Tips på bygga muskler

MalinML

Trådstartare
Jag har ett sto som inte varit igång på ett halvår ca, jag behöver lite tips på hur jag bygger muskler på henne, har haft henne igång 1,5månad nu.
Hon tycker inte om att gå i skogen, är lite nervig o stegrar. Hon är inte van vid det. Annars vet jag att klättra i backar är väldigt nyttigt
Så träning på ridbana är det som gäller.
 
Leta efter någon du kan rida ihop med och träna också på att rida själv om det är så att du vill kunna göra det i framtiden. Att bara rida på ridbana hela tiden lär bli astråkigt efter ett tag....tycker jag. :angel:
Jag menar, det är ju inte bara ett par veckor det gäller utan så länge du har hästen vilket kanske blir många år?

Annars är det väl att rida som vanligt, mycket variation. Övergångar, skolor, sidvärts, volter och serpentiner,
bommar på marken.....det finns hur mycket som helst att göra beroende på vad hästen och du som ryttare kan och allting är ju stärkande och uppbyggande om det görs på rätt sätt. :)
 
Leta efter någon du kan rida ihop med och träna också på att rida själv om det är så att du vill kunna göra det i framtiden. Att bara rida på ridbana hela tiden lär bli astråkigt efter ett tag....tycker jag. :angel:
Jag menar, det är ju inte bara ett par veckor det gäller utan så länge du har hästen vilket kanske blir många år?

Annars är det väl att rida som vanligt, mycket variation. Övergångar, skolor, sidvärts, volter och serpentiner,
bommar på marken.....det finns hur mycket som helst att göra beroende på vad hästen och du som ryttare kan och allting är ju stärkande och uppbyggande om det görs på rätt sätt. :)[/QUOTE
Jag tycker det är viktigt med varierande träning, och rider gärna i skogen och har för avsikt att komma dit:)

Hon är van vid att bara bli riden på ridbana/ridhus o därför tycker hon det är läskigt utanför.
 
Senast ändrad:
Tycker detta är en bra tråd för en massa ny inspiration:)!

Jag och min häst älskar att klättra i skogen!:)
Men vi brukar även göra annat;)
rida på fält (fråga först) där vi kör lite blandade övningar ex volter, serpentiner mm.
Hemma tränar vi ex med bommar och låga "studs hinder" som jag kallar det :) det gör vi även i skogen där man hittar träd som ramlat:)
På så sätt får vi en varierad ridning som vi inte hinner tröttna på:)
Lycka till =)
 
Jag tycker klättring i backar och låånga skritturer i raskt tempo bygger en väldigt bra grund. Men att göra det på en ridbana är ju ingen höjdare.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 755
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 570
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp