Tiggande häst

iris.004

Trådstartare
Hjälp! Jag sköter en häst på ett stall. Efter att jag pysslat om henne en liten stund börjar hon direkt tigga, alltså krafsa med hoven och sticka ut mulen genom en av boxens mindre öppningar. Vad beror detta på och vad kan jag göra för att stoppa detta beteende?
 
Hjälp! Jag sköter en häst på ett stall. Efter att jag pysslat om henne en liten stund börjar hon direkt tigga, alltså krafsa med hoven och sticka ut mulen genom en av boxens mindre öppningar. Vad beror detta på och vad kan jag göra för att stoppa detta beteende?

Det beror på att hon blivit bortskämd med att få godis. ;) Det enda du kan göra är att ignorera.
 
Sluta ge godis ur handen. Jag ignorerar inte sånt beteende, jag korrigerar (självklart ej med slag eller skrik) säger bestämt "nej". Alla mina hästar slutar med en gång om de skulle försöka tigga om jag säger nej.
Avskyr hästar som står och skrapar i gången eller ska nafsa/putta/tugga på en när man går förbi.
 
Sluta ge godis ur handen. Jag ignorerar inte sånt beteende, jag korrigerar (självklart ej med slag eller skrik) säger bestämt "nej". Alla mina hästar slutar med en gång om de skulle försöka tigga om jag säger nej.
Avskyr hästar som står och skrapar i gången eller ska nafsa/putta/tugga på en när man går förbi.

Jag är också "sådan", tycker inte om att bli puffad på och dragen i fickorna alls och tycker inte det är gulligt. Lite av en krock när jag sköter om vännens häst som är en tiggare av rang som belönas med sockerbitar...
 
Mina tigger genom att se jätte söta ut med öronen spetsade eller sträcker fram huvudet och lägger det på sne.
Ger massa gott ur handen till hästarna men aldrig någon som ska ner i fickor eller buffliga utan max har varit att sätta mulen mot fickan när dom känner att det luktar av deras favorit godis.
Jo en när han var yngre, han kunde inte låta bli att ta allt i munnen så lärde mig ganska fort att inte ha något med resår som han fick tag på (ont som satan när han släppte) eller örhängen som hänger (han svalde ett av min systers en gång), en favorit syssla var att öppna och stänga dragkedjan på jackan:meh:.
 
Hjälp! Jag sköter en häst på ett stall. Efter att jag pysslat om henne en liten stund börjar hon direkt tigga, alltså krafsa med hoven och sticka ut mulen genom en av boxens mindre öppningar. Vad beror detta på och vad kan jag göra för att stoppa detta beteende?
Men tigger hon verkligen? Mina kan krafsa med hoven och greja med mulen på diverse grejer om de är rastlösa och uttråkade. Jag ser inte det som tiggande och de får aldrig något ur handen och har aldrig fått här utan de är just uttråkade och måste hitta på något att göra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 550
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 134
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 252
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp