tips o råd inför hästköp? obs, långt!

B

Buppisen

Hej! Jag är en 28-årig sk återfallsryttare som nu känner mig otroligt sugen på köpa häst igen. Känner mig dock väldigt splittrad till vad jag ska satsa på i åldersväg på hästen. Tyvärr har jag inte slantarna att köpa en bra häst "mitt" i livet... Vet inte heller vad jag törs ge mig på... Behöver alla goda råd jag kan få!

Min erfarenhet är följande;
Foderponny 5 mån. Skogsmulle.
Inköp D-ponny som jag hade i 3 år. Vi tävlade LB hopp och dressyr med okej resultat. Hade rätt kasst med tränare så jag etablerade en hel del grundfel, även om jag inte var någon skogsmulle.

Köpte sedan häst, tävlade upp till 1,20 (fåtal starter, red mest 1.10 med mkt bra resultat). Han skadade sig och vi sålde efter knappt två år.

Har under hela livet ridit andras hästar och varit en eldsjäl på ridskolan och ridit till bråkiga ponnys och dressyrtränat stela ridskolekusar. Även tävlat dem framförallt i hoppning.MEN har inte ridit så mkt för riktigt bra tränare som jag borde ha gjort.. de fanns inte där jag bodde! Red för ridskolans outbildade instruktörer...

Pausade sedan i 5 år från häst pga studier o resor och blev sedan vid 24 års ålder medryttare på ett halvblod, tre dagar/v under ett år. Tränade bort många av grundfelen jag hade. Red mkt centrerad ridning. Fick sedan jobb och flyttade från hästen...

Började nu igen med ridlektion när jag var 27 (höstas), kunde bara stå ut en termin, ville ha MER och ridning på RIKTIGT! Nu är jag medryttare på ett halvblod som jag ridit väldigt mycket och tränat regelbundet för tränare i hoppning o startat någon Clear Round med. Känns jättebra! Men jag vill ha nåt EGET!

Så, nu har jag redogjort för mitt hästliv. Väldigt långrandigt, men jag vill ha vettiga svar av er kunniga människor...

Jag vill tävla 1.20 hopp inom en inte allt för snar framtid, kanske 1.30om det går bra. Dressyr LB LA nånting...
Vad tror ni jag klarar av med min bakgrund i åtanke? Är det katastrof att köpa en 5-åring? 4-åring? Kommer jag paja den? Hur bra måste jag vara som ryttare? Jag har tänkt lägga max 50 000 på en häst... o vill ju få så mkt kapacitet jag kan för pengarna! en 7-8 åring blir nog mkt dyrare än så... och jag har ju redan haft två läromästare även om det var LÄÄÄÄNGE sen.... Men sen är det ju ingen idé att köpa kapacitet om jag förstör kusen... Är dessutom rädd att köpa hästar som hoppat mkt i sina dar (skador....)

Så, Vad tycker ni alla? Kom med synpunkter!
 
Sv: tips o råd inför hästköp? obs, långt!

Jag tycker att du verkar fixa en unghäst. Du verkar ju dessutom vara beredd på att rida för bra tränare regelbundet. Om du vill komma upp i 1.20 hopp och inte lägga mer än 50000 så är det nog bara unghäst som är alternativet. En äldre häst som har gått 1.20 och inte är lastgammal (över 16-17) kostar bra mycket mer om den inte har något allvarligt fel. En häst i den åldern eller något yngre som inte har gått 1.20 kan vara svårt att få upp i den klassen (den kanske inte håller för det heller).
 
Sv: tips o råd inför hästköp? obs, långt!

Det är så svårt att svara på, tycker jag. Vad tror du själv? Vill du ha en unghäst som ju tar tid och som du inte riktigt vet var du hamnar med någonstans? Du kanske vänta lite och spara ihop mera pengar för att köpa en mera färdig häst? Har du ditt liv ordnat i övrigt? Har du en bra stallplats som t ex passar en unghäst? Goda träningsmöjligheter för en tränare som du kommer bra överens med och som kan tänka sig att utbilda dig och din ev. unghäst?
Å andra sidan de fördelar du har är din ålder och du har ju redan ganska mycket erfarenhet. Ta ett snack med någon tränare du haft eller varför inte läraren på ridskolan du red på? Kanske ägaren till någon medryttarhäst? En bekant till mig köpte faktiskt nyligen ett relativt välutbildat halvblod som hon ska tävla 1,20 med nu för 65000 kr. Så du kanske kan spara ihop 15000, är ju inte sådär jättemycket pengar. Lycka till och hoppas du hittar din drömhäst!!
 
Sv: tips o råd inför hästköp? obs, långt!

Självklart klarar du av att köpa en 5 åring och själv utbilda!! Du kommer säkert att hitta en bra häst för 50 000.

När jag födde upp min första storhäst hade jag ingen erfarenhet av varken tävlingsridning eller unghästar! Vi tävlade ändå 130 hopp och LA dressyr.

Ut o leta häst!!
 
Sv: tips o råd inför hästköp? obs, långt!

Jag tycker också du ska satsa på en yngre häst 5-6 år som är ordentligt grundriden men inte kommit så långt. Som inte är tävlad heller så kommer du ner i pris. Men du får vara beredd att lägga en del på tränare och att inte komma ut på tävlingsbanan direkt.

Lycka till!!!
 
Sv: tips o råd inför hästköp? obs, långt!

Självklart klarar du av att köpa en 5 åring och själv utbilda!! Du kommer säkert att hitta en bra häst för 50 000.

När jag födde upp min första storhäst hade jag ingen erfarenhet av varken tävlingsridning eller unghästar! Vi tävlade ändå 130 hopp och LA dressyr.

Ut o leta häst!!

Gud va KUL med någon som kan peppa andra!:love:
 
Sv: tips o råd inför hästköp? obs, långt!

Hej alla! Tack för era infallsvinklar. Detkänns som om alla mer eller mindre tycker jag ska satsa på en lite yngre häst. Härligt med all peppning också! :) JÄTTETACK! Köpte ridsport igår och lusläste annonssidorna. Ska verkligen ta god tid på mig denna gång... leta noga.. hitta RÄTT häst! Och stallplats sen också, har en nödlösning som är alldeles för dyr, men nånstans måste jag ju börja... Betalar integärna hyra för en tom boxtills jag hittat drömhästen. Det kan ju ta hur länge som helst!:crazy:
Nåja, får se vad som händer nu... men hästen.. den får nog bli en trevlig 5-åring!
 
Sv: tips o råd inför hästköp? obs, långt!

ju yngre destom billigare, för det mesta oförstörd och du kan forma hästen själv. men det tar längre tid att komma till den nivån du önskar

en äldre häst kommer du antagligen ut på banan med fortare men man kan räkna med fler skador om den varit på banan länge + att priset är betydligt högre än en unghäst.

jag skulle satsat på en 6-7åring om jag vore du.
 
Sv: tips o råd inför hästköp? obs, långt!

jo, egentligen är 6-7 -åring det ultimata... men jag har inte de pengarna för den nivån jag vill vara på. Dessutom är jag en ganska otålig individ när det gäller att spara pengar. Kan inte göra det hur länge som helst... för då blir det en soffa istälet ... :angel: .. Kan lixom inte hålla mig... :crazy:
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 073
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 955
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp