Tillfällig hästägare

Athelia

Trådstartare
Hejhej!

Jag har en vän som blivit erbjuden en D-ponny som hon tidigare haft hand om men då hon inte har stallplats har jag sagt att jag kan ha henne tillsvidare, då jag har en bra vän vars stall nästan står tomt.

Problemet är ju dock, jag har bara varit skötare på diverse hästar och ridit när tillfälle givits, och då varken för ridlärare eller instruktör etc. så min hästkunskap är väl näst intill noll.
Det är dessutom en oinriden unghäst..

Mina största farhågor är att stoet är jättebråkig och att jag inte kommer kunna hantera henne..

Jag behöver nu då alla tips jag kan få, inget är helt spikat då jag måste prata med stallägare, kolla över ekonomin och se hur det ser ut med rutinerna i det stallet och om hästen ens kan transporteras hit, men jag är en drömmare och vill vara väl förberedd.

Negativa svar undanbes, endast trevliga, hjälpsamma svar tack!
 
VILL du ha hästen? Det låter för mig mest som att du ska betala för att förvara kompisens häst. Kommer en oinriden unghäst ge dig någon glädje? Själv har jag ridit i 25 år, tävlat lätta klasser och jobbat en del som instruktör men känner att även om jag gärna rider unghäst så föredrar jag att de är åtminstone lite utbildade, jag tycker hästeriet är mycket roligare då.

Om du vill skaffa häst kanske en äldre läromästare och tränare är något som passar dig bättre? :)
 
Din kompis som tagit hand om hästen kanske kan fortsätta ta hand om den och träna den, fast att du fixar stallplats och hjälper till med den enklare skötseln som borstning och fodring osv. Näst intill noll kunskap och en unghäst är inte en jättebra kombination om man inte har någon hästvan person som är med och hjälper till/kan rycka in direkt vid behov när man håller på med hästen. :)
 
#1 Då hon står för det mesta av kostnaderna tills hon fixat egen stallplats(Hon bor 30-40 mil härifrån) ser jag det här som en trevlig chans att "testa på" hur det är att vara hästägare och om det skulle kunna gå ihop med min vardag och ekonomi.
Jag fick det här idag väldigt hastigt och lustigt och även om hon inte går att rida så tycker jag att resten av hästlivet- mocka, utfodra, rykta etc. är jätteroligt och kan stå i timmar i stallet och bara mysa med hästen.

#3 Som jag skrivit i svaret över här är det ett stort avstånd mellan oss och min vän som har stallet har haft häst i hela sitt liv och hennes mor likaså, kommer alltid ha nära till hands vid behov om något skulle gå knasigt till :)
 
Jag tycker inte det låter som en bra idé, nästintill noll hästvana och en unghäst kan gå väldigt fel väldigt fort. Unghästar behöver trygg och erfaren hantering för att bli trevliga vuxna hästar och att testa sig fram är inget man, enligt mig, gör med en unghäst. Jag ser att det finns erfarna hästmänniskor i det stall där ni eventuellt skulle stå men jag kan tycka att det inte är optimalt att behöva förlita sig på andra människor så totalt, om något går fel och hästen av någon anledning blir ohanterlig för dig så faller det på de här människorna att ta över och om de inte vill/kan/har tid vad gör du då?
Jag tycker det är en fin tanke och jag tycker det är snällt att du vill hjälpa din vän men det här skulle jag avråda ifrån för din skull och för hästens skull.
 
Finns det ingen bra lösdrift med andra unghästar som hästen kan stå i så länge? Då kanske du kan få lite hjälp av andra där så att ni kan gå lite promenader och borsta några gånger i veckan iaf.
Hur länge är det tänkt att du ska ha hästen? Det är snart dags för bete så på ett bra bete med ordentlig tillsyn kanske vore en idé över sommaren.
 
Hejhej!

Jag har en vän som blivit erbjuden en D-ponny som hon tidigare haft hand om men då hon inte har stallplats har jag sagt att jag kan ha henne tillsvidare, då jag har en bra vän vars stall nästan står tomt.

Problemet är ju dock, jag har bara varit skötare på diverse hästar och ridit när tillfälle givits, och då varken för ridlärare eller instruktör etc. så min hästkunskap är väl näst intill noll.
Det är dessutom en oinriden unghäst..

Mina största farhågor är att stoet är jättebråkig och att jag inte kommer kunna hantera henne..

Jag behöver nu då alla tips jag kan få, inget är helt spikat då jag måste prata med stallägare, kolla över ekonomin och se hur det ser ut med rutinerna i det stallet och om hästen ens kan transporteras hit, men jag är en drömmare och vill vara väl förberedd.

Negativa svar undanbes, endast trevliga, hjälpsamma svar tack!
Jag tror det går bra med hästen.

Jag tycker det är en bra möjlighet att testa eget ägande av häst. Något som kan misslyckas med är stallet och stallmiljön och stallfolket även om en tror en känner folk. Då är det bra att ha testmöjlighet på stallet , superbra.
 
#6 Ingen aning... Har ju inga riktiga kontakter förutom den här vännen då, och dom har många hagar och släpps nog snart på bete.

#7 Det är bara min vän och hennes mamma som är i stallet, bara deras 2 ston som går där och är uppvuxen i deras familj, så tror det går bra. Skulle det bli katastrof finns det en människa som kan ta henne!
 
Har du hanterat unghästar förut? Det är inte som att ta hand om en väl inriden häst som redan kan hanteringen. Unghästar lär man allt och om du inte vet hur man lär en unghäst så kan det gå väldigt fel. Unghästen kan bli riktigt farlig.

Om du har möjlighet att ha häst och vill testa det så hade jag hellre lagt pengar på att hyra en snäll läromästare som du kan ha roligt med.
 
Har du hanterat unghästar förut? Det är inte som att ta hand om en väl inriden häst som redan kan hanteringen. Unghästar lär man allt och om du inte vet hur man lär en unghäst så kan det gå väldigt fel. Unghästen kan bli riktigt farlig.

Om du har möjlighet att ha häst och vill testa det så hade jag hellre lagt pengar på att hyra en snäll läromästare som du kan ha roligt med.
Jag har sett såna kombinationer :(. Den första fick åka hem efter nån dag. Nästa fick en vecka då han drog med barnet 12 år gammal och sen åkte den hem också.
 
Hej allihopa!
Uppskattar alla råd, har beslutat att vi ser hur det går här, hon är väldigt snäll tydligen, och ägaren blir kvar här i ett par dagar och känns det inte bra finns det en annan person som kan ha hand om hästen.
Har idag städat rent och fixat iordning boxplatsen och kollat hagen, ska imorgon spänna tråd och sätta stolp och så åker vi ner och hämtar henne på söndag :)
 
En annan fundering : hur gör ni om hästen skadar sig, vem står för vad?
Bra att ta kontakt med någon kunnig, alt advokat och skriva ett bra kontrakt som känns bra för alla.
 
Hej allihopa!
Uppskattar alla råd, har beslutat att vi ser hur det går här, hon är väldigt snäll tydligen, och ägaren blir kvar här i ett par dagar och känns det inte bra finns det en annan person som kan ha hand om hästen.
Har idag städat rent och fixat iordning boxplatsen och kollat hagen, ska imorgon spänna tråd och sätta stolp och så åker vi ner och hämtar henne på söndag :)

Med tanke på det du skriver här: du har fixat i ordning en boxplats och du fixar en hage.
Blir hästen ensam hos dig?
I så fall, absolut inte bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp