Tillstånd, förprövning, om- &nybyggnation i stall

tramp

Trådstartare
Äntligen har det blivit dags att flytta in på egen hästgård och köpet av gård är klart. Flyttlasset går ner till Skåne i vår. Nu är det så att i stallet idag (som byggdes nytt för 6år sedan) så finns det 4st permanenta boxar och 1st box för tillfällig uppstallning, alltså har de ingen förprövning eller tillstånd på stallet. Jag ska byta ut boxfronter på de befintliga boxarna samt bygga till 2st boxar, kommer alltså ha 7st boxar för permanent uppstallning. Jag har då förstått att man måste söka förprövning, tillstånd för att bedriva verksamhet (vilket jag skall bedriva) osv.

Ni med erfarenhet, hur går man tillväga med allt?

Har varit inne på länsstyrelsens hemsida och blanketterna man skall fylla i är extrema, saker ska besvaras kring byggnaden som jag omöjligt kan veta då jag inte byggt den. Allt är byggt enligt konstens alla regler, med 3*4m boxar, breda gångar, bra ventilation, branddörrar etc, men jag har inga planritningar eller dylikt som de efterfrågar. Då jag bor 8timmar ifrån gården har jag även väldigt svårt att mäta allt de vill enligt blanketterna etc. Hur går man då tillväga? Måste ha allt klart vid inflytt för annars kan jag ju inte ta med mig hästarna, lite panik nu!

Någon som har någon erfarenhet av allt sånt här?
 
Kan du inte göra det själv, har du väl inte så mycket val? Ta in en konsult. Eller vidtala nuvarande ägare och be om hjälp mot betalning.
 
Hur ska du hinna bygga allt om hästarna tas med från dag ett?

Det är klart snåriga regler. Ring länsstyrelsen!
Byter du bara boxfronter har jag förstått det som att du inte behöver vidtala detta. Däremot de två nya boxarna.
 
Hur ska du hinna bygga allt om hästarna tas med från dag ett?

Det är klart snåriga regler. Ring länsstyrelsen!
Byter du bara boxfronter har jag förstått det som att du inte behöver vidtala detta. Däremot de två nya boxarna.

De två nya boxarna kommer att byggas upp medan nuvarande ägare bor kvar, de har godkänt detta. De två boxarna är nämligen prio ett, har ingenstans att ställa min hingst annars då det är låga fronter på de befintliga boxarna. Som jag förstått det så måste man anmäla alla typer av ändringar och ombyggnationer av stall ifall det ska hållas 5 eller fler hästar på gården.

Jag kan ställa in mina ponnier med låga fronter och mitt sto med föl hämtar jag inte fören runt midsommar när fölet hunnit bli några månader. Alltså är det inte panik att fronterna på de befintliga boxarna byts innan inflyttning, men de måste däremot vara bytta tills sto med föl kommer, har ingen lust att passera hennes box med hingst utan att kunna stänga om henne. Med tanke på att jag dock beställer likadana fronter så gör jag ju gärna det samtidigt och då är det ju smidigast att montera allt samtidigt.:)
 
Allt du behöver hjälp med?

Vet du vart man kan hitta en sådan konsult? Allt är nytt för mig kring dessa regelverk så tar tacksamt emot alla tips!

Vill ju gärna lära mig själv så jag kan hålla reda på allt och veta allt som gäller men det var så oerhört mycket skisser att rita och frågor kring byggnation som jag inte har en aning om så självklart måste jag då ta in hjälp. :)
 
Vet du vart man kan hitta en sådan konsult? Allt är nytt för mig kring dessa regelverk så tar tacksamt emot alla tips!

Vill ju gärna lära mig själv så jag kan hålla reda på allt och veta allt som gäller men det var så oerhört mycket skisser att rita och frågor kring byggnation som jag inte har en aning om så självklart måste jag då ta in hjälp. :)
LRF kan vara en väg att gå, hör om de har några förslag. Annars kan du gödsla med byggkonsulter i Skåne.

Den som ska leverera boxmaterial kan säkert också referera dig vidare.
 
Jag förstår!
Jag skulle ringt länsstyrelsen omgående för att höra vad de anser.

Går det i värsta fall att bygga om en av de lägre boxarna om godkännandet skulle dröja?
 
Jag förstår!
Jag skulle ringt länsstyrelsen omgående för att höra vad de anser.

Går det i värsta fall att bygga om en av de lägre boxarna om godkännandet skulle dröja?

Tack för tipset, jag ringer direkt på måndag och hör med dem vad som gäller!:up:

Ja jag skulle ju kunna byta en front, problemet är väll bara ifall även ombyggnation på det sättet också kräver tillstånd.:nailbiting:
 
Tack för tipset, jag ringer direkt på måndag och hör med dem vad som gäller!:up:

Ja jag skulle ju kunna byta en front, problemet är väll bara ifall även ombyggnation på det sättet också kräver tillstånd.:nailbiting:

Jag tolkar detta som att ny och högre boxfront inte behöver förprövas:

”Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva om du reparerar eller underhåller utan att ändra stallets planlösning”
 
LRF konsult kommer du inte ha någon nytta av till detta. Däremot Hushållningssällskapets byggrådgivare:up:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 258
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi har lite planer på att komplettera vårt 6-boxars stall med en ligghall. Nu är ju inte den primära planen att utöka antalet hästar...
Svar
2
· Visningar
1 457
Senast: moiran
·
Hästmänniskan Jag har inte hus och stallbygge på gång än, men vi tittar och bjuder på hus/gårdar så jag funderar och drömmer mig bort en del. :angel...
Svar
5
· Visningar
1 244
Senast: dee79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp