Tips för dålig mage

Minsans

Trådstartare
Någon som har något tips för en häst som är dålig i magen? Vad det kan bero på och vad man kan göra åt det?
Hästen ifråga har aldrig haft problem med magen tidigare, detta började för några veckor sedan. Hon äter hösilage av bra kvalitet, ingen annan häst som äter det är dålig. Hon äter inget kraft foder och vi har inte gjort några foder byten senaste tiden. Så vad kan det bero på? Finns det något man kan göra för att göra det bättre?
Jag vet att det finns fodertillskott för att magen ska bli bättre, problemet är att jag inte vet hur jag ska få i henne det då hon inte tycker om någon form av kraftfoder eller tillskott. :crazy:
 
Någon som har något tips för en häst som är dålig i magen? Vad det kan bero på och vad man kan göra åt det?
Hästen ifråga har aldrig haft problem med magen tidigare, detta började för några veckor sedan. Hon äter hösilage av bra kvalitet, ingen annan häst som äter det är dålig. Hon äter inget kraft foder och vi har inte gjort några foder byten senaste tiden. Så vad kan det bero på? Finns det något man kan göra för att göra det bättre?
Jag vet att det finns fodertillskott för att magen ska bli bättre, problemet är att jag inte vet hur jag ska få i henne det då hon inte tycker om någon form av kraftfoder eller tillskott. :crazy:
På vilket sätt är hon dålig i magen?
 
Vi hade en häst i stallet som var känslig mot hösilaget även när ingen annan reagerade. Han kunde reagerade vid ny bal.
Jag gav vanlig bakjäst, sånt som finns i kyldisken, den blå varianten. Gav ett paket per dag så länge som han hade diarré, sen 1/2 paket en tid efter.

Om problemet återkom började jag ge 1 paket igen.

Den hästen tyckte om smaken så han åt det direkt ur handen. Vet flera hästar som gillar det.
 
Hästar som blir sådana i magen brukar ofta må bättre på hö än på hösilage. I övrigt tycker jag att ProEquo varit det enda som fungerat någorlunda. Jäst har inte fungerat alls för oss.
 
Har tyvärr inte möjlighet att byta till hö då hon går på lösdrift med fri tillgång och de andra häst ägarna vill inte ha hö.
Men hon har ätit hösilage i typ hela sitt liv så det verkar konstigt om hon plötsligt inte klarar det nu?
Ska kolla upp de tillskotten :up:
 
Troligtvis en störning i tarmfloran . Vad det beror på kan ha otroligt många orsaker.
Tarmbalans medel finns ju i många varianter att tillgå . Om hästen absolut inte äter något av dessa (brukar vara väldigt smakliga) så har du ju möjligheten att isåfall prova spruta med ingivare i munnen någon vecka för att se om du då kommer tillrätta med magproblemen.
Funkar inte det så hade jag konsulterat veterinär, för diarré och insmetad svans etc är helt klart inte normalt alls .

Minsta tecken på att hästen i övrigt inte mår bra allmänt hade jag kontaktat veterinär direkt.
 
Senast ändrad:
Någon som har något tips för en häst som är dålig i magen? Vad det kan bero på och vad man kan göra åt det?
Hästen ifråga har aldrig haft problem med magen tidigare, detta började för några veckor sedan. Hon äter hösilage av bra kvalitet, ingen annan häst som äter det är dålig. Hon äter inget kraft foder och vi har inte gjort några foder byten senaste tiden. Så vad kan det bero på? Finns det något man kan göra för att göra det bättre?
Jag vet att det finns fodertillskott för att magen ska bli bättre, problemet är att jag inte vet hur jag ska få i henne det då hon inte tycker om någon form av kraftfoder eller tillskott. :crazy:

blanda i vatten dra upp i spruta och gör som vid avmasking. Spruta in i munnen och håll upp tills hästen svalt. innan dess ta bort pipen på sprutan och gör hålet lite större. Så kommer även små klumpar ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 334
Senast: Tarnin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp