Tips på bra våg?

One.Gibbis

Trådstartare
Hejsan! Har en överviktig katt som jag försöker få ned i vikt, men vågen som finns här hemma är sådär måttligt bra...

Katten kan väga + - 1 ett kilo från en dag till en annan. :meh:

Såå har ni bukefaliser några tips? Kollade in nån bebisvåg men de kostade ju flera tusen. Är noga med hans fodergiva, men vill ändå dubbelkolla att det går åt rätt håll med jämna mellanrum :bump:
 
Jag ställer min på köksvågen. En gammal mekanisk EKS. Den svajar om hon rör sig, men man ser tydligt när den stabiliserar och ger rätt värde. Gissar +- 50g. Lagom stor att stå på. Tror inte de kostar mycket begagnade och håller i hundra år.
267152583_582fda5a-2802-4b06-99b3-49fdd0def5d3.jpg
 
Jag ställer min på köksvågen. En gammal mekanisk EKS. Den svajar om hon rör sig, men man ser tydligt när den stabiliserar och ger rätt värde. Gissar +- 50g. Lagom stor att stå på. Tror inte de kostar mycket begagnade och håller i hundra år.
267152583_582fda5a-2802-4b06-99b3-49fdd0def5d3.jpg

Åhå! Det verkar ju fantastiskt :D
Ska kolla runt efter en sån!
 
Jag använder vanlig digital personvåg och har testat att väga en liter mjölk för att se att den stämmer ganska okej.
När jag var hos veterinären fick jag väga där med så har jag koll lite hur det skiljer mot deras och min hemma.

Pälsfröken väger jag i buren, tycker jag får klart bättre resultat än att ta henne i famnen.
 
@hallonsaft Tackar tackar! Lär inte bli en digital våg för missarna (det är inte så positivt för dem med burar) men ska komma ihåg det där med mjölkpaketet, det är ju ett bra sätt att kolla hur precis den är! :)

@Marty Köksvåg verkar vara the way to go. Ska se om jag kan finna nån med plats för katterna att stå på! :up:
 
@hallonsaft Tackar tackar! Lär inte bli en digital våg för missarna (det är inte så positivt för dem med burar) men ska komma ihåg det där med mjölkpaketet, det är ju ett bra sätt att kolla hur precis den är! :)

@Marty Köksvåg verkar vara the way to go. Ska se om jag kan finna nån med plats för katterna att stå på! :up:
Man kan ställa en större bunke eller låda på vågen om det inte finns någon tillräckligt stor våg :).
 
Jag ser vägningen i bur som kort och snäll burträning det är inte precis så att Pälsfröken älskar att vara i sin transportbur men korta stunder med jämna mellanrum borde få henne att förstå att det inte är så farligt, någon gång i framtiden :angel:
Att bli lastad i bur vid endast veterinärbesök och eventuellt andra få gånger tror jag inte får många djur att tycka att det är en trevlig upplevelse vare sig det är katt i bur eller hund i bil eller häst i transport osv. så resonerar jag och försöker avdramatisera det så mycket det går och buren står framme öppen bredvid hennes katthus som hon gillar och ibland serveras det godsaker i den och när hon går dit och norpar åt sig bitarna så ignorerar jag henne fullkomligt och hoppas på att hon en dag kommer inse att transportburen inte är en alien som äter katter och heter Alf :p
 
Jag har en våg för spädbarn, den kostade runt tusenlappen.

Vet du vilket märke och modell? :)

Hmm och katterna ligger stilla i skålen? Jag ställer mig tvivlande till att Nikita skulle acceptera det :idea:

Jag äger ju katter som oftast beter sig som en påse mjöl när jag lyfter runt på dem :p. Med spagetti-katter kan det ju vara en något större utmaning :angel:.

Har tre katter för tillfället. För den som vågen är mest aktuell borde det gå att sätta i en bunke eller liknande. Men han är ju som sagt "mjölvarianten" :rofl:

De andra två är betydligt spretigare och svårstyrda... :grin:
Då borde man kanske satsa på en mer "bekväm våg", som inte gungar när den utsätts för tyngd (såsom jag upplever att köksvågar gör)?

Jag ser vägningen i bur som kort och snäll burträning det är inte precis så att Pälsfröken älskar att vara i sin transportbur men korta stunder med jämna mellanrum borde få henne att förstå att det inte är så farligt, någon gång i framtiden :angel:
Att bli lastad i bur vid endast veterinärbesök och eventuellt andra få gånger tror jag inte får många djur att tycka att det är en trevlig upplevelse vare sig det är katt i bur eller hund i bil eller häst i transport osv. så resonerar jag och försöker avdramatisera det så mycket det går och buren står framme öppen bredvid hennes katthus som hon gillar och ibland serveras det godsaker i den och när hon går dit och norpar åt sig bitarna så ignorerar jag henne fullkomligt och hoppas på att hon en dag kommer inse att transportburen inte är en alien som äter katter och heter Alf :p

Katterna här har tyvärr fått dåliga upplevelser utav burar från början, men håller med dig om att man borde avdramatisera det hela! Vi har burar utställda lite varstanns. Katterna går in där ibland och vilar, så tror det är ett steg i rätt riktning :D
 
Jag vet att en del uppfödare använder en fiskvåg, gärna en digital.

digital-fiskevag-25-kg.jpg


26-624_l_1.jpg


Om du bara googlar fiskevåg kommer det upp hur många som helst. De kostar runt 200 om man inte vill ha någon dyr för proffsfiskare. Den senaste kan du köpa på Biltema.
 
Jag vet att en del uppfödare använder en fiskvåg, gärna en digital.

digital-fiskevag-25-kg.jpg


26-624_l_1.jpg


Om du bara googlar fiskevåg kommer det upp hur många som helst. De kostar runt 200 om man inte vill ha någon dyr för proffsfiskare. Den senaste kan du köpa på Biltema.

Intressant! Vad är krokarna till för dock? Hur hänger dem ihop med vågarna jag såg när jag googlade? :confused:
 
Intressant! Vad är krokarna till för dock? Hur hänger dem ihop med vågarna jag såg när jag googlade? :confused:

Du hänger en påse i tyg eller liknande på kroken. Sedan håller du upp vågen eller sätter fast den och voila ser hur mycket katten väger. Eftersom den är i en påse så kan den inte slingra sig ur lika lätt :up:

Jag har försökt på vanlig våg och köksvåg men Nikita drar direkt eller slingrar sig som en hal ål :meh:
 
Du hänger en påse i tyg eller liknande på kroken. Sedan håller du upp vågen eller sätter fast den och voila ser hur mycket katten väger. Eftersom den är i en påse så kan den inte slingra sig ur lika lätt :up:

Jag har försökt på vanlig våg och köksvåg men Nikita drar direkt eller slingrar sig som en hal ål :meh:

Jaha, då förstå jag! Tack för tipset! Blir nog antingen en fisk- eller barnvågn tror jag. Ska kolla vad te.x Granngården har för utbud. :D
 
Jaha, då förstå jag! Tack för tipset! Blir nog antingen en fisk- eller barnvågn tror jag. Ska kolla vad te.x Granngården har för utbud. :D
Jag kör med bagagevåg till de stora och väger dem i påse. De ser ju ganska exakt ut som en fiskevåg. Kostar någon hundralapp.

Angående köksvåg använder jag digital våg, så den är inte alls gungig.
 
Har en digital bagagevåg, som jag väger hö till hästarna med. Funkar även till katter om man hänger en bur eller tygpåse tex på kroken :up:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 094
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 899
Senast: Yrsel
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Lager
·
Kropp & Själ Behöver höra era upplevelser av detta både ni som gjort gastric bypass och gastric sleeve, för och nackdelar. Har i princip varit varit...
2
Svar
39
· Visningar
3 213
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp