Läst idag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vellinges-tiggeriforbud-overklagas-till-forvaltningsratten

Vad anser ni om detta uttalande? Vilket stöd ska vi ge och hur får vi dem i arbete?
Citat:
Det här handlar ju i grund och botten om fattigdom och att bekämpa den, vi ser gärna att man hade gett de som tigger ett annat stöd och försöka få dem i arbete. Slutcitat.
Jag tror tyvärr detta är en sådan fråga som vi här i Sverige inte KAN lösa, hur gärna vi än vill. Även om vi tycker oss ha lösningar som skulle fungera om alla överallt hjälptes åt. Men så fungerar det inte..... :( Jag tror problemet kommer att fortgå, oavsett våra åtgärder åt endera hållet.
 
Jag blev förvånad förra gången jag var i Stockholm att andelen 'svenska' tiggare hade ökat. Kanske man ser dem mer eftersom de går i tunnelbanorna och ber om pengar och aktivt säljer Situation Stockholm.

Kanske för att jag bott många år i Kenya har jag aldrig tyckt att tiggarna i Sverige är störande eller hotfulla, särskilt jämfört med tiggarna i Nairobi och andra storstäder i Afrika. Jag jobbade även med gatubarn och andra grupper med tiggare i Nairobi och fick därmed en bra insikt i 'andra' sidan. Många av de vuxna och barnen ffa var ofta höga och upplevdes som aggressiva, obehagliga och farliga. En kille sa till mig, du förstår man måste vara hög så man inte blir ledsen av alla människor som skriker elaka saker och alla som slår en. Han var antagligen 12-13.

Mitt, jo jag vet drastiska och ogenomförbara förslag, är att EU lägger embargo på/utesluter de länder som Rumänien, Bulgarien osv, som inte bara bryter mot andra mänskliga rättigheter i EU:s deklaration och stoppar alla medborgare att resa och arbeta i andra EU länder och ffa alla EU subventioner som de nu åtnjuter (trots att de öser galla över EU) tills de visat att de rensat upp och behandlar alla sina medborgare på samma sätt.

Att EU pengar öronmärkta för diskriminerade grupper som Romer har frusit in eftersom nationella myndigheter har vägrat att bidra med resurser är oacceptabelt. Automatiskt minska EU subventionerna till de länderna med lika mycket som myndigheternas del av EU:s projektpengar. Det sorglustiga i hela situationen är ju att samma grupp i samma eller mer antal kommit till Sverige i flera år. Tiggarna uppstod i samma stund som länderna de kommer ifrån gick med i EU. Innan dess kom de, ansökte om asyl, fick tak över huvudet, mat och ett mycket litet dagsbidrag. Avslogs och utvisades (skickades hem med buss) i princip efter en eller några veckor.

Nej, Sverige kan inte lösa andra länders diskriminering och rasism, men de kan, och borde, driva frågan stenhårt i EU parlamentet. Bygga nätverk tillsammans med andra länder som upplever liknande problem. Pressa de förbannade myndigheterna i länderna som tiggarna kommer ifrån även med nödvändiga hot (jag höll på att säga våld).

Sen är det väl kanske så att tiggare är det pris svenskar får betala för alla billiga polska, litauiska och andra hantverkare som man använder för att renovera och bygga hus, städare för att underlätta livspusslet och ha fina rena arbetsplatser. Köpa billiga grönsaker och andra EU importer. Good with the bad, sweet and sour.
 
En person i min närhet hade ett förslag: OM tiggeriet förbjöds, kunde väl EU använda de öronmärkta pengarna direkt till Romerna själva? De kunde hämta ut en motsvarande summa pengar varje månad, från ett kontor med EU:s befogenheter, säg 6000:- i månaden (vilket är mindre än exvis Rumäniens minimilön, vad jag förstår, som ligger på drygt 2000:- ). Förutsatt, då, att alternativet att tigga inte längre fanns. Sedan kunde människorna själva använda dessa EU-pengar till att bygga upp bättre liv för sig själva. Kanske kunde pengarna kopplas ihop med skolgång? Utbildning överhuvudtaget? Och samtidigt arbeta om arbete finns? Tiggandet skulle inte längre finnas som alternativ, utan bytas ut mot något konstruktivt.

Jag tycker det lät som en bra ide´ - även om där antagligen finns hakar även där.
 
En person i min närhet hade ett förslag: OM tiggeriet förbjöds, kunde väl EU använda de öronmärkta pengarna direkt till Romerna själva? De kunde hämta ut en motsvarande summa pengar varje månad, från ett kontor med EU:s befogenheter, säg 6000:- i månaden (vilket är mindre än exvis Rumäniens minimilön, vad jag förstår, som ligger på drygt 2000:- ). Förutsatt, då, att alternativet att tigga inte längre fanns. Sedan kunde människorna själva använda dessa EU-pengar till att bygga upp bättre liv för sig själva. Kanske kunde pengarna kopplas ihop med skolgång? Utbildning överhuvudtaget? Och samtidigt arbeta om arbete finns? Tiggandet skulle inte längre finnas som alternativ, utan bytas ut mot något konstruktivt.

Jag tycker det lät som en bra ide´ - även om där antagligen finns hakar även där.

Jag tror att man satsar på utbildning kommer löna sig längst. Så tycker absolut att det ligger något bra i det förslaget :). Utbildning är A och O.
 
En person i min närhet hade ett förslag: OM tiggeriet förbjöds, kunde väl EU använda de öronmärkta pengarna direkt till Romerna själva? De kunde hämta ut en motsvarande summa pengar varje månad, från ett kontor med EU:s befogenheter, säg 6000:- i månaden (vilket är mindre än exvis Rumäniens minimilön, vad jag förstår, som ligger på drygt 2000:- ). Förutsatt, då, att alternativet att tigga inte längre fanns. Sedan kunde människorna själva använda dessa EU-pengar till att bygga upp bättre liv för sig själva. Kanske kunde pengarna kopplas ihop med skolgång? Utbildning överhuvudtaget? Och samtidigt arbeta om arbete finns? Tiggandet skulle inte längre finnas som alternativ, utan bytas ut mot något konstruktivt.

Jag tycker det lät som en bra ide´ - även om där antagligen finns hakar även där.

I vilket land skulle då utbildning ske? Och vad händer med familjerna som oftast är kvar i Rumänien om tvång till utbildning ska ske i Sverige?
 
En person i min närhet hade ett förslag: OM tiggeriet förbjöds, kunde väl EU använda de öronmärkta pengarna direkt till Romerna själva? De kunde hämta ut en motsvarande summa pengar varje månad, från ett kontor med EU:s befogenheter, säg 6000:- i månaden (vilket är mindre än exvis Rumäniens minimilön, vad jag förstår, som ligger på drygt 2000:- ). Förutsatt, då, att alternativet att tigga inte längre fanns. Sedan kunde människorna själva använda dessa EU-pengar till att bygga upp bättre liv för sig själva. Kanske kunde pengarna kopplas ihop med skolgång? Utbildning överhuvudtaget? Och samtidigt arbeta om arbete finns? Tiggandet skulle inte längre finnas som alternativ, utan bytas ut mot något konstruktivt.

Jag tycker det lät som en bra ide´ - även om där antagligen finns hakar även där.

Att få 6000kr i kontanter i handen baserat på etnicitet utan något som helst krav på motprestation när problemet är att man inte är integrerade i samhället genom arbetsmarknad eller akademi låter som ett katastrofförslag. Snittlönen är runt 4500kr och minimilönen runt 2300kr.
 
Att få 6000kr i kontanter i handen baserat på etnicitet utan något som helst krav på motprestation när problemet är att man inte är integrerade i samhället genom arbetsmarknad eller akademi låter som ett katastrofförslag. Snittlönen är runt 4500kr och minimilönen runt 2300kr.
Såklart ska man inte ge i rena kontanter. @Lena Furberg s förslag om utbildning var däremot ett väldigt klokt förslag. Det är något som kommer märkas mer långsiktigt.
 
Att få 6000kr i kontanter i handen baserat på etnicitet utan något som helst krav på motprestation när problemet är att man inte är integrerade i samhället genom arbetsmarknad eller akademi låter som ett katastrofförslag. Snittlönen är runt 4500kr och minimilönen runt 2300kr.

Blir nog en utmärkt idé. :eek: ... dvs om signalpolitiken fungerar precis likadant som flyktingpolitiken, vilket är uppenbart att så skulle ske så har vi strax Rumänien och Bulgariens samtliga medborgare i landet.
Ni vet det där landet som flödar av mjölk och honung. Där skatterna förväntas räcka till alla som sätter foten innanför gränsen.
För då blir dom automatiskt Svenskar.
:rofl:
 
Blir nog en utmärkt idé. :eek: ... dvs om signalpolitiken fungerar precis likadant som flyktingpolitiken, vilket är uppenbart att så skulle ske så har vi strax Rumänien och Bulgariens samtliga medborgare i landet.
Ni vet det där landet som flödar av mjölk och honung. Där skatterna förväntas räcka till alla som sätter foten innanför gränsen.
För då blir dom automatiskt Svenskar.
:rofl:
Nejnej, pengarna ska betalas ut i hemlandet! Ju. Och med krav på motprestation. Om tiggeriet förbjöds i övriga länder skulle det alternativet vara helt ok och långsiktigt bidra till en förändring.
 
Kom hem från en eu tur. Frapperades över hur få tiggare man såg i städerna jämfört med svenska städer. Sällan stod någon utanför butiker. De få man såg stod spridda , glest på gågatorna.
 
Kom hem från en eu tur. Frapperades över hur få tiggare man såg i städerna jämfört med svenska städer. Sällan stod någon utanför butiker. De få man såg stod spridda , glest på gågatorna.
Kan där vara andra regler i andra länder? Dvs man FÅR inte stå direkt utanför en butik? Jag tänkte likadant i Helsingfors ifjol. Tiggare som satt mitt på tomma ytor som torg etc men aldrig direkt utanför någon butik.
 
Kan där vara andra regler i andra länder? Dvs man FÅR inte stå direkt utanför en butik? Jag tänkte likadant i Helsingfors ifjol. Tiggare som satt mitt på tomma ytor som torg etc men aldrig direkt utanför någon butik.
Reglerna är nog lite tuffare + att människor, vatten och pengar agerar på samma sätt...de går dit det är lättast att komma fram. Man tjänar nog fortfarande mer i Sverige än många andra länder där man haft tiggare längre och blivit mer blasserade.
Regler gällande var och framförallt hur man får tigga. Därför ser man betydligt oftare passiva tiggare som bara sitter och inget säger, söder om Danmark..
 
Kom hem från en eu tur. Frapperades över hur få tiggare man såg i städerna jämfört med svenska städer. Sällan stod någon utanför butiker. De få man såg stod spridda , glest på gågatorna.

Ja, jag har sett det också. I Kroatien t ex såg jag bara en enda tiggare och hon gick runt i folksamlingen och "trängde sig på" folk som såg ut som turister.
Mina bröder har bott i Berlin och de sa att i Tyskland generellt ger inte folk till tiggare och därför har tiggeriet nästan helt försvunnit från gatorna där.
I Sverige är ju folk generellt sett naiva, blödiga och godtrogna och ger fortfarande (även om det minskat en hel del) så därför fortsätter de naturligtvis att komma hit. Skulle folk sluta ge så skulle tiggeriet försvinna, det är jag helt övertygad om.
 
Ja, jag har sett det också. I Kroatien t ex såg jag bara en enda tiggare och hon gick runt i folksamlingen och "trängde sig på" folk som såg ut som turister.
Mina bröder har bott i Berlin och de sa att i Tyskland generellt ger inte folk till tiggare och därför har tiggeriet nästan helt försvunnit från gatorna där.
I Sverige är ju folk generellt sett naiva, blödiga och godtrogna och ger fortfarande (även om det minskat en hel del) så därför fortsätter de naturligtvis att komma hit. Skulle folk sluta ge så skulle tiggeriet försvinna, det är jag helt övertygad om.
Om man vill utrycka det hela cyniskt, så hittade dessa tiggare nya jungfruliga jaktmarker i Sverige för ett tiotal år sedan. Nu går vi igenom samma process som resten av de rika EU länderna som tidigare överexploaterats. Och vi kommer troligtvis att agera på samma sätt.
 
En lösning skulle vara att kriminalisera givandet, 500:- i böter som höjs med 500:- per gång givaren påträffas till den som ger åt en tiggare så är problemet löst sen. Det finns inget som folk skyr mer än att hamna i ett
kriminalregister och det gör man automatiskt om man betalar böter för något.
 
En lösning skulle vara att kriminalisera givandet, 500:- i böter som höjs med 500:- per gång givaren påträffas till den som ger åt en tiggare så är problemet löst sen. Det finns inget som folk skyr mer än att hamna i ett
kriminalregister och det gör man automatiskt om man betalar böter för något.

Och därmed var det slut på födelsedagspresenter och julklappar också. Ett orealistiskt förslag som dessutom inte heller gör någonting åt grundproblemet.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 291
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Östergötland har brustit i sitt djurägaransvar och förbjuds av länsstyrelsen att ta hand om hovbärande djur.
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp