Tia attack?

Tokmaja

Trådstartare
Måste fråga om någon varit med om något liknande då veterinären inte hade det.
Var idag iväg med en ponny för att ta blodprov (ppid) och vi står som vanligt kvar i transporten.
Det är en shettis som är svår att få blod ur så veterinären höll på ett tag.
När blodet väl började komma så börjar ponnyn på att skaka i ett framben och det ökar till en kramp i hela kroppen och som blir till, vad det ser ut som, en halvsidesförlamning på den sida benet börjat skaka.
Mulen hänger på samma sida.
Vet inte hur länge krampen pågår, allt känns ju som timmar, ponnyn börjar febrilt att hugga i transportväggen som hon står lutad mot.
Efter ett tag släpper det och hon kan mycket vingligt ställa sig upp igen.
Efter ett tag är hon såpass stadig att vi vågar lasta ur henne.
Väl ur är hon vinglig men blir bättre och mulen blir rakare igen.

Hjärtat lät bra hela tiden.

Vad sjutton var detta?
Veterinär trodde att hon träffat en nerv och själv har jag massa teorier men vet ju inte.

Nu är vi hemma och hon är fortfarande lite vinglig och mulen hänger lite.

Någon som har idéer?
Stroke? Tia? Nerv? Luftemboli?
 
Min PPIDhäst fick typ ett epileptisk anfall i sjukhagen och bara rasade omkull som en trähäst mitt framför ögonen på mig. Sen efter några sekunder reste han sig upp och skakade av sig dammet. Veterinären hade ingen förklaring. Jag vet ju inte om han haft såna fler när jag inte var där.
 
Så obehagligt! Jag (lyckligtvis) inte varit med om något liknande, rent logiskt känns det ju vettigt om det hade med själva sticket att göra. Att det skulle slumpat sig så att hästen råkade få en tiaattack eller liknande just samtidigt känns lite osannolikt.
 
Min PPIDhäst fick typ ett epileptisk anfall i sjukhagen och bara rasade omkull som en trähäst mitt framför ögonen på mig. Sen efter några sekunder reste han sig upp och skakade av sig dammet. Veterinären hade ingen förklaring. Jag vet ju inte om han haft såna fler när jag inte var där.
Kan det vara sömnbrist? De hästarna faller bara ihop, vaknar, reser sig och är som vanligt sen
 
Så helt plötsligt utifrån TS redogörelse i samband med injektion drabbades hästen av "sömnbrist" ?

@Tokmaja så obehagligt och märkligt :(
Är benägen att hålla med veterinären i dennes också förvirring att nån nerv kanske påverkats /injektionen tog /påverkade något ovanligt ?
Händer ju faktiskt regelbundet att hästarna reagerar osedvanligt och ibland akut på injektioner av olika art . Både sedering och vanliga vaccin/antibiotika , NAISD osv .
 
Senast ändrad:
@Lipperta mig veterligen så citerar och kommenterar alla här alltid folks kommentarer oavsett citat . Det vet du nog själv egentligen också att så är fallet det är liksom så det fungerar på ett diskussionsforum.

Istället för att du svarar med att gå i clinch så kanske du kan se logiken i varför du får ett svar/motfråga på din post ? :)

Jag skippar att kommentera din bedömning av mig .
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 533
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 454
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp