tillräckligt med utrymme?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en dressyrsadel hemma på prov, till min "promenadkamel". Den passar mig bra och jag tror den kommer ligga bra på honom om man värmer om den så den blir lite vidare. (den låg stilla när jag red, men ligger i bakvikt)
Men, det är ju en äldre variant av sadel och den är väldigt smal mellan bossorna längst bak - jag får knappt mellan 3 fingrar upptill i kanalen. Men nere vid ryggen känns det ändå som att det är gott om utrymme vid sidorna om ryggraden.
Nu behöver jag hjälp, för här är jag förbi mina egna kunskaper - är denna sadel för smal i kanalen eller är det okej så här? (lilla sötnosen ville inte stå stilla när jag knäppte fotot så det blev lite på sniskan - man får förlåta honom, han är ju bara 22 år så det är ju inte så lätt... :eek: :p)
4cb13516-7bea-4155-921c-f54f50a8c84f_zps5dc7e1a2.jpg
 
Spontant så tycker jag inte att den ser ut att passa så bra alls, ryggens form och bossornas form ser inte ut att överensstämma.Bossorna ser på den bilden ut att passa en takig häst och din häst ser platt ut.
 
Jag mest bara veta om det är tillräckligt med utrymme på sidorna om ryggraden.

I övrigt så är det ju så att foton inte visar allt. (orkar inte utveckla mer...)
 
Jag omformulerar min frågeställning:
Hur mycket utrymme behövs på sidorna av ryggraden, rent generellt? Hur vet man att det är tillräckligt?
 
Det intressanta är ju hur långt det är mellan de delar av bossarna som faktiskt ligger an mot hästen, och då vill man ha tre eller fyra fingrar. Extra viktigt baktill där det rör sig en del.

Jag håller för övrigt med Alexandras påpekande om att sadeln ser ut att vara till för en häst med mer takformad rygg än din. Den viktfördelande ytan blir liten och det blir risk för punkttryck.
 
Generellt bör kanalen vara minst tre fingrar bred, gärna runt 4 fingrar. Väldigt generellt.
Kanalen ska vara tillräckligt bred för att lämna ligament etc fria, men inte så bred att bossorna hamnar för långt ut på åt sidorna (ovanligt, men jag har träffat på ett par sadlar där kanalen varit väldigt, väldigt bred).

Sadeln på bilden ser ut att ha en rätt smal kanal (många äldre sadlar har ofta det), men tyvärr går det inte att säga något om hästen kontra sadeln på den bilden förutom det som redan påpekats av de andra.
 
som sagt, en bild ger inte hela sanningen.
kanalen är knappt 3 fingrar bred upptill, men är nog närmare 4 fingrar bred i anläggningsytan. (ska kolla mer exakt i morgon)
Hästen ifråga har förstörda ryggmuskler efter att ha gått med felaktiga sadlar i sin ungdom, vilket gör att han inte är så platt över ryggen som det ser ut på fotot. (han har fått all tänkbar behandling för detta, men musklerna har inte återhämtat sig, så den biten behöver inte diskuteras) Så, eftersom hans rygg ser ut som den gör, så tror jag inte att sadeln är så fel som det ser ut på fotot.
Den ligger an mot ryggen hela vägen och den låg stilla när jag red.
Det är också en sadel som passar både mig (ingen självklarhet, då jag insett att jag behöver en extremt smal midja på sadeln - jag provsatt rätt många och detta var den enda som var smal nog) och min plånbok.
Så det som känns mest avgörande är om den ger hans ryggrad tillräckligt med utrymme.
Kanalen ska vara tillräckligt bred för att lämna ligament etc fria, men inte så bred att bossorna hamnar för långt ut på åt sidorna
Så, hur vet man när det är tillräckligt brett? Hur långt bör det vara mellan ryggranden och sadelns anläggningsyta?
 
tillägg till ovanstående

Jag tror det är oerhört svårt att hitta en sadel som fyller samtliga kriterier, både optimal passform för hästen, optimalt säte för mig och i lagom prisklass. Det gör att jag inser att jag kanske måste prioritera. Och hur viktigt det än är att sadeln passar hästen, så kan jag verkligen inte rida i en sadel med för bred midja för mig, eftersom jag har smärtproblematik från höfterna redan innan.
Så om jag har en sadel som ligger i balans och ligger an längs hela ryggen, ligger stilla vid ridning och inte klämmer på ryggraden, plus att den passar både mig och min plånbok, då kanske jag kan leva med den lilla detaljen att anläggningsytan är i minsta laget. Sadeln kommer för övrigt alltid användas med fårskinn under pga muskelbesvären. Och då hästen, som sagt, är 22 år och rids överhuvudtaget väldigt sporadiskt. Det finns en hoppsadel till honom också, så denna kanske skulle användas en eller ett par gånger/månad, som mest, för att det är skönare att skritta ut en runda i dressyrsadel än i hoppsadel. Och kanske blir det en stund i paddocken nån gång ibland också.

Vilken detalj ska jag annars göra avkall på om jag inte hittar den perfekta?
 
tillägg till ovanstående

Jag tror det är oerhört svårt att hitta en sadel som fyller samtliga kriterier, både optimal passform för hästen, optimalt säte för mig och i lagom prisklass. Det gör att jag inser att jag kanske måste prioritera. Och hur viktigt det än är att sadeln passar hästen, så kan jag verkligen inte rida i en sadel med för bred midja för mig, eftersom jag har smärtproblematik från höfterna redan innan.
Så om jag har en sadel som ligger i balans och ligger an längs hela ryggen, ligger stilla vid ridning och inte klämmer på ryggraden, plus att den passar både mig och min plånbok, då kanske jag kan leva med den lilla detaljen att anläggningsytan är i minsta laget. Sadeln kommer för övrigt alltid användas med fårskinn under pga muskelbesvären. Och då hästen, som sagt, är 22 år och rids överhuvudtaget väldigt sporadiskt. Det finns en hoppsadel till honom också, så denna kanske skulle användas en eller ett par gånger/månad, som mest, för att det är skönare att skritta ut en runda i dressyrsadel än i hoppsadel. Och kanske blir det en stund i paddocken nån gång ibland också.

Vilken detalj ska jag annars göra avkall på om jag inte hittar den perfekta?

kan du inte ta ut en sadelutprovare och låta hen prova ut sadel? Brukar oftast bli bäst. Dem brukar även kunna ha med sig begagnade sadlar :)

Om visst, vill du inte vara rädd om ryggen, så kör på sadlen ovan :S
 
Så, hur vet man när det är tillräckligt brett? Hur långt bör det vara mellan ryggranden och sadelns anläggningsyta?

Om du drar med fingrarna utifrån och in mot ryggraden, med ett ganska hårt tryck, så hästen spänner ryggmuskulaturen (Du kan dra med naglarna lite lätt om hästen inte reagerar), så ser och känner du hur öppen kanalen måste vara för att passa hästen. Hästen spänner musklerna så att ryggraden ser förhöjd ut och musklerna närmast ryggraden (Som är höjda i detta läge) ska då gå fria från tryck av bossorna. Man vill att sadeln ska ligga på "filéerna" bredvid ryggraden eller hur man ska förklara...
 
@ameo Ett tips för framtiden eller när du känner du behöver det. Man kan bygga upp sätet så det blir smalare att sitta på om det krävs. Brukar göra underverk just för de som vill sitta smalt.
 
Så, hur vet man när det är tillräckligt brett? Hur långt bör det vara mellan ryggranden och sadelns anläggningsyta?

Det finns inget exakt mått - det beror på hur hästen ser ut. Som sagt; jag tänker minimun 3 fingrar, helst 4, rent generellt på sadlar.
 
kan du inte ta ut en sadelutprovare och låta hen prova ut sadel? Brukar oftast bli bäst. Dem brukar även kunna ha med sig begagnade sadlar :)

Om visst, vill du inte vara rädd om ryggen, så kör på sadlen ovan :S
Först - jag anser mig kunna tillräckligt mycket om sadeltillpassning för att inte tycka att det är värt pengarna att ta ut en sadelutprovare. Dessutom var det just hos sadelutprovaren jag var och provsatt de sadlar som fanns inne just nu, jag provsatt alla som någorlunda stämde överens med min beskrivning av hästen och mig själv. Jag provade även några som troligen inte passar hästen, bara för att se om de passar mig. Denna var den enda som jag skulle kunna rida i.
Bara för att sadelutprovaren har 100 dressyrsadlar hemma betyder det inte att det finns tio tänkbara sadlar som kan funka så bra att de är värda att prova.

Sen - jag anser att du överdriver när du anklagar mig för att inte vara rädd om hästens rygg. Det är ju knappast så att jag lägger en spikmatta under sadeln eller rider hårda dressyrpass med knäckt bom.
Om du drar med fingrarna utifrån och in mot ryggraden, med ett ganska hårt tryck, så hästen spänner ryggmuskulaturen (Du kan dra med naglarna lite lätt om hästen inte reagerar), så ser och känner du hur öppen kanalen måste vara för att passa hästen. Hästen spänner musklerna så att ryggraden ser förhöjd ut och musklerna närmast ryggraden (Som är höjda i detta läge) ska då gå fria från tryck av bossorna. Man vill att sadeln ska ligga på "filéerna" bredvid ryggraden eller hur man ska förklara...
tack för förklaringen, jag ska prova
Tänk på att fårskinnet gör att sadeln blir lite smalare. :)
Njä, det gör det faktiskt inte, om inte sadeln är jättesmal. Fårskinnet gör att sadeln kommer lite längre från hästen, men det ändrar inga vinklar.
@ameo Ett tips för framtiden eller när du känner du behöver det. Man kan bygga upp sätet så det blir smalare att sitta på om det krävs. Brukar göra underverk just för de som vill sitta smalt.
Jag har någon gång tittat på nån sån anordning och konstaterat att det inte skulle funka för mig, jag minns inte varför, bara att det var så.

Kolla in de nio stegen. Filmen är en jättebra början till att lära sig mer om sadelinpassning.
Tack för tipset
Jag har sett de där filmerna tidigare och visst är de bra (även om det inte är några nyheter så är det bra med repetition också). Hade nog inte hittat tillbaka till dem själv... Jag ska se om jag hittar svaret på min fråga där.
 
@Alexandra_W jag letade reda på vad jag tidigare hittat om hipsaver (som jag hade i åtanke) och en uppbyggnad skulle ju göra typ samma sak. Mitt problem är inte att jag inte kan öppna upp höfterna utan att jag antar att jag har korta lårbenshalsar, vilket gör att jag skulle behöva ha ledade lårben för att komma intill med skänkeln. Och jag har väldigt svårt att tänka mig att en uppbyggnad av sadelmakare skulle göra saken annorlunda. Plus att man kommer längre från hästen då.
 
Njä, det gör det faktiskt inte, om inte sadeln är jättesmal. Fårskinnet gör att sadeln kommer lite längre från hästen, men det ändrar inga vinklar.

Nä några vinklar ändras inte, men jag upplever ändå att sadeln måste ha extra utrymme om man ska ha fårskinn. Tänk att själva vidden blir mindre (eftersom man fyller ut den med fårskinn) men behåller samma vinkel. Så här: /''\ mot /\
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 063
Senast: super
·
Utrustning Hej alla här på buke! Har hemma en sadel på öppet köp och håller på att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte. Den är lagom...
Svar
7
· Visningar
1 387
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 422
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 134
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp