fortfarande ha det! Man fick låna den i en vecka då. Värt att kolla, kanske? :)
 
Hööks hade lånesadlar då jag köpte min för... några år sedan. De borde fortfarande ha det! Man fick låna den i en vecka då. Värt att kolla, kanske? :)
Det där med lånesadlar hos Hööks tror jag är individuellt. I Stockholm har ingen av butikerna "lånesadlar" utan du handlar på sedvanligt öppet köp och provar, men gud nåde om du råkar få med lite hästhår vid en retur, och att prova med stigläder ovan kåpan är inte att tala om!
 
Gammal tråd, men jag fortsätter här så vi slipper nya ;)

Sitter nu och planerar att beställa en T8 från England, enda dilemmat är, hur mycket utrymme har sadlarna för hästar med normal manke? Jag har en travare med enligt mig mediummanke, men efter alla år bland fjordingar och diverse ponnyer utan manke har jag ingen vana av var gränser går till normal och hög manke :banghead: Får inte tag på den modellen jag vill ha från H**ks, så vill ju vara helt säker innan beställningen skickas iväg enda från England :crazy:
 
Gammal tråd, men jag fortsätter här så vi slipper nya ;)

Sitter nu och planerar att beställa en T8 från England, enda dilemmat är, hur mycket utrymme har sadlarna för hästar med normal manke? Jag har en travare med enligt mig mediummanke, men efter alla år bland fjordingar och diverse ponnyer utan manke har jag ingen vana av var gränser går till normal och hög manke :banghead: Får inte tag på den modellen jag vill ha från H**ks, så vill ju vara helt säker innan beställningen skickas iväg enda från England :crazy:
Jag har en T8 på mitt stora halvblod. Han har mycket hög manke men sadeln passar i alla fall. Man får in två-tre fingrar mellan manke och sadel :) sen har jag en fårskinnspad som höjer upp sadeln ännu lite till så det blir perfekt! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
727
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 238
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 004
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp