Tips inför nyår!

Red_Chili

Trådstartare
1012939_426050887543297_4823348245174878514_n.jpg

Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför dela med mig av några små tips för att öka chansen att hunden finns i hemmet även nästa år.

Först och främst, ha hunden kopplad! Inte ens en orädd hund ska vara lös ute när det finns risk för fyrverkerier i närheten.

Var noga med att kontrollera hundens utrustning. Den ska inte bara duga i vanliga fall, den ska vara rymningssäker så att hunden inte kan komma lös om den blir skrämd och gör allt i sin makt för att komma lös. På bild 1 och 3 ser ni exempel på rymningssäkra selar. Tillverkaren Ruffwear har selar som påminner om selen på bild 3 och troligtvis finns ännu fler varianter som fungerar lika bra.

På bild 2 och 4 ser ni hur det kan bli om hundens utrustning är för stor eller sitter för dåligt. De flesta selar går tyvärr att komma ur om hunden sänker huvudet och backar. Kolla noga att ni själva inte har en sele som hunden kan backa ur och tänk på att en rädd hund oftast drar otroligt hårt i kopplet!

Om ni inte har möjlighet att få tag på en rymningssäker sele, ha på ett riktigt bra halsband istället. Ett fast halsband som sitter tight eller i värsta fall ett stryphalsband är bättre att ha än att hunden kommer lös (se bild 5). Vill ni inte att hunden drar i halsbandet? Ha på en sele som sitter hyfsat men sätt på ett halsband som extra "livlina". Ni kan också köra på dubbla halsband för att minska risken att hunden rymmer.

Undvik flexikoppel och långlinor. Använd ordentliga läderkoppel eller nylonkoppel. Se till att kopplen har stark och bra hake. Sätt koppelöglan runt handleden för att kunna hålla hunden även om den gör ett plötsligt ryck (bild 6). Ha på er reflexer, även under dygnets ljusa timmar! OM ni ändå har sådan otur att hunden sliter sig och försvinner så är det betydligt lättare att hitta den med reflex på och det är en miljard gånger lättare för bilister att upptäcka hunden i tid om den skulle springa ut på en trafikerad väg.

Ta hand om er! Kom ihåg att även om din hund varit oberörd tidigare år så kan oturen vara framme. Smäller någon ett gäng fyrverkerier två meter bakom din hund eller siktar mot er så blir nog de allra flesta hundar rejält skrämda.

(Vill någon dela texten på facebook? Hojta till i PM så får ni länk till ett inlägg jag lagt upp där som går att dela hejvilt)
 
Jättebra initiativ! :up:

Och är man obekväm med stryphalsband kan man ha ett vanligt också, sätta kopplet i det vanliga och koppla ihop det med strypet så det bara drar åt om det vanliga halsbandet åker av.

Har även sett dubbelkoppel som skulle kunna vara smidiga att använda. Sådana här:
TransformedImage.ashx

Då går det ju att koppla en hake i varje halsband, eller en i halsband och andra i sele.
 
Vid 23-tiden kommer vi dela ut älgben att tugga på. I vanliga fall ger jag inte ben, är alldeles för rädd för tandskador. Men med tanke på att lagotton är rädd (även om hon blivit bättre i sällskap med labben) så tar jag risken i förhoppningen att hon inte kommer bry sig så mycket.
 
Jättebra tips! Tack och lov har jag en totalt orädd hund vad gäller fyrverkerier och smällare (han tycker ärlig talat att det är dö roligt!). Men naturligtvis går han ALLTID kopplad under nyår och vi försöker också alltid att ge märgben till honom precis som @hemlig gör. :)
 
Valpens första nyår, lite nervöst. Vi kommer nog inte att vara ute så mycket alls, och sele + koppel varje gång vi går ut (annars är hon oftast lös). Fram emot kvällen blir det middag hemma, musik och prat så att det inte ska höras så mycket när det börjar smälla. Något extra gottigt att tugga på med om hon inte redan somnat.
 
Vår ena är rädd, den andra för orädd och förra året smet han ut och skulle kolla vad grannbarnen gjorde när de smällde :crazy:. Jag var livrädd att han skulle försöka apportera en smällare, men han nöjde sig med att titta :up:
 
Valpens första nyår, lite nervöst. Vi kommer nog inte att vara ute så mycket alls, och sele + koppel varje gång vi går ut (annars är hon oftast lös). Fram emot kvällen blir det middag hemma, musik och prat så att det inte ska höras så mycket när det börjar smälla. Något extra gottigt att tugga på med om hon inte redan somnat.

Valpar brukar inte så ofta reagera och just därför är det extra viktigt att vara försiktig för det är efter 1 års ålder som reaktionerna lättare kommer.
 
En hel del av hundarna som rymmer nyårshelgen smiter ut när någon går ut/in genom ytterdörren. Det är alltså inte meningen att de ska ut och de är därför inte kopplade. Mitt råd är att koppla hunden och låt den vara hos någon som ska stanna inomhus.
 
Jag lämnar bort våran på hundpensionat över natten! ;) Fast det har mer med att göra att vi ska sova borta och de vi ska sova hos är lite känsliga för hundhår. Dessutom älskar våran hund sitt hundpensionat så jag tror att han kommer att ha det betydligt bättre där än borta i ett okänt hus där det antagligen kommer att smälla hela tiden runt om i och med att det ligger i stan. Vi kommer antagligen att jaga på fm så jag anar att huliganen kommer att ligga utslagen och sova över tolvslaget! :D
 
En hel del av hundarna som rymmer nyårshelgen smiter ut när någon går ut/in genom ytterdörren. Det är alltså inte meningen att de ska ut och de är därför inte kopplade. Mitt råd är att koppla hunden och låt den vara hos någon som ska stanna inomhus.

Precis, folk har bjudning eller fest hemma och någon, kanske onykter, är inte försiktig när de öppnar dörren. Det ränns väl en del ut och in för att kissa, hämta dricka, klä på sig varmare kläder etc.

Och lämna för Guds skull inte hunden ensam under tolvslaget! Inte ens en orädd hund.

Vi erbjuder inackordering av hundar på nyårsafton på mitt jobb, då Djursjukhuset ligger lite avsides och det hörs inget på vårdavdelningen. Kan vara ett tips för dom som inte har möjlighet att åka iväg själva till hotell osv. Säkerligen har flera djursjukhus denna möjlighet.
 
Kan ju nämna också att inte alla hundar reagerar som man kanske väntar sig. Monster hade nog brutit ihop om jag hade tvingat honom att sitta inne med gardinerna fördragna och musik på för att dämpa ljudet. Han behöver (eller har behövt tidigare nyår) få gå ut och se vad det är som pågår. Får han bara komma ut på gården och se att det blixtrar och låter, men nej det är ingen som invaderar just vårt hem, då accepterar han eländet hur bra som helst sen.

Därmed inte sagt att man ska plocka ut hunden under tredje världskriget bara för att prova! Jag menar bara att man ska försöka vara flexibel och känna sig fram om hunden verkar störd, inte gå 100% efter vad som "ska" funka. :)

Och säkerheten först!
 
Kan ju nämna också att inte alla hundar reagerar som man kanske väntar sig. Monster hade nog brutit ihop om jag hade tvingat honom att sitta inne med gardinerna fördragna och musik på för att dämpa ljudet. Han behöver (eller har behövt tidigare nyår) få gå ut och se vad det är som pågår. Får han bara komma ut på gården och se att det blixtrar och låter, men nej det är ingen som invaderar just vårt hem, då accepterar han eländet hur bra som helst sen.

Därmed inte sagt att man ska plocka ut hunden under tredje världskriget bara för att prova! Jag menar bara att man ska försöka vara flexibel och känna sig fram om hunden verkar störd, inte gå 100% efter vad som "ska" funka. :)

Och säkerheten först!

Påminner lite om Wahidahs beteende. Hon har vid några tillfällen sett till att lägga sig på sängen för att titta ut genom fönstret, iakttagit allt, funderat lite osv, helt avslappnat, det gjorde hon även efter att vi blev "överfallna" av fyrverkerier ett år så att det tjöt högt i öronen på mig i flera timmar efteråt... Inte så att hon varit stressad när hon inte fått titta ut, men jag har märkt att hon söker sig mot det som smäller för att kunna hålla koll.
 
Påminner lite om Wahidahs beteende. Hon har vid några tillfällen sett till att lägga sig på sängen för att titta ut genom fönstret, iakttagit allt, funderat lite osv, helt avslappnat, det gjorde hon även efter att vi blev "överfallna" av fyrverkerier ett år så att det tjöt högt i öronen på mig i flera timmar efteråt... Inte så att hon varit stressad när hon inte fått titta ut, men jag har märkt att hon söker sig mot det som smäller för att kunna hålla koll.

Monster har "slagit på vakten" om han inte fått inspektera, och det blir lite stressigt eftersom det inte finns något konkret att faktiskt konfrontera och vakta mot. Så hade jag inte låtit honom komma ut och se vad det är tror jag definitivt han hade eskalerat i stress.

(Det handlar bara om en snabbtitt, kanske en halv minut max. Det är farligt därute även om grannarna inte menar att anfalla en...)
 
Just runt nyår njuter jag lite extra av att bo som jag gör - mitt ute i skogen på landet där grannarna inom åtminstone en halvmils radie själva har djur och inte smäller smällare eller fyrverkerier.
Visst hör man knattrandet från en bit bort, men ärligt talat pangar det mera här första veckan under älgjakten :p
Den enda som brukar reagera överhuvudtaget är gammelhästen som är skotträdd, som brukar vara stissig typ 1-2 dagar efter.
 
Superbra tips och bra initiativ @Red_Chili

Jag som har en extremt skotträdd hund har även följande saker på min "lista" inför nyår.
Långpromenad tidigt på dagen, fördragna gardiner (eftersom min regerar på ljuset), hela huset är upplyst + att jag tittar på brötiga filmer för att dämpa ljuden utifrån. Detta har funkat skapligt men nu när jag kompletterat med att bo på landet istället för i stan (där det smälldes ett antal veckor innan, min hund var alltså stressad redan innan själva nyårsafton) samt använder Adaptil-halsband så är min hund iaf såpass lugn att han inte verkar vilja krypa ur skinnet.

Sen tycker jag, men det är ju min personlig åsikt, att om en har en väldigt rädd hund så ska en också hålla sig nykter för att kunna vara klar i huvudet och ta vettiga beslut (eller för att t.ex åka ut och köra bil med hundarna om de blir lugnare av det. Visst var det väl du @MiniLi som gjorde det med dina hundar pga rädsla?)
 
Kan ju nämna också att inte alla hundar reagerar som man kanske väntar sig. Monster hade nog brutit ihop om jag hade tvingat honom att sitta inne med gardinerna fördragna och musik på för att dämpa ljudet. Han behöver (eller har behövt tidigare nyår) få gå ut och se vad det är som pågår. Får han bara komma ut på gården och se att det blixtrar och låter, men nej det är ingen som invaderar just vårt hem, då accepterar han eländet hur bra som helst sen.

Därmed inte sagt att man ska plocka ut hunden under tredje världskriget bara för att prova! Jag menar bara att man ska försöka vara flexibel och känna sig fram om hunden verkar störd, inte gå 100% efter vad som "ska" funka. :)

Och säkerheten först!
Precis så är det med min med! Han har inte ont utav raketer eller smällare och står gärna med och kollar ut ifrån fönstret. Men hade jag stängt in honom hade han blivit hyperstressad.
 
Igår stoppade jag fetvadd i pudelns öron ( vilket han är van vid från bad ) och wow! Han hörde inte smällandet som pågick en bit bort i området. Bara tuffade på med hög svans som vanligt. Annars hade han sänkt svansen och sett sig oroligt omkring som minsta reaktion! Ska fortsätta med det nu när det är mörkt ute!
 
Superbra tips och bra initiativ @Red_Chili

Jag som har en extremt skotträdd hund har även följande saker på min "lista" inför nyår.
Långpromenad tidigt på dagen, fördragna gardiner (eftersom min regerar på ljuset), hela huset är upplyst + att jag tittar på brötiga filmer för att dämpa ljuden utifrån. Detta har funkat skapligt men nu när jag kompletterat med att bo på landet istället för i stan (där det smälldes ett antal veckor innan, min hund var alltså stressad redan innan själva nyårsafton) samt använder Adaptil-halsband så är min hund iaf såpass lugn att han inte verkar vilja krypa ur skinnet.

Sen tycker jag, men det är ju min personlig åsikt, att om en har en väldigt rädd hund så ska en också hålla sig nykter för att kunna vara klar i huvudet och ta vettiga beslut (eller för att t.ex åka ut och köra bil med hundarna om de blir lugnare av det. Visst var det väl du @MiniLi som gjorde det med dina hundar pga rädsla?)
Ja ett nyår delade vi upp oss så sambon var ute och åkte bil med Camaro medans jag var hemma med Ila.
Vi festar aldrig på nyår längre. Är alltid med hundarna och lägger upp dagen och natten så att det blir bra för dem. Eller, det är ju för Camaros skull..
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 013
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 028
Senast: Tuggben
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 385
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp