Tips på bett

Sar

Trådstartare
Jag har en nyinköpt häst som mäter ca 10 cm i underkäken, smala laner, normal tunga och låg gom. Hon rids idag på rakt Nova-bett som hon verkar gilla ( jag vill dock rida på ett bett jag kan tävla med). Hon tar stöd men är väl lätt i handen. Jag ska prova rida på ett Bombers control plate imorgon, har någon erfarenhet av detta bett? Finns det andra bett ni kan tipsa om som passar en häst med liknande mun? Tacksam för svar!
 
Små munnar provat jag gärna Myler på. Vilken variant beror på häst. Men de är nätta och trevliga. (Hedda har ett tredelat Baucher och ett pelham men minns inte vilket.)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Små munnar provat jag gärna Myler på. Vilken variant beror på häst. Men de är nätta och trevliga. (Hedda har ett tredelat Baucher och ett pelham men minns inte vilket.)
Tack, hittade ett gammalt kk-ultra (?) sprengerbett jag skapriva. Ska kolla upp Myler!
 
Tack, hittade ett gammalt kk-ultra (?) sprengerbett jag skapriva. Ska kolla upp Myler!

Det finns en (nät)butik med massa bettmärken där man kan hyra betten i 30 dagar och prova till en låg kostnad. Man betalar betten som vanligt, men funkar de inte så skickar man tillbaka och får pengarna tillbaka utom en liten slant. VÄLDIGT bra med kinkiga hästar.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det finns en (nät)butik med massa bettmärken där man kan hyra betten i 30 dagar och prova till en låg kostnad. Man betalar betten som vanligt, men funkar de inte så skickar man tillbaka och får pengarna tillbaka utom en liten slant. VÄLDIGT bra med kinkiga hästar.
Namn på butiken?
 
Jag har hittills inte tränat någon häst som inte gillat Sprenger Dynamic RS.
Jag har ett sånt på min känsliga mini-mun.
Det är alltid mitt förstahandsval på hästar i stort sett, oavsett ev problematik. Det har funkat klockrent tills nu.

Bomber och Myler upplever jag inte lika odelad positivitet till.
 
Jag har hittills inte tränat någon häst som inte gillat Sprenger Dynamic RS.
Jag har ett sånt på min känsliga mini-mun.
Det är alltid mitt förstahandsval på hästar i stort sett, oavsett ev problematik. Det har funkat klockrent tills nu.

Bomber och Myler upplever jag inte lika odelad positivitet till.

Min. Men hon har himla knepig mun anatomiskt och enormt dåligt med plats. Dvs det blir för tjockt.
 
Min. Men hon har himla knepig mun anatomiskt och enormt dåligt med plats. Dvs det blir för tjockt.

Ja, det finns säkert fler. Men jag har hittills inte träffat någon.
Jag har ett väldigt tunnt Dynamic RS också. Kan ev vara en bridong. Minimunnen fick ärva den av sin storebror. Så jag minns inte helt. Men de finns ju som smala iaf.
Min har extremt lite plats i truten. Den är kort, platt(mkt låg gom) och liten öht. Så han kan inte gå på tjocka saker. Han kan inte ens stänga truten då typ.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Men de finns ju som smala iaf.

Sprenger verkar tyvärr ha gjort om så att den stora majoriteten av deras bett (inkl Dynamic) - även bridongerna - görs i från 14mm och uppåt. KK Ultra verkar vara undantaget, det finns fortfarande i 12mm. Jag har letat mig blå efter ett Dynamic i 12mm tjocklek i ett par år, och pratade nyligen med en åf för att beställa hem ett från leverantören, som kollade i katalogen åt mig. :(
 
Sprenger verkar tyvärr ha gjort om så att den stora majoriteten av deras bett (inkl Dynamic) - även bridongerna - görs i från 14mm och uppåt. KK Ultra verkar vara undantaget, det finns fortfarande i 12mm. Jag har letat mig blå efter ett Dynamic i 12mm tjocklek i ett par år, och pratade nyligen med en åf för att beställa hem ett från leverantören, som kollade i katalogen åt mig. :(
Jaha, det hade jag ingen aning om. Jag vet att jag hade flera elever som köpte såna bett efter att ha testat mitt. Men det var ett par år sedan. Så det kan ju ha hänt en del sen dess. Tråkigt!
Tur att bett håller.. Så klarar jag mig med mitt.
Hoppas du hittar ett beg om det inte finns kvar i ny-sortiment.
 
Sprenger verkar tyvärr ha gjort om så att den stora majoriteten av deras bett (inkl Dynamic) - även bridongerna - görs i från 14mm och uppåt. KK Ultra verkar vara undantaget, det finns fortfarande i 12mm. Jag har letat mig blå efter ett Dynamic i 12mm tjocklek i ett par år, och pratade nyligen med en åf för att beställa hem ett från leverantören, som kollade i katalogen åt mig. :(
Måste säga att du inte har de bästa letar-skillsen.. En enkel googling och jag hittade flera sidor med 12mm dynamic.
Exakt vilken modell är det du söker?
 
Måste säga att du inte har de bästa letar-skillsen.. En enkel googling och jag hittade flera sidor med 12mm dynamic.
Exakt vilken modell är det du söker?

Jaså, var då? Jag har googlat på alla möjliga kombinationer och kollat igenom snudd på varenda webbshop som dykt upp, men bara hittat i 14mm och uppåt. Och som sagt nyligen pratat med en butik som är beredd att beställa hem ett bett åt mig ur Sprengers sortiment och tittade igenom katalogen när vi pratade. Dynamic rs tredelad bridong med lösa ringar, och tredelat med fasta ringar. Storlek 12,5cm.
 
Senast ändrad:
Mitt sto som har trångt med utrymme i munnen och dessutom extremt svårt för bett i allmänhet, verkar (provat i en vecka hittills) tycka om Stubben Danish guard. Tredelat. Marknadsförs som 14mm tjockt men är 12mm tjockt - nättare än mitt Bombers 12mm. Igår hittade jag ett bett med samma mundel, men med "vanliga" fasta ringar.
 
Jaså, var då? Jag har googlat på alla möjliga kombinationer och kollat igenom snudd på varenda webbshop som dykt upp, men bara hittat i 14mm och uppåt. Och som sagt nyligen pratat med en butik som är beredd att beställa hem ett bett åt mig ur Sprengers sortiment och tittade igenom katalogen när vi pratade. Dynamic rs tredelad bridong med lösa ringar, och tredelat med fasta ringar. Storlek 12,5cm.

Nu har jag bläddrat igenom den aktuella katalogen på Sprengers hemsida. KK Ultra och Novocontact finns, enligt den, i 12mm tjocklek. Men inte Dynamic.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 932
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
955
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp