Thuja-frågor

Lupin

Trådstartare
Vi har bestämt oss för att sätta thuja framför de glesa, gamla oxelhäckarna in mot båda våra grannar på båda sidorna av tomten. Den ena grannen är ju de med de okontrollerade och aggressiva hundarna (som bajsar i vår trädgård så fort de får chansen och attackerar alla som går förbi) och den andre grannen har de blivit kompisar med och sitter och super ihop i hans trädgård hela säsongen. Hundgrannarnas egen trädgård är grymt förfallen efter drygt 2½ år och full av hundbajs, som de aldrig har plockat upp.

Först tänkte vi plank eller mur, men det krävs bygglov och förmodligen även grannarnas tillåtelse. Nu tänkte vi plantera något som är tätt och vintergrönt och förhindrar insyn. Vi slipper se dem och slipper även att de sitter och glor och pekar och snackar (i alla fall så att vi ser det).

Hur fort växer thuja? Hur många plantor krävs per löpmeter? Kräver de något speciellt? Funkar det med vanlig trädgårdsjord?

Vi har hittat ett ställe där man kan köpa lite dyrare, men högre, plantor. Ända upp till 160-180 cm höjd! Fast de högsta var lite väl dyra kanske. Vi har ju satt upp typ villanät in i oxelhäckarna, men det räcker inte. Och vi vill inte längre se in till våra resp grannar och vill inte att de eller hundarna ska se oss.
 
Sv: Thuja-frågor

Eftersom det är NU du vill ha in (och ut) synskydd tycker jag du ska lägga de extra slantarna på stora plantor, Tuja säjs ju vara snabbväxande, men jag vet inte hur snabbväxande... Hur många per meter som behövs har de ju koll på där du köper dem, men jag skulle tippa på 3 st kanske? om du vill ha ett tätt resultat snabbt, jag har en Tuja brabant på gårn som är ca 2 meter i diameter, men den har ju stått där sen 70 talet nån gång...
 
Sv: Thuja-frågor

Enstaka thujor kan bli rätt så omfångsrika, det vet jag sedan tidigare. Men en häck klipps ju regelbundet och om jag förstått det rätt så ska man kunna hålla en thujahäck hyfsat smal? Vi får höra med plantskolan hur många man behöver per meter, fast jag tror 3/m blir väldigt tätt? Jaja, vi får se. :D

Jo, det kan nog vara värt pengarna att köpa lite högre plantor.
 
Sv: Thuja-frågor

Man behöver inget bygglov för ett lägre plank förlängt med spalje! Tror det är 80cm för planket och sen kan man bygga på det med spalje så högt man vill. Vi i villa hade någon sådan bild för några år sen, jättesnyggt. Hoppas du förstår min beskrivning!?

Sen kan man plantera klätterhortensia eller något annat som växer tokigt snabbt! Lite andra buskar runt om innanför så har du snart elliminerat dina knäppa grannar.
 
Sv: Thuja-frågor

Klätterhortensia växer inte så fort i början, även om den skjuter en himla fart efter ett par år, däremot kaprifol, eller humle!
 
Sv: Thuja-frågor

Måste bara säga *usch*

Finns inget som är så fult som thujor :eek:

Häggmispel är mycket snyggare och växer som ogräs. I alla fall min gör det ;)
 
Sv: Thuja-frågor

Man behöver inget bygglov för ett lägre plank förlängt med spalje! Tror det är 80cm för planket och sen kan man bygga på det med spalje så högt man vill. Vi i villa hade någon sådan bild för några år sen, jättesnyggt. Hoppas du förstår min beskrivning!?

Sen kan man plantera klätterhortensia eller något annat som växer tokigt snabbt! Lite andra buskar runt om innanför så har du snart elliminerat dina knäppa grannar.

Tack för tipset! Jag förstod precis vad du menade. Tror faktiskt det skulle kunna vara ett bra alternativ. :laugh:
 
Sv: Thuja-frågor

Klätterhortensia växer inte så fort i början, även om den skjuter en himla fart efter ett par år, däremot kaprifol, eller humle!

Det finns ju vin med, vildvin eller rådhusvin. Täcker bra under växtsäsongen, även om det inte är vintergrönt. Humle har jag på tomten, så jag kan ta egna sticklingar i så fall. Och kaprifol hade jag tänkt skaffa i vilket fall som helst... Kaprifol hade man ju kunnat plantera in mot hundragrannen, en riktigt stardoftande sort, så man slipper känna lukten av allt hundbajset när vinden står på från deras håll. :idea:
 
Sv: Thuja-frågor

Måste bara säga *usch*

Finns inget som är så fult som thujor :eek:

Häggmispel är mycket snyggare och växer som ogräs. I alla fall min gör det ;)

Varken jag eller sambon tycker att thuja är snyggt, men vi är desperata. :D Häggmispel vet jag faktiskt inte vad det är. :o Men jag gillade jacas idé med staket + spaljé.
 
Sv: Thuja-frågor

Tack för länkarna! Häggmispel verkar ju trevlig. Vet du något om hur fort de växer?
 
Sv: Thuja-frågor

Mitt "ogräs" rakar ju lätt iväg en meter över sommaren i alla fall. Men hur mycket de växer rent generellt vet jag inte.

Mina står i sol från tidiga morgon till sena kvällen och det kanske påverkar?
 
Sv: Thuja-frågor

Låter bra! Jag spånar på att plantera prakthäggmispel mot den ensamma gubben-grannen, då står häcken i nord-sydlig riktning med hela långa sidan mot väster. Inget som skuggar heller, så det är nästintill full sol hela dagen.

Mot hund-grannarna funderar jag på staket+spaljévarianten, då kan inte hundarna glo in och bli upphetsade (den ena, boxerblandningen, leksen än så länge men den andre, pitbullblandningen, blir aggressiv - speciellt när vår tvååring tultar omkring).

Jag har för mig att man får sätta upp staket som är 120 cm högt, utan bygglov. Men så högt behövs nog inte, tror det räcker med ca 90 + spaljé en bit till.
 
Sv: Thuja-frågor

Jag tycker inte heller att Thujor är vackra. Gick förbi just en sådan häck idag och tänkte på dig då jag läst denna tråden innan.:p Den var inte speciellt vacker, nu hade den nog iofs några år på nacken men ändå. Jag hade kört på Gnists förslag om häggmispel.

Jag gillar nyponroshäckar, men de är ju inte speciellt snabbväxande och så sticks de ju också om man ska ansa dem.
 
Sv: Thuja-frågor

Sant om klätterhortensian , fast när den börjar växa så täcker den jättefint och är otroligt fin tycker jag. Kaprifol är ju också fint ,men blir inte lika tät.

Humlen däremot har jag planterat och planterat (ser ju så fint ut på bilder) men de har alltid drabbats av löss och andra kryp.
 
Sv: Thuja-frågor

Varken jag eller sambon tycker att thuja är snyggt, men vi är desperata. :D Häggmispel vet jag faktiskt inte vad det är. :o Men jag gillade jacas idé med staket + spaljé.

Kul att du gillade idén! Thuja kan å andra sidan visst vara snyggt men inte som häck, det blir lätt "för mycket". Nån enstaka formklippt som vintergrönt blickfång och som bakgrund till andra växter är den ok!

Du får visa lite bilder när/hur ni löst ert problem med grannarna! Det är för lite bildtrådar på projekt här inne......
 
Sv: Thuja-frågor

Du får visa lite bilder när/hur ni löst ert problem med grannarna! Det är för lite bildtrådar på projekt här inne......

Det ska jag göra! Ska ta lite före-bilder redan idag, för här ska det banne mig hända saker inom kort. :laugh:
 
Sv: Thuja-frågor

Jag tycker inte heller att Thujor är vackra. Gick förbi just en sådan häck idag och tänkte på dig då jag läst denna tråden innan.:p Den var inte speciellt vacker, nu hade den nog iofs några år på nacken men ändå. Jag hade kört på Gnists förslag om häggmispel.

Jag gillar nyponroshäckar, men de är ju inte speciellt snabbväxande och så sticks de ju också om man ska ansa dem.

Jag gillar också vildrosor, har faktiskt två 10-pack (ett packe rosa och ett packe vita) som står och väntar på att hitta rätt plats i trädgården. Men nu tror jag faktiskt att jag har bestämt mig för var de ska få stå.

Ensamma-gubbe-grannens tomt är ganska liten och gränsar till en större tomt, som är en slags tvåvånings hyresfastighet, som fortsätter längs resten av vårt tomt på den sidan. Där är oxelhäcken som står i gränsen om möjligt i ännu sämre skick. Jag ska ta ner den en bit, eftersom den skuggar både äppleträd och gräsmatta på fm och den är om möjligt ännu glesare nertill. Nätet vi satte upp för ett par år sedan är klart i underkant (60 cm). Det hindrar inte barnen från hyresfastigheten från att klättra över tex. Där, längs den sträckan, tänker jag nog sätta vresrosorna. Gränsen går från norr till söder och vår häcksida vetter mot väster, så det är full sol större delen av dagen, så fort solen vänt över. Det borde väl räcka för nyponrosorna?
 
Sv: Thuja-frågor

Här hemma har jag börjat anse humle som ogräs, den växer överallt och helt ohämnat, min svärmor som bodde här före oss har satt sticklingar lite överallt och helt plötsligt så upptäcker man något träd som dör för humlen har strypt det. :crazy: Än så länge har det bara varit någon tall och gran, kastanjen håller jag på och räddar pch en blodlönn har jag inte bestämt mig för om jag vill ha kvar eller inte. :angel:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja, vad ska jag ha egentligen? Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 357
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp