Tips barnkalas: voltige/akrobatik...

majola

Trådstartare
Vi planerar barnkalas här hemma och dottern önskar (alltså åtminstone idag...) ett voltige-circus-akrobatik-kalas. Smart tänker vi och ställer fram trähästen, balansstången från IKEA, nyttjar trampolinen osv. Tänkte ändå köpa rockringar till barnen inför sommaren, och kanske kan jag pyssla ihop sådana där rytmikband.

Helst vill vi ha ett barnkalas utan hjärnskakning och frakturer. :crazy: Vi är hyfsat säkerhetsmedvetna (t ex bara ett barn på trampolinen) och har gått på väääldigt mycket barngympa och vet hur man säkrar balanserande barn utan att dra armar ur led.

Är det någon som har lite coola tips. Det rör sig om 4-5 tjejern som är 5-6 år gamla. De behöver ju inte göra flic-flac direkt, men kanske försöka hjula och bygga sådana där mänskliga pyramider? Finns de kanske någon websida med akrobatiktips för barn i den åldern? Har grävt fram min gamla voltigebok och tänkte ta lite övningar ur den, men dels har vår trähäst ingen gjord och dels är den ganska liten och smal.

Tjejerna är ganska självgående och om de leker självständigt så får de förstås göra det, men det är ju bra att ha lite grejor i bakfickan.
 
Kolla om det inte finns en parkourförening i närheten. Där finns det säkert någon ungdom som kan tänka sig visa lite enkla grejer.
 
Detta kan bli ganska kul. Försökte just visa min dotter hur man göra kvarnen - på en 115 cm lite häst, själv iförd tighta jeans. Hästen är såphal, så det blev bara en kvarts kvarn innan jag - måttligt elegant - halkade av. :D
 
Tänk bara på att barn i den åldern kan vara väldigt olika duktiga på såna saker (egentligen i alla åldrar men i den åldern är ju en del fortfarande väldigt klumpiga). Blir ju ett tråkigt kalas om någon blir ledsen för att hon inte klarar av övningarna ni presenterar. Vet inte om mänskliga pyramider är något man ska testa med barn i den åldern. Om de inte går på gymnastik eller annan idrott så de har väldigt god kroppskontroll.
 
De går på gymnastik/karate/dansar balett allihop, så de är inte helt osportiga. Men jag vill ju absolut inte göra någon tävling av det. Om de inte vill är det helt ok för mig om någon hoppar trampolin, en leker på hästen osv och så äter vi tårta.

Kanske ska skippa pyramider i alla fall så att inte någon skadar sig. Eller så får de klättra upp på pappan, han har en stark rygg!
 
De går på gymnastik/karate/dansar balett allihop, så de är inte helt osportiga. Men jag vill ju absolut inte göra någon tävling av det. Om de inte vill är det helt ok för mig om någon hoppar trampolin, en leker på hästen osv och så äter vi tårta.

Kanske ska skippa pyramider i alla fall så att inte någon skadar sig. Eller så får de klättra upp på pappan, han har en stark rygg!

Då borde de ha hyfsad kroppskontroll för sin ålder iaf.
 
Jag var nog 6 år när jag gick på cirkusskola och höll på med lite akrobatik. Jag minns dubbelkullerbyttan som lite småtrixig och rolig, samarbetet var inte helt lätt att få till!
Annars kan de få prova på att stå på händer när ni fångar upp deras ben, gå upp/ner i brygga och såna grejer.
Den mänskliga pyramiden minns jag att vi övade länge på så det är nog ingen dum idé att de får öva på att stå på en vuxens rygg/axlar. Och för att få en bra cirkustouch på det måste ni ju vara noga med snygga avslut/landningar;):p
Kanske göra en låtlista med cirkusmusik?
 

Liknande trådar

H
Träning Hej Har ett ardenner sto, haft henne ett par år. Har själv inte ridit henne så mycket, då hon visade sig inte vara den lugna stabila...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 356
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp