Tips på islandshingstar som betäcker 2017

saraaandersson

Trådstartare
Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga Blup-hingstar; gärna som betäcker i mellan Sverige.
Har som mål att få fram en avkomma med god exteriör, rena och separerade gångarter med lätt för tölt, flott aktion, vänlig och enkel att hantera; helst ska de flesta vana ryttare kunna rida den. Rolig färg eller tecken är en bonus men inget som jag lägger större vikt vid; upplever dock att unghästar med "kul färg" blir sålda lättare än en "vanlig fux".. 4 eller 5 gångare av mindre betydelse.

Stoet som skall betäckas med hingst utifrån (den andra får stanna hemma med våra hingstar) har medelbra exteriör, inget speciellt dåligt men heller inte som sticker ut 7.5-8 för allt. Separerade gångarter, mycket tölt och mycket tempo i alla gångarter. Pigg och arbetsvillig, väldigt lydig och vänlig häst! Gångarter något över medel men blir lätt bekväm och springer hellre fort än flott (; brukar få poäng runt 5,5-6 i alla gångarter. Nyligen börjat träna pass med henne men än så länge svagaste gångarten. Var som oinriden unghäst mycket spänd/rädd och kunde inte fångas först hon började sin inridning: har sedan 4års ålder varit "cool" som vilken häst som helst.
Hennes mamma var ett bestämt sto som gett avkommor med lite karaktär och väldigt mycket tölt och tempo. Pappa är Hvinur fra Holtsmula.
Hon fick ett hingstföl tillsammans med Berserkur 2013 som blev allt jag önskade mig.
Stoet är fux men bär på silveranlag och skall därför inte betäckas med silver-hingstar. Är även något "trång" och kan inte ha en för välutrustad hingst.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 267
Senast: valvis
·
Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
4 905
Senast: Devinshed
·
Islandshäst slänger ut frågan åt en vän Hon söker en hingst till sitt islandssto... Stoet är rätt liten, lång i kroppen väldigt lätt för båda tölt...
Svar
0
· Visningar
1 100
Senast: bumbigris
·
Islandshäst Vart ska era ston i år? :) Kan börja med att berätta om mitt sto! Glódis från Forsen, 5år, ska visas på Wången innan betäckning...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 191
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp