Tillfälligt smal häst... padd?

Problematisk

Trådstartare
Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var fin i hull i höstas/början av vintern låg sadeln perfekt, dock utprovad MED fårskinnspadd under (för att jag fått för mig att det är bra för henne som är känslig i ryggen och har lätt sadeltvång :confused::o).

Long story short, hon har fallit ur lite nu under vårvintern och därmed är sadeln lite för vid. Förhoppningen är såklart att hon lägger på sig lite igen och blir som hon var, och det tror jag inte kommer vara några problem :) Men tills dess, vad gör jag?

Byta sadel känns väl i nuläget inte vettigt? Om hon visar sig vara annorlunda i ryggen när hon har lagt på sig lite så är det självklart ett annat läge, men som jag tror och hoppas kommer hon bli sig lik igen, och då passar ju den sadel vi har bra. Så frågan är väl egentligen, vad kan jag göra nu för att den ska ligga bättre? Vad kan jag "fylla ut" med?
Typ Acavallo och de paddarna, bygger de upp mer än en fårskinnspadd? Eller kan man ha någon annan padd mellan fårskinnspadden och sadeln, som fyller ut det där lilla som saknas just nu?
Under sadeln är det i huvudsak i fram det märks att hon blivit lite för smal. Ryggen har "alltid" varit lite kantig, men blir bättre och bättre ju mer hon musklar sig :up: Så där är det egentligen ingen direkt skillnad, då är det kanske dumt att fylla ut mer under HELA sadeln när den fortfarande ligger ordentligt i bak? Kan frontriser vara ett alternativ, eller hur fungerar de?

Vill avsluta med att ta tillfället i akt och säga att sadeln alltså provades ut i höstas, då låg den bra. Och att hon inte rasat i vikt och blivit mager, jag rider alltså inte runt på en gravt undernärd häst utan hon är en fyra, normalt/önskvärt på en vanlig häst är som bekant 5. Inget extremt alltså.
"Extra uppbyggnad" under sadeln handlar om en kortare period, tills hon är i normalhull igen, och passar inte sadeln ordentligt då provar vi naturligtvis ut en ny :)
 
Den är ju lite tjockare iom fickorna och deras material. Men det är ju inget extremt mkt fetare liksom.

Jag har en sådan, gillar den inte..tycker man hamnar 7 mil ovanpå jämfört med vanlig fårskinn. Då har jag bara fyllt en padd i fram. Nu har jag en dubbelvikt handduk där i fram istället och vanlig mattespadd på den nya fuxen.
 
Jag har en sådan, gillar den inte..tycker man hamnar 7 mil ovanpå jämfört med vanlig fårskinn. Då har jag bara fyllt en padd i fram. Nu har jag en dubbelvikt handduk där i fram istället och vanlig mattespadd på den nya fuxen.

Ja, jag föredrar den utan. Men är sadeln för vid har man ju inte så mkt val mer än hamna långt ifrån.

Jag testade vanlig Mattes-padd och Ogilvy när sadeln var för vid på min fuxfara. Det kändes lite väl instabilt på en som kunde braka iväg i sidled. ;)

Men ja, jag var nog lite snabb i att säga att den är som vanliga mattes. Den är ju lite fetare och lite styvare. Dock ingen katastrof för gemene man tror jag.

Du och jag verkar ju båda föredra cc-feeling. Men alla är väl inte lika kinkiga.
Och är sadeln för vid får man kanske ta lite mer torn-känsla ett tag.
 
Ja, jag föredrar den utan. Men är sadeln för vid har man ju inte så mkt val mer än hamna långt ifrån.

Jag testade vanlig Mattes-padd och Ogilvy när sadeln var för vid på min fuxfara. Det kändes lite väl instabilt på en som kunde braka iväg i sidled. ;)

Men ja, jag var nog lite snabb i att säga att den är som vanliga mattes. Den är ju lite fetare och lite styvare. Dock ingen katastrof för gemene man tror jag.

Du och jag verkar ju båda föredra cc-feeling. Men alla är väl inte lika kinkiga.
Och är sadeln för vid får man kanske ta lite mer torn-känsla ett tag.

Ja min hoppsadel passar inte fuxen alls egentligen.. den är för vid och för svängd men den funkar med uppbyggnad fram.. Det är en Dj men han ska ha en cc hopp. Dressyr alton passar utmärkt med padd under.

Jag hatar detta med sadlar... när allt var frid och fröjd kom @Novali01 dragandes med en jävla häst till som jag var tvungen att ha men som inte passar i min hoppsadel :rofl:
 
Korrektionspadd utan fårskinn är klart enklast för att justera passform. Jag har haft en från Kavalkade som var toppen och har nu en från Le mieux som också är bra.

Men om sadeln är utprovad med fårskinn så måste väl fårskinnskorrektionspadd vara ultimat.

Huruvida den är bulkig eller ej spelar väl knappast någon roll. Ska häst ha för stor sadel måste man fylla ut med bulk.
 
Jag har en tunn dubbelvikt gelpad från acavallo som jag lägger fram under sadeln. Använder jag fårskinn lägger jag den mellan sadel och padd. Den höjer inte så mycket men ibland är det nog för små korrigeringar. Tycker en frontriser sällan blir bra, upplever att den fyller ut väldigt mycket och att hästen nästan lär vara urskålad runt manken för att den ska fylla rätt funktion. En väl vald handduk har också räddat mig. Min häst tunnar också ur på vårvintern, jag har än inte lärt mig hur jag ska motverka att det händer. Det vänder och då passar sadeln bra igen.
 
Den är ju lite tjockare iom fickorna och deras material. Men det är ju inget extremt mkt fetare liksom.

Jo håller med @fio den har betydligt mer stabilitet och stuns i sig jmf med andra fårskinnspaddar även utan inlägg i fickorna.
Förutsatt då att den inte är lastgammal och hänger under sadeln på hängaren 365 dagar/år utan att man är noga med den .
Jag är inte förtjust i att padda upp extra fram eller bak på en correctionpadd. Det blir nästan oundvikligt ett felaktigt tryck eftersom sadeln i det fallet om behovet av sånt finns, inte ligger korrekt i grunden . Använder jag padd vill jag bara ha det jämnt stoppat rakt av.

Utöver det gillar jag Kavalkades correction mycket . Bägge fyller upp och höjer på rätt sätt utan att orsaka tryck/bli bulkiga på fel sätt.
 
Senast ändrad:
Dubbelvikt bandageunderlägg fram kan fungera, svårt att ge tips dock, då man inte sett hästen live. Fråga din sadelutprovare.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har provat nu med ett sadelgjordsfluff under. Det fungerade rätt bra, men är lite i tjockaste laget istället. Kanske bandageunderlägg kan vara lagom då? Eller helt enkelt en lite tjockare padd än fårskinnspadden jag har nu?
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
953
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 961
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 537
Senast: Snurrfian
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp