Tips på bra terrängskydd?

MM

Trådstartare
Billighetssenskydden håller inte måttet i skogen (dålig kvalité), så behöver köpa nya skydd att rida med i skogen.

Hästen är framåt i skogen (vi snackar alltså mitt inne i skogen med små stigar, stockar och stenar) och kliver över det mesta lite oförsiktigt, så benskydden måste täcka benen bra så han inte skadar sig.

Har någon tips på några bra skydd som funkar i skogen?

Hästen är rätt rörlig och behöver skydd som är lite böjliga (inte stela senskydd mao) och som följer benens rörelser.

Så, vad har ni för tips och vad använder ni själva i skogen?
Lägg gärna in era egna bilder.

Påminner om att inte lägga in några länkar till webbshopar då det inte är tillåtet. Skriv märke m.m. så googlar jag själv :)
 
Billighetssenskydden håller inte måttet i skogen (dålig kvalité), så behöver köpa nya skydd att rida med i skogen.

Hästen är framåt i skogen (vi snackar alltså mitt inne i skogen med små stigar, stockar och stenar) och kliver över det mesta lite oförsiktigt, så benskydden måste täcka benen bra så han inte skadar sig.

Har någon tips på några bra skydd som funkar i skogen?

Hästen är rätt rörlig och behöver skydd som är lite böjliga (inte stela senskydd mao) och som följer benens rörelser.

Så, vad har ni för tips och vad använder ni själva i skogen?
Lägg gärna in era egna bilder.

Påminner om att inte lägga in några länkar till webbshopar då det inte är tillåtet. Skriv märke m.m. så googlar jag själv :)

Jag dreglar efter Woof Smart Event boots. Har dock inte sett dem IRL.
 
Jag dreglar efter Woof Smart Event boots. Har dock inte sett dem IRL.

Dom ser ju jättebra ut!
Täcker hela benet och så gillar jag neoprenen runt om.

Men hittade bara utländska sidor att beställa ifrån. Hade gärna velat klämma på dom innan.
 
Är superkär i Trizoneskydden, har två olika. Dock tror jag inte de är supertåliga. De skyddar nog bra men kan tänka mig att de blir fula av att rivas på grenar osv om du förstår. Skrev bara här om dagen ett utförligt inlägg med bild om dem, hinner inte riktigt upprepa/länka nu.

I övrigt har vi strykkappor från WoofWear och de är SÅ JÄVLA BRA! Äntligen något som passar! Har de alltid förutom när vi hoppar terräng. Deras tidigare terrängskydd känns o ser skitkass ut i butik men de svea nämnde ser ju jättebra ut på bild iaf!
 
Premier Equine har rätt trevliga terrängskydd tycker jag, har inte använt men klämt på dem och priset är rätt trevligt, finns flera olika sorter med och de är rätt ofta med på deras 20% producera of the day :)
 
Använder Premier Equine och tycker de är super. Lätta, tåliga och har ventilationshål. Lätta att skölja av också. ;) De är stora i storlek dock, så om du har en normal full i boots skulle jag nog gå på medium.
 
Använder Premier Equine och tycker de är super. Lätta, tåliga och har ventilationshål. Lätta att skölja av också. ;) De är stora i storlek dock, så om du har en normal full i boots skulle jag nog gå på medium.

Han är en C-ponny och har inte speciellt stora ben. Ibland är stl ponny för stort för honom. Dom blir för långa.
Men jag kan mäta benen sen när jag åker till stallet. Det borde väl finnas någon storlekstabell någonstans?
 
Använder Premier Equine och tycker de är super. Lätta, tåliga och har ventilationshål. Lätta att skölja av också. ;) De är stora i storlek dock, så om du har en normal full i boots skulle jag nog gå på medium.

Tack för infon, jag har spanat in dem också. Gillar just att de verkar lätta att rengöra.
 
Han är en C-ponny och har inte speciellt stora ben. Ibland är stl ponny för stort för honom. Dom blir för långa.
Men jag kan mäta benen sen när jag åker till stallet. Det borde väl finnas någon storlekstabell någonstans?
På hemsidan står de att det går att köpa dem i xs. Står att det ska pass ponny på 12'2-13'3 (ca 127-137cm i manke).
 
Han är en C-ponny och har inte speciellt stora ben. Ibland är stl ponny för stort för honom. Dom blir för långa.
Men jag kan mäta benen sen när jag åker till stallet. Det borde väl finnas någon storlekstabell någonstans?

Jag har ev ett par kvar som inte passade min som kanske passar din. Min har superkorta skenor...

Testade två olika modeller PE och det är de skydden som helt klart suttit bäst på stallgången. Men efter en ridtur hade de snurrat så att skenan tryckte oavsett hur man spände dem. Testade verkligen ordentligt under en längre period men det funkade inte alls på min. De sitter dock super på hästar de passar :)
 
Fanns ingen tid att mäta benen på honom idag. Var tvungen att ha med min adhdunge till stallet och det säger väl allt :p

Men mäter imorgon när jag är själv i stallet.

Men så här ser benen ut. Rätt korta framtill. Och jämför man med skydden han har på andra bilden så är det såna där equi-guard från Hööks. Stl S fram och M bak.

1597762_358489774302190_2122258824_n.jpg


2014-08-25_143603_53fb6c6cddf2b31485cd959d.png
 
Upplever ni era skydd som klumpiga eller dom sitter som gjutet på benet?

Jag tänkte som med tex catago dressyrskydd som man knäpper med kardborre. Dom ser och känns så jävligt klumpiga och min kille skulle trampa av sig dom på ett nafs.
Skydden måste alltså sitta så fast om benen som dressyrskydden han har på bilden.
 

Liknande trådar

Avel Stoet har fått artros i knäled i ett framben, yttre trauma så ingenting som skall vara ärftligt men det känns ju som ett vågspel...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 341
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 625
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 707
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp