Tips på bett till ungponny!!

anonym.se

Trådstartare
Då jag nu har ett vanligt tvådelat tränsbett på min 6-åriga ponny och hon blir väldigt pigg. (speciellt vid hoppningen) Söker jag då ett lite skarpare bett. Har länge tänkt på ett golden wing, det ligger väldigt bra i hästens mun/mungipor och har en känsla av att hon kommer gå väldigt fint i det! Så tycker ni att jag ska testa de bettet eller har ni nåt tips på nåt annat? (INTE Pessoa!!!):)
 
Som @Linda8142 så är det väl träning som är nummer ett i prioritet. När du sitter på en häst som bara är 6år, så får du inte ens ha annat bett än vanligt tränsbett på tävling. Så fram tills du har en ponny som har åldern inne, hade jag fortsatt med "vanliga bett" och lagt mer krut på lydnad mellan hinder och på backen.
Du kanske kan testa ett rakt? Eller ett tredelat? Smalare bett? Fasta ringar, små ringar, stora ringar osv..
Det går att variera i evighet, finns massor av olika typer på mundelar, ringar material osv. Hitta ett eller flera som funkar. Ett tvådelat är inte kort och gott ett tvådelat utan finns ju i olika varianter.
Vill du ha ett till synes vanligt tränsbett men "lite extra" så testa ett med exempelvis rörliga ringar i mittendelen?

Kan tipsa om massor av olika roliga bett, men som ändå är inom ramen för "vanlighet" :)

Men till din ursprungs fråga om golden wings:
Det finns ju en rad utföranden av golden wings-betten. Menar du "gag"-modellen? Den ger samma effekt som ett pessoa, dock mildare med tanke på avståndet mellan tygel och sidostycke. Men sätter man tygeln och sidostycke i de små ringarna blir det ett hissbett, precis som pessoa eller ett "universalbett" (som det så fint har namngetts när det är en ring istället för två undertill). Det ger tryck i munnen och tryck i nacken.
Sätter du dock tygeln i lilla ringen och sidostycket i stora, skall det inte bli tryck i nacken utan enbart mer i munnen.
 
Intressant att du kan tänka dig golden wing om du menar den med de små ringarna. Det blir ju exakt som ett pessoa :) Du får ju bara tävla på vanligt tränsbett så jag skulle hållt mig till det.
 
Skarpare bett är bara att skjuta fram problemen i framtiden. Det kommer komma en dag då hästen blir stark på goldenwing också, då byter du till något skarpare och hästen blir stark på det också. Det går bara runt.

Jag tycker alltid man ska titta efter en BRA tränare, inte bara ''min kompis har ju hen'' så jag vill också ha, typ.
Någon som bryr sig om grundridningen, det brukar ofta vara det som brister hos de allra flesta. Så ta det med ro, jobba och träna på det och njut sedan av att ha en häst som är lätt, lyhörd och glad :)

Kan vara ok att ha ett lite skarpare bett till typ uteritter MEDANS du jobbar hårt på bana tex. Hästkraken måste ju få mortion. Men det ska aldrig gå över till 'ja men detta bettet funkar ju''.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 067
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 063
Senast: Dessie2010
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 935
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp