Tips på övningar!!!

Gloria95

Trådstartare
Jag har nu fått en egen ponny som jag ska träna och kanske tävla lite klubbtävlingar med. Men... Det finns ett problem, jag har inte tillgång till ridhus/paddock att rida i förutom en gång i veckan då jag kommer hyra ridhus i grann-byn. Jag rider mest på fina skogstigar (väldigt fina men sand och grus på och hyffsat breda stigar) och på åkrarna runt omkring. Men det är svårt att komma på roliga övningar som går att genomföra utan att man måste ha ridhus och paddock. Jag vill inte ha för lätta övningar men inte heller för svåra, jag är väl på nån medelnivå i ridning. Förlåt för ett lite rörigt inlägg, behövde få skriva av mig lite ;)
 
Om jag tränar dressyr på fält brukar jag träna ungefär samma saker som i ridhuset.

Ska jag dressyra lite på väg så brukar det bli tempoväxlingar, övergångar, skänkelvikning och skolor.
 
Tack så jätte mycket för ditt svar, jag hade ingen kreativitet när jag försökte komma på nåt at göra på vägen här hemma. Så et JÄTTE stort tack till dig! :laugh:
 
@Gloria95 på raka vägar ute kan du rida mycket övergångar, halvhalter och halter. Tänk då på att verkligen rida in hela vägen i halten och få hästen att vara med dig och stanna med bakbenen under sig. Det kan vara bra att bestämma sig för att den ena tygeln är ytter och den andra innertygel och jobba mot att få en eftergiven innersida och få hästen att jobba korrekt på en rak väg. Sen är det ju bra för hästen att få lite mer kravlösa turer där du inte kräver form hela tiden ibland ute där du bara en kort stund nån gång under turen kollar av så att hästen är med dig med lite skolor o.s.v. Sen kan du ju variera med tömkörning om du kan det och rida lite offroad och gå rätt ut i skogen där hästen får lyfta på benen och hitta sin egen balans. Rakriktning torde ju vara utmärkt att jobba med på en väg rakt fram också. Googla lite efter ridövningar i naturen det finns rätt mycket sånt på nätet.
 
Jag har ingen ridbana eller ridhus, och rider dressyrinriktat i skog och mark. Halter, igångsättningar, övergångar mellan gångarter, tempoväxlingar, skolor, skänkelvikningar och galoppfattningar/galoppombyten går precis lika bra att göra i naturen som på en ridbana. Rider du mer offroad kan du dessutom rida lite serpentiner och volter runt träd, stenar och annat som finns i naturen (kolla bara underlaget först så ni inte trampar ner i någon håla eller något).

När jag tävlade min ponny tränade jag helt och hållet i naturen, vi åkte till en ridbana och hoppade bana ett par gånger i månaden bara för att hon skulle få in hoppningen.
 
Tack så jätte mycket för er. tips och svar! Ska verkligen försöka jobba med det ni tipsat om :laugh: Jag kommer åka in och ha hopplektion för en tränare
1 gång/månad och kommer förhoppningsvis att kunna hyra ett ridhus en gång i veckan då jag kan hoppa (Det är ridavstånd till ridhuset). Jag är en allround ryttare som vill syssla med allt möjligt då jag inte har valt än vad jag gillar mest (svårt för vissa att tro det men är bara 12 år :eek:). Men tack igen!!!!
 
Jag vet inte riktigt på vilken nivå ni är dressyrmässigt, men jag kan nämna några jättebra och nyttiga dressyriga övningar.

Nr 1. Kan göras på väg eller på fält. Skänkelvikning för båda hjälperna. Flytta hästen i en skänkelvikning åt t.ex. höger i ca 10 m. Rakrikta i max 3 steg och gör sedan skänkelvikning för motsatta hjälperna åt vänster i ca. 10 m. Upprepa många gånger utan avbrott! Tänk alltid på att då man påbörjar en skänkelvikning skall bogen gå först, det är den klurigaste biten i själva rakriktningen och omställningen, bogen först.

Nr 2. Görs på åker/fält/ridbana. Rid på en ~20m volt i trav. Rid hästen framåt i mellantrav (eller det närmsta man kan komma mellantrav) något varv runt volten, fatta sedan galopp. Direkt efter fattningen samlar du galoppen, använd ytterskänkeln för att putta in hästens bakdel lite och forma den kring din innerskänkel samtidigt som ni minskar voltens storlek så mycket som går. Samla hästen så mycket den orkar med, baken innanför hjälper till att få hästen jobba på mer med bakbenen. Passa bara så hästen inte är spikrak och springer på tvären utan böj den kring innerskänkeln. När du fått till en samling som känns bra och hästen bär sig själv, räta då ut hästen, öka ut volten till 20 m igen och bryt av till trav. Rid fram i mellantrav och upprepa övningen tills hästen är lydig både framåt och i samlingen.
 
Jag brukar lägga in några pass där min fokus blir träning av mig själv. Perfekt övning i naturen där hästen har bra framåtbjudning!
( I verkligheten blir hästen väldigt lyhörd men mitt fokus är mig själv)
Dels styrka och balans - i trav står jag ibland två steg och sitter på tredje. Testa det en längre sträcka så mjukt, stilla och följsamt du kan. Inte så lätt som det kanske låter. Det gör att jag även byter sittben. Jag fokuserar på att rida i balans, stilla händer och i kontrollerat tempo. Jag utgår från att göra så litet inverkan jag kan på hästen för att sedan därifrån inverka litet i taget. Varje inverkan förväntar jag rätt svar från hästen. Svarar hästen inte så blir det lätt att upptäcka vad vi behöver träna.

Ju bättre kontroll jag får på min kropp desto känsligare och duktigare blir min häst. Förr när jag enbart tänkte övningar för hästen tog det längre tid innan vi nådde målen men sedan jag enbart ändrade mitt tankesätt att träna mig själv så märker jag stor skillnad. Ett eller två sådana pass i veckan med tankesättet träning av dig själv och du kommer få resultat ganska snart.
 
Ska till en närliggande ridskola idag och hoppa för första gången :o Är jätte nervig då jag har haft hästen i bara 2 veckor och det är första gången den är där... Så det ska bli spännande :nailbiting:
 
Ska till en närliggande ridskola idag och hoppa för första gången :o Är jätte nervig då jag har haft hästen i bara 2 veckor och det är första gången den är där... Så det ska bli spännande :nailbiting:

Slappna av och ha inte för höga krav, låt hästen vänja sig vid miljön och hoppa lite mindre hinder. Jobba mot att få en avslappnad häst som går bra och får en positiv upplevelse första gången. Med tanke på att du bara haft den i 2 veckor så ha inga större krav på att ni ska prestera nåt superbra första gången, är det för tränare du ska rida så nämn för tränaren att du bara haft den i 2 veckor så denna kan lägga det på rätt nivå. Lycka till!
 
Ja, min tränare vet att den är ny och sådär och tyvärr så blev det ingen hopplektion igår... Jag skulle ridit med några andra hästar men tränaren tyckte att jag skulle åka dit själv först (eller med mina föräldrar då). Men idag så ska det hända, på riktigt nu hoppas jag iaf... Vill ju inte att det ska bli inställt idag igen men det tror jag nog inte. Är inte lika nervös längre för det känns bättre och han gick jätte bra hemma igår ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 169
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp