Tips på roligt trix

Silver Girl

Trådstartare
Jag skulle behöva tips på ett eller två roliga trix som är relativt lätta att lära en unghund.

Jag ska resa bort i drygt två veckor och hunden ska vara hos mina föräldrar. Hon är van att vara där och trivs bra men behöver lite mental träning då hon ska vara där en längre tid. Mina föräldrar fixar lite godissök av olika slag men i övrigt behöver de lite instruktioner.
Förra gången hon var där i en vecka fick de lära henne höger och vänster vacker tass. Men nu har jag idétorka.

Det ska vara något som inte är likt de rallymoment som vi tränar och som inte är för svårt men ändå en liten mental utmaning. Några tips?
 
Jag har dålig koll på vad som är rallymoment men våra hundar kan trix som slalom mellan benen när man går, gå i åtta runt benen när man står still och snurra runt åt bägge hållen (ganska lätt att lära in också med lite godis). Sen så har jag tränat in "runt" åt bägge hållen, typ runt en kon, sopkorg, pall, träd eller vad som, ena kan rulla runt och den andra kan spela död, ena kan "tigg" andra kan "dansa" de har lite olika fallenhet för olika saker. Dottern tränade in "spansk skritt" på ena hunden ett tag, ganska lätt att vidareutveckla från höger och vänster tass.
 
Jag har dålig koll på vad som är rallymoment men våra hundar kan trix som slalom mellan benen när man går, gå i åtta runt benen när man står still och snurra runt åt bägge hållen (ganska lätt att lära in också med lite godis). Sen så har jag tränat in "runt" åt bägge hållen, typ runt en kon, sopkorg, pall, träd eller vad som, ena kan rulla runt och den andra kan spela död, ena kan "tigg" andra kan "dansa" de har lite olika fallenhet för olika saker. Dottern tränade in "spansk skritt" på ena hunden ett tag, ganska lätt att vidareutveckla från höger och vänster tass.
Tror vi hoppar över slalom och åtta kring benen. Kan bli lite riskabelt med en unghund med mankhöjd på 50 cm och föräldrar närmare 70 år, men spansk skritt, rulla och spela död låter intressant.
 
Hittade en tjej med en Samojed på youtube(borde va samma storlek som din typ?) som hade en del lätta trix på sin kanal. Ska se om jag hittar den igen
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 599
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp