Tips på ras

Bison

Trådstartare
Jag är lite sugen på att skaffa katt framöver.
Vill ha en lugn ras som inte har för vana att hänga o gardiner och riva huset. Gillar britter men de fäller så förfärligt.
 
Jag är lite sugen på att skaffa katt framöver.
Vill ha en lugn ras som inte har för vana att hänga o gardiner och riva huset. Gillar britter men de fäller så förfärligt.
Vi har två ragdoll. Klart de fäller, men badar och kammar lite vid fällningen så är det löst.
 
Birma, perser eller exotic (korthårig perser) kanske? Med kattungar får man väl i princip alltid lite av en ligist, men en vuxen omplacering kanske kan vara ett alternativ? Då kan ju även flera raser vara aktuella eftersom man vet mer om hur just den individen är.
 
Ragdoll stämmer in på din beskrivning :). Vad vill du mer ha i din katt? Ragdollen är ju exempelvis ingen knäkatt även fast det är en otroligt social ras. Jag har alltid alla katterna med mig när jag byter rum, men i sovrummet sover de oftast i sin korg och ligger jag i soffan ligger de antingen i kattställningen någon meter bort eller också i andra änden av soffan. Endast en av katterna ligger gärna mellan mina ben under filten eller bredvid mitt huvud.

Min Birma stämmer nog också rätt bra på din beskrivning, men hon är mer på och har mer humör än en ragdoll. Hon kan vara tjurig i timmar efter en kloklippning. Raggisarna glömmer det i samma stund som du sätter ned dem på backen. :)
 
Ragdoll stämmer in på din beskrivning :). Vad vill du mer ha i din katt? Ragdollen är ju exempelvis ingen knäkatt även fast det är en otroligt social ras. Jag har alltid alla katterna med mig när jag byter rum, men i sovrummet sover de oftast i sin korg och ligger jag i soffan ligger de antingen i kattställningen någon meter bort eller också i andra änden av soffan. Endast en av katterna ligger gärna mellan mina ben under filten eller bredvid mitt huvud.

Min Birma stämmer nog också rätt bra på din beskrivning, men hon är mer på och har mer humör än en ragdoll. Hon kan vara tjurig i timmar efter en kloklippning. Raggisarna glömmer det i samma stund som du sätter ned dem på backen. :)

Social och gosig, vill ha en knäkatt. Minimal pälsvård och ska fälla så lite som möjligt. Kommer vara innekatt.
 
Social och gosig, vill ha en knäkatt. Minimal pälsvård och ska fälla så lite som möjligt. Kommer vara innekatt.
Då är nog inte ragdollen någon mitt i prick om du inte skulle hitta en vuxen katt som stämmer in på din beskrivning. Om du vill ha katter som inte fäller så mycket ska du kolla på de mest korthåriga raserna. Men de raserna är dock oftast de mest aktiva och därmed så riskerar du ju att få en katt som är för "överallt" för din smak. De katter med minst päls är annars de som brukar vara mest knäkatter eftersom de gillar kroppsvärme.

Lugna raser: Perser/exotic, Britter.
Exotic är ju egentligen en korthårig perser och således bör de ju ha mindre pälsskötsel. Jag vet inte om de är knäkatter eller så dock. De är åtminstone lugna :). Britter fäller ju enormt och perser har hemsk päls, så de misstänker jag går bort.

Jag googlade lite och hittade Selkirk rex som verkar vara ganska lugn och otroligt social. En rex-ras, men finns både som lång- och korthårig. Russian blue verkar det vara lite mer fart i men inte livliga, och de verkar gilla att vara närgångna.

Jag själv drömmer om en Devon rex, men de är ju mer livliga, men älskar kroppsvärme och vara nära :). När jag bor lite större blir det absolut en sådan.
 
Jag håller med, som jag gjort i ett antal trådar, vuxen omplacering. Även med de lite livligare korthåriga raserna som inte behöver någon pälsvård finns det lite sävligare typer. Alternativt att du köper två kattungar så de har varandra att rasa ut med. Det brukar fö rekommenderas just för att kattungar kan vara fruktansvärt jobbiga när de blir ungkatter. Som jag förstått det av vissa uppfödare är både mammakatt och ägare inte helt negativa när det blir flyttdags vid 14 veckor eller så. :D
 
Jag är lite sugen på att skaffa katt framöver.
Vill ha en lugn ras som inte har för vana att hänga o gardiner och riva huset. Gillar britter men de fäller så förfärligt.

Köp en furminator, de funkar t o m på brittpälsar.

Annars är de lugna raserna nämnda. Jag skulle inte vilja ha perser eller exotic pga hälsan. Skaffade britter för temperamentet och nallenbjörnsformatet. Jag fick en bastant nalle som sover i sängen och en pratig dramaprinsessa som dödar flugor och tigger ost. Håller efter pälsen på dem med furminatorn och då funkar det ok även om uppfödarna är sura för att jag förstör pälsen inför ev utställningar.

Birma då?
 
Burmilla kanske? Vänligt och milt temperament, inte sådär jättelivlig som många andra korthår och med lättskött päls samtidigt som du får en mycket social och glad knäkatt.

Burmillans personlighet
Burmillans temperament är milt och vänligt. Den är mycket utåtriktad och social, den ÄLSKAR människor – stora som små. Vissa linjer ”pratar” mycket och kommenterar gärna det man gör. Man märker tydligt att det finns en Burmilla i huset! Ett bedårande och förförande ansiktsuttryck gör Burmillorna till födda charmörer, de är fullständigt intagande

burmilla.jpg


The temperament of the Burmilla is quite exceptional. The demanding and mischievous nature of the Burmese, mixed with the easy going and laid back personality of the Chinchilla Persian, makes the Burmilla sociable, playful, and affectionate. Fun loving, yet quiet and gentle, this sweet natured cat gets along well with children and other animals. In all, an intelligent inquisitive nature and a most affectionate seductive personality are some irresistible qualities of the Burmilla.
 
Köp en furminator, de funkar t o m på brittpälsar.

Annars är de lugna raserna nämnda. Jag skulle inte vilja ha perser eller exotic pga hälsan. Skaffade britter för temperamentet och nallenbjörnsformatet. Jag fick en bastant nalle som sover i sängen och en pratig dramaprinsessa som dödar flugor och tigger ost. Håller efter pälsen på dem med furminatorn och då funkar det ok även om uppfödarna är sura för att jag förstör pälsen inför ev utställningar.

Birma då?

Pappa hade en Britt och en furminator. Jag kammade stora högar med päls och ändå var det hår överallt :p

Är inte så förtjust i de långhåriga raserna.
 
Burmilla kanske? Vänligt och milt temperament, inte sådär jättelivlig som många andra korthår och med lättskött päls samtidigt som du får en mycket social och glad knäkatt.



burmilla.jpg

Så himla fin!
Det kanske kan vara något. Ska kolla efter uppfödare.
 
Jag håller med, som jag gjort i ett antal trådar, vuxen omplacering. Även med de lite livligare korthåriga raserna som inte behöver någon pälsvård finns det lite sävligare typer. Alternativt att du köper två kattungar så de har varandra att rasa ut med. Det brukar fö rekommenderas just för att kattungar kan vara fruktansvärt jobbiga när de blir ungkatter. Som jag förstått det av vissa uppfödare är både mammakatt och ägare inte helt negativa när det blir flyttdags vid 14 veckor eller så. :D

Jag tänker kattunge mycket eftersom jag har hund och min erfarenhet säger att det är mycket lättare att vänja in en kattunge än en vuxen katt.
 
Pappa hade en Britt och en furminator. Jag kammade stora högar med päls och ändå var det hår överallt :p

Är inte så förtjust i de långhåriga raserna.


Allt är relativt. Jag har labrador också. Hår är en del i vardagen. :p

Men ja de fäller. Det går att hålla efter här hemma, blir dock aldrig pälsfritt.

Är det korthår du vill ha så titta på burmilla då? Eller sök en stabil fd avelskatt från ex ett rex-katteri, med värstingåren bakom sig? Alt såklart en huskatt för adoption, då kan du träffa misse och vet vad du får i förväg.
 
Selkirik rex kan nog vara ett bra alternativ, det är mycket britt i dem men pälsen är bättre. De fäller inte alls som britter.
 
Nu får man tänka på att kattungar/ungkatter är slynglar i tonåren oavsett ras! Tom den lugnaste semi-långhåriga. Därav fördelen med en vuxen omplacering och att du då vet aktivitetsnivån och temperament på din katt.

Kolla efter en vuxen omplacering som är van vid hund. Nikitas uppfödare föder också upp hundar så hennes katter är vana vid hundvalpar redan som kattungar. Nikita älskar hundar - det är artfränder hon avskyr - så kolla med fd ägare till en vuxen omplacering om de är hundvana.
 
Selkirik rex kan nog vara ett bra alternativ, det är mycket britt i dem men pälsen är bättre. De fäller inte alls som britter.


Hur många Selkirk-uppfödare finns det i Sverige? Jag tittade på den rasen efter en utställning men det var fasen inte lätt att hitta aktiva katterier. Eller så är jag dålig på att leta. :o
 
Hur många Selkirk-uppfödare finns det i Sverige? Jag tittade på den rasen efter en utställning men det var fasen inte lätt att hitta aktiva katterier. Eller så är jag dålig på att leta. :o

Selkirk rex är väl en relativt liten rex ras? Devon och Cornish är, har jag för mig, betydligt populärare.

Hittade statistik från Sverak och ja, selkirk är sällsynta med bara 4 registrerade 2015, burmilla också liten men antagligen lite lättare att hitta med 34 registrerade 2015: http://www.sverak.se/om-sverak/stambokstatistik/
 
Skaffar man katt så kommer man ha päls i hemmet förutom om man skaffar vissa specifika raser t.ex. sphynx.

Men om jag bortser från det kravet så tycker jag att om man vill ha en lugn katt som inte hänger i gardinerna så är det en bra idé att kolla upp vuxna omplaceringar. Det finns de som är vana vid hund sen innan. Men även den vuxna omplaceringen som var lugn och stillsam på katthemmet kan blomma upp när den får ett eget hem och börja klättra i gardinerna. En katt är ingen soffprydnad även om det finns såna individer.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
793
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 514
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp