Tips till het häst under utbildning

R

Ramba

Hejsan!
Jag håller på att skola en outbildad häst på 11år, bör kanske nämnas hon är ett Arabiskt Fullblod.
Hon är inriden, hoppad och allt, men har blivit utbildad fel och är van att köra upp mulen i vädret och tåga på i sin egen takt. Galoppera samlat var det ju inte frågan om jag jag lade hoppning på hyllan eftersom jag tyckte det var lite för farligt i 360km/h även om hon älskade det.
Så jag började i Juni/Juli rida henne i varierad träning, muskelbyggande och dressyr. Lätta saker som halter, volter, bakdelsvändningar osv.
Hon började samla ihop sig, slutade med att takta hela tiden och började dessutom söka sig nedåt. Bäst i skritt naturligvis sen svårare i följande gångarter, svårast i galopp.
Vi går regelbundet hos dressyrtränare vi trivs väldigt bra med som även prövat rida hästen vilket ger mig mer respekt för hennes råd och tips.
Vi arbetar väldigt mycket på sidförande och liknande nu, en skänkeltyp som min häst gäääääääääääärna ignorerar.
Min tränare gav mig tips om sporrar vilket jag lydde. Och o ja, hästen lyssnar mkt bättre men den första halvtimmen av passet går till att få tillåtelse av henne att lägga skänklarna intill hennes kropp.
Jag hinner inte ens snudda henne med skänklarna innan hon travar iväg. Vanlig 15mm sporre, efter denna halvtimme är hon iaf inte omöjlig att jobba med.
När jag dock inte har sporrar ignorerar hon mina skänklar.

Hon är i övrigt en het häst och jag rider henne på 2-delat, D-ringat bett.
Hon har svårare för höger galopp och har lite problem med att galoppera samlat. Jag vet inte om hon tröttnar för i början går det bra, men sen ökar hon, ökar hon och förhållningar bryr hon sig inte om. Eller om hon helt enkelt inte orkar hålla kvar i samlad galopp.

Några tips om hur jag ska gå tillväga?
Hon ignorerar sidförande skänkel utan sporrar men blir för känslig med sporrar.
Och ja, jag går regelbundet hos dressyrtränare, men vill gärna ha varierande övningar och liknande jag kan göra de dagar jag inte harvar lektion. Hon är klart förbättrad sen jag började rida henne och har även lyckats gått 60cm bana samlat och stilla, dock blandade jag trav/galopp. :)
 
Sv: Tips till het häst under utbildning

Tycker att du verkar vara mycket klok som rider för tränare och ber om lite extra tips! Du verkar också redan ha gjort en hel del framsteg med din häst:).

När jag rider fram rider jag först ca 10-15 där jag känner efter dagsformne på hästen-vad lyssnar den på bättre och sämre för dagen? Jag gör bara lite enkla övergångar och halter, travar och så galopperar jag i lätt sits och låter hästen galoppera på utan att det blir okontrollerat. Med en mer välriden häst blir denna framridningen mer och mer precis och hästen går i en låg arbetsform.
Efter detta arbetet skrittar jag och tar tag i det som jag upllevet behöver skärpas och vässas under framridningen. Om problemet är att hon inte lyssnar för sidförande skänkel, gör det enkelt för er. Gå tillbaka till basic och flytta ut till spåret från kvartslinjen. Var nogrann med att hon lysnnar och att berömma när hon gör det. Springer hon iväg för skänkeln-ta upp tempot-men inte så att hon uppfattar det som bestraffning-att hästen svarar framåt är alltid bra! Men hon måste lära sig att hålla sig inom den ramen du begär att hon ska vara i.

Vad det gäller att hon drar iväg i galoppen och eldar upp sig är det inte alls särskilt ovanligt hos heta hästar. Galoppera bara korta sekvenser och ge henne inte chansen att elda upp sig och dra iväg. När hon eldar upp sig så avbryt och gör något annat en stund. Så småningom blir stunderna längre och längre som du kan galoppera.
 
Sv: Tips till het häst under utbildning

Tackar för ditt svar! :)
Idag uppförde hon sig faktiskt förvånadsvärt bra och lyssnade bra, men jag var noga med hur jag själv framstod så jag inte var förvirrande, missvisade och liknande.
Jag tyckte om strukturen du hade och låter väldigt bra. För ja, hästar har ju dåliga och bra dagar precis som oss. Ska tänka mer på det när jag rider henne nästa gång :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: MimmiNO
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 069
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 044
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp