Tillbehör till hamburgare?

Åh vad hungrig jag blir!

Slår ett slag för egengjorda burgare på köttfärs. Plättlätt och supersnabbt! Jag brukar bara ta en näve köttfärs och forma till en burgare (pressa ihop så det blir ganska hårt packat). Blanda chilisås, salt, peppar och ev lite honung. Pensla på burgarna. Stek eller grilla. I princip 100% kött, inga tillsatser, ok pris och snabbt.
 
MAX Frisco bröd och med tapenade gjord av svarta oliver och så västerbottensost. Mums! Till: en god cole slaw
 
Jag blev så vansinnigt sugen på att göra hamburgare hemma, men behöver lite inspiration.
Vad har ni på hamburgaren? Vad har ni vid sidan om? Vilket bröd vill ni ha?

Tpfh :D
Briochebröd! brukar ha tomater, lök, vitlöksdressing, sallad. picklad rödlök. gärna coleslaw till.
 
Nu blir jag fruktansvärt sugen på hamburgare! Tyvärr blir det bara Burger King ikväll när jag kommer till T-centralen :meh:
 
Tack så mycket för alla tips, vad goda grejer ni gör! :)
Vilken är den bästa osten att ha på? Jag skulle vilja ha någon med mycket smak, är det cheddar jag ska ha då?
 
Vad har ni på hamburgaren? Vad har ni vid sidan om? Vilket bröd vill ni ha?
Hamburgebröd, hamburgedressing, rå lök, tomat, ost, isbergssallad, gurka (ej inlagd), tillbehör till brukar nog bli pommes frites. Varierar lite när jag gör det.
Allt från att göra hamburgarna och pommes själv till redan färdigt osv. :)
 
Det later gott. :)

Har har en burgare INTE nagon speciell dressing ... man har mayonnaise och ketchup/senap efter smak ... kanske boston gurka ocksa. "A given" ar ra lok, sallad, tomat, "pickles" (dill gurka, nastan som salt gurka) ost om man vill ha en cheeseburger ... och fries, sa klart.
Vanliga tillagg ar bacon, avacado och/eller svamp.

Vad vi inte har i Amerika ar "Amerikansk hamburgerdressing" Har har vi vanlig mayonnaise pa vara burgare ... och ingen har hort talas om den "Amerikanska" hamburger dressingen.:p

Tack för det här inlägget! Vi hade en diskussion på jobbet om just "Amerikansk hamburgerdressing".
Vi hade en amerikansk gäst, från Boston, som aldrig hört talas om dressing och förstod inte alls vad vi menade. Det var ketchup och senap man hade på burgaren, sen fanns det något som kallades "burger sauce" men det va inte alls samma.
Han fick smaka dressing och tyckte inte om det. :D
 
Det han kallade "Burger sauce" var med all sakerhet en mayonnaise blandning. Det finns hur manga "special recept" som helst pa Mayo mixat med lite allt mojligt (lite bbq sauce, worcestershire sauce, ketchup, senap, boston gurka + kryddor tillexempel). Men basen i sasen ar mayonnaise. :p
Enklare burger restauranter anvander dock nastan alltid vanlig mayonnaise och gor inte nagon "sas" till burgarna.

Man har oftast mayonnaise istallet for margarin eller smor pa en smorgas ocksa. Da nastan alla smorgasar har ar dubbla har man ofta en annan "spread" (senap, ketchup, eller en spread av nagon sort) pa det andra brodet med "fyllningen" emellan. Och man har alltid mer an en sak mellan skivorna/broden.
Familjen skrattar at mig som gillar en vanlig hederlig "ost macka" som man gor i Sverige, en skiva brod, smor/margarin och nagra ostskivor. De tycker att det ser "fattigt" ut och suckande sager att "bara i Sverige kan man lagga nagra skivor ost pa en brodbit och kalla det en smorgas. Har laddar man pa med ost OCH smorgas skinka/kyckling/kalkon/vadmanvillha och gronsaker sa klart.
 
Det han kallade "Burger sauce" var med all sakerhet en mayonnaise blandning. Det finns hur manga "special recept" som helst pa Mayo mixat med lite allt mojligt (lite bbq sauce, worcestershire sauce, ketchup, senap, boston gurka + kryddor tillexempel). Men basen i sasen ar mayonnaise. :p
Enklare burger restauranter anvander dock nastan alltid vanlig mayonnaise och gor inte nagon "sas" till burgarna.

Man har oftast mayonnaise istallet for margarin eller smor pa en smorgas ocksa. Da nastan alla smorgasar har ar dubbla har man ofta en annan "spread" (senap, ketchup, eller en spread av nagon sort) pa det andra brodet med "fyllningen" emellan. Och man har alltid mer an en sak mellan skivorna/broden.
Familjen skrattar at mig som gillar en vanlig hederlig "ost macka" som man gor i Sverige, en skiva brod, smor/margarin och nagra ostskivor. De tycker att det ser "fattigt" ut och suckande sager att "bara i Sverige kan man lagga nagra skivor ost pa en brodbit och kalla det en smorgas. Har laddar man pa med ost OCH smorgas skinka/kyckling/kalkon/vadmanvillha och gronsaker sa klart.

Haha! Tack! Då kan vi lägga den här diskussionen åt sidan på jobbet och sluta fundera på om vi bara fått in en "felaktig" amerikan :p
Han och hans barn tyckte iaf att dressing var äckligt :yuck: Hans fru var iaf mer positiv men hon var ifrån New York så hon hade ingen talan enligt honom :D De åt tydligen konstig mat där
 
Man har oftast mayonnaise istallet for margarin eller smor pa en smorgas ocksa. Da nastan alla smorgasar har ar dubbla har man ofta en annan "spread" (senap, ketchup, eller en spread av nagon sort) pa det andra brodet med "fyllningen" emellan. Och man har alltid mer an en sak mellan skivorna/broden.
Familjen skrattar at mig som gillar en vanlig hederlig "ost macka" som man gor i Sverige, en skiva brod, smor/margarin och nagra ostskivor. De tycker att det ser "fattigt" ut och suckande sager att "bara i Sverige kan man lagga nagra skivor ost pa en brodbit och kalla det en smorgas. Har laddar man pa med ost OCH smorgas skinka/kyckling/kalkon/vadmanvillha och gronsaker sa klart.

Jag tycker en smörgås är det du beskriver, och en macka är öppen. Så använder iallafall jag orden, och jag tror det även är så folk runt mig använder dem :)
 
Tycker liksom flera andra här att Frisco brödet är gott.
Ost, gärna med lite karaktär i.
Salladsblad, på sommaren plockade direkt från trädgården, så här års från butik.
Skivade tomater.
Skivad gurka.
Stekt gullök.
Min egna sås alternativt amerikansk dressing.
Ketchup.
Peppar.
100% eko svenskt nötfärs.

Pommes alternativt klyftpotatis.
 
Jag tycker en smörgås är det du beskriver, och en macka är öppen. Så använder iallafall jag orden, och jag tror det även är så folk runt mig använder dem :)
Säger så med. Smörgåsar är lite mer av varje och i regel dubbla brödskivor. Smörgåsar är alltid av mjukt bröd.
En macka är bara en enkel brödskiva och kan vara av mjukt eller hårt bröd.
 
Det han kallade "Burger sauce" var med all sakerhet en mayonnaise blandning. Det finns hur manga "special recept" som helst pa Mayo mixat med lite allt mojligt (lite bbq sauce, worcestershire sauce, ketchup, senap, boston gurka + kryddor tillexempel). Men basen i sasen ar mayonnaise. :p
Enklare burger restauranter anvander dock nastan alltid vanlig mayonnaise och gor inte nagon "sas" till burgarna.

Fast "amerikansk hamburgerdressing" gör man ju på smörgåsgurka, ketchup, senap, kryddor och majonnäs. Låter ju ungefär exakt som det du beskriver som "burger sauce" :)
 
Jag blev så vansinnigt sugen på att göra hamburgare hemma, men behöver lite inspiration.
Vad har ni på hamburgaren? Vad har ni vid sidan om? Vilket bröd vill ni ha?

Tpfh :D

Briochebröd eller Friscobröd.
Picklad rödlök.
Bearnaisesås, majonäs eller någon av Max Green and garlic eller Sourcream and pepper.
Cheddarost.
Eventuellt några käcka små gröna blad som dekoration, typ ruccola el bladspenat eller dylikt för att få lite färg på skapelsen :D

Pommes till är ett absolut måste!
 
Fast "amerikansk hamburgerdressing" gör man ju på smörgåsgurka, ketchup, senap, kryddor och majonnäs. Låter ju ungefär exakt som det du beskriver som "burger sauce" :)

Fast "Amerikansk Hamburgerdressing" pa tub och flaska (den enda jag smakat) ar mycket sotare ... och smaklosare, an "burger sas" har i USA.
 

Liknande trådar

Mat Ja, vad är din comfort food? Det man äter när man är lite ruggig, behöver muntras upp, eller bara vill trösta sig och må bra. Mina...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 881
Tjatter Tyckte att det behövdes en sådan. Vad ska ni äta? Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Vad ska ni göra? Vad ska ni ha på er? Hur...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
9 986
Senast: Habina
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 195
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp