Tips på stärkande övningar!

Maija

Trådstartare
Ska nu börja rida en pålle på 5 år :) Han är inte i super-form eller så väldigt skolad och därför vill jag ha lite tips på enkla men stärkande övningar man kan göra för att få honom starkare i framförallt ryggen. Läste runt lite tidigare och det verkar som att en övning där man ryggar ett steg och sedan på en gång rider framåt ska vara väldigt stärkande för rygg och bakdel, men hur fungerar det om man han ännu inte orkar bära sig riktigt själv i form framåt? Att rygga gör väl mer skada än nytta om hästen går "fel"?
Han brukar "dippa" ner med huvudet emellanåt, skulle det kunna bero på att det blir jobbigt efter några steg att bära sig och höja ryggen etc.? Det märks att han försöker några steg men sen kommer "dippen" och sen börjar det om igen. Min slutsats och även ägarens är att det är för att han gärna vill göra det vi ber om men det blir jobbigt för att han är svag :angel:
 
Variation är det bästa tycker jag. Ut och rid i skogen. Använd bommar och cavaletti på ridbanan. Jobba gärna från marken ett par gånger i veckan i början så att hästen inte alltid behöver ha en extra tyngd på ryggen att bära på. Övergångar kan man aldrig rida för många av heller.
 
Ska nu börja rida en pålle på 5 år :) Han är inte i super-form eller så väldigt skolad och därför vill jag ha lite tips på enkla men stärkande övningar man kan göra för att få honom starkare i framförallt ryggen. Läste runt lite tidigare och det verkar som att en övning där man ryggar ett steg och sedan på en gång rider framåt ska vara väldigt stärkande för rygg och bakdel, men hur fungerar det om man han ännu inte orkar bära sig riktigt själv i form framåt? Att rygga gör väl mer skada än nytta om hästen går "fel"?
Han brukar "dippa" ner med huvudet emellanåt, skulle det kunna bero på att det blir jobbigt efter några steg att bära sig och höja ryggen etc.? Det märks att han försöker några steg men sen kommer "dippen" och sen börjar det om igen. Min slutsats och även ägarens är att det är för att han gärna vill göra det vi ber om men det blir jobbigt för att han är svag :angel:

Om du inte riktigt vet hur man utbildar hästar och är van att göra det tycker jag gott du kan satsa på att rida ut i rejäl terräng.
Sen tar du hjälp av en tränare med hur ni ska jobba på banan. :)
 
Ska nu börja rida en pålle på 5 år :) Han är inte i super-form eller så väldigt skolad och därför vill jag ha lite tips på enkla men stärkande övningar man kan göra för att få honom starkare i framförallt ryggen. Läste runt lite tidigare och det verkar som att en övning där man ryggar ett steg och sedan på en gång rider framåt ska vara väldigt stärkande för rygg och bakdel, men hur fungerar det om man han ännu inte orkar bära sig riktigt själv i form framåt? Att rygga gör väl mer skada än nytta om hästen går "fel"?
Han brukar "dippa" ner med huvudet emellanåt, skulle det kunna bero på att det blir jobbigt efter några steg att bära sig och höja ryggen etc.? Det märks att han försöker några steg men sen kommer "dippen" och sen börjar det om igen. Min slutsats och även ägarens är att det är för att han gärna vill göra det vi ber om men det blir jobbigt för att han är svag :angel:

Ett bra sätt är att arbeta med bommar. Träningen går ju ut på att stärka bukmusklerna så att hästen kan trampa under sig. Att kliva över upphöjda bommar tränar detta. Man kan leda hästen över om man vill så "sparar" man den ännu mer.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 437
Senast: Ramona
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 998
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp