Tips på Konditionsträning och dressyr övningar i vagn

Flinga

Trådstartare
Behöver få lite idéer på upplägg av konditionsträning i vagn för min häst. Hon rids regelbundet i både dressyr och uteritt er och körs både i dressyr och maraton moment. Nu kan inte jag rida för tillfället utan bara körträna. Hur lägger ni upp ett konditionspass i maratonvagn? Använder ni er av hjälpmedel för att ha koll på sträckor och hastigheter tex runkeeper.

Skulle också vilja ha lite tips på körövningar på ridbanan både rena dressyr övningar och lite övriga övningar känner att fantasin börjar tryta.
 
Puttar upp den här för jag undrar samma sak... Funderar på att börja köra med pulsmätaren, med larm vid ett visst intervall eftersom jag inte har sulkykabel.
 
Jag har bara pulsmätaren (den runt magen) och armklockan. Det, tillsammans med Runkeeper eller enomondo, räcker fint tycker jag.
På telefonen får man totaltid, genomsnittstid, stigning, sträcka osv. De är ju gratis dessutom.

Jag tränar efter ett sorts fälttävlanskoncept (Jan jönsson´s bok om Fälttävlan) när jag tränar mot körtävling. När det gäller kondition varierar jag mellan långa lugnjoggande pass på ca 18-20 km och kortare intervallpass 6-10 km. Dock inte båda samma dag såklart.

Då är pulsklockan ovärderlig tycker jag. Även endomondo.

När det gäller körövningar på ridbanan så kör jag som jag rider, dvs sidoförflyttande, bakdelsvändningar (med gigg) och igångsättningar från alla gångarter, till alla gångarter.

Koner ska man inte heller underskatta.
 
Har du sulkykabel eller är räckvidden tillräcklig för pulsklockan iaf? @Efwa

Jag har inte sulkykabel. Räckvidden är tillräcklig. Enda gången det inte riktigt fungerar är när jag har klockan på armen och den hamnar bakom sprakplåten. Har klockan runt halsen när jag har den låga rockarden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! :) Min häst överanstränger sitt ena ben lite för tillfället och det är bäst att jag inte rider tills en veterinär kollat henne. Hon...
Svar
2
· Visningar
1 095
Senast: Sar24BB66
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 715
Senast: Balahé
·
Ridning Rider en jättehärlig kille på 6 år, lite trots och "valp" finns kvar i honom men överlag är han supergo. Vårat största problem...
Svar
1
· Visningar
1 671
Utrustning I dagsläget rider jag i en vanlig allroundsadel i läder. Både jag och hästen toktrivs med den sadel. Den ligger kanon på hästen och jag...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp