Tips för att arrangera "träningstävling"!

FreSus

Trådstartare
Har sökt inom grenen men inte hittat något inlägg om detta.

Vi funderar på att arrangera en enkel träningstävling.
Syftet skall vara att man får komma iväg och "prova på en tävling" med hela arrangemanget men på en enkel nivå.
Vårt mål är att ha duktiga domare som skriver ordentliga dommarkommentarer, dessa blir användbara att ta med hem och använda I sin träning.

Jag har hittat användbara tips på SIF för tävlingsarrangörer men tar gärna emot tips från er som har gjort detta tidigare. Eller från er som själva har deltagit i en enkel prova-på tävling som har varit bra anordnad och vill dela med er av er upplevelse.
Alla tips är välkomna!
 
Har inte arrangerat nån träningstävling, men ridit ett par stycket. Det viktigaste tycker jag är att man låter varje ekipage ta den tid dom behöver, inom rimliga gränser naturligtvis! Det är ett ypperligt tillfälle att ta med den oerfarna hästen och lika bra för den oerfarne ryttaren. Nu gissar jag att det är en dressyr"tävling" ni tänker anordna, men även där kan ju vissa hästar behöva tid på sig att kolla in tävlingsbanan. Ett tips är att skriva i proppen om ni tänker använda mycket skrämselhinder/dekoration och att vara tydlig med om man vill låta varje ekipage ta sig den tid dom behöver eller om ni tänker följa TR till punkt och pricka.

Lycka till :)

Oj, såg att det låg under Islandshäst nu :o Sånna tävlingar har jag noll erfarenhet av, men något jag skrev kanske är matnyttigt :D
 
Har inte arrangerat nån träningstävling, men ridit ett par stycket. Det viktigaste tycker jag är att man låter varje ekipage ta den tid dom behöver, inom rimliga gränser naturligtvis! Det är ett ypperligt tillfälle att ta med den oerfarna hästen och lika bra för den oerfarne ryttaren. Nu gissar jag att det är en dressyr"tävling" ni tänker anordna, men även där kan ju vissa hästar behöva tid på sig att kolla in tävlingsbanan. Ett tips är att skriva i proppen om ni tänker använda mycket skrämselhinder/dekoration och att vara tydlig med om man vill låta varje ekipage ta sig den tid dom behöver eller om ni tänker följa TR till punkt och pricka.

Lycka till :)

Oj, såg att det låg under Islandshäst nu :o Sånna tävlingar har jag noll erfarenhet av, men något jag skrev kanske är matnyttigt :D

Japp, Islandshästtävling gäller detta :D men tack för info! Just det här med väl tilltagen marginal mellan allt tror jag är lika viktigt oavsett gren, så tack för input!:)
 

Liknande trådar

Western Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
31 557
Senast: Texaz
·
Kropp & Själ Nu är detta ett blandat problem men i grund och botten ligger det hos mig psykiskt. Vill helst ha bra positiva eller iaf realistiska...
Svar
14
· Visningar
1 740
Senast: MattiZ
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 038
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 441
Senast: LLaika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp