Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörreni, jag ska försöka mig på att göra rabarberchips till en efterrätt.
I receptet står det såhär

Rabarberchips
1. Skär färsk rabarber i 5 cm längder. Skiva längderna i tunna skivor.
2. Lägg skivorna tre och tre, lite omlott, på teflonbakduk, inte bakplåtspapper. Pudra över rikligt med florsocker.
3. Torka rabarbern i 90° 1 1/2–2 timmar. Låt svalna.

Men jag har ingen teflonbakduk?! :eek: Så då är min fundering, vad kan jag göra för att lösa detta? Varför går det inte med bakplåtspapper tror ni? Går det att lägga dem med lite olja under (med betoning på lite) eller smörad form i typ en glasform?
 
Hörreni, jag ska försöka mig på att göra rabarberchips till en efterrätt.
I receptet står det såhär

Rabarberchips
1. Skär färsk rabarber i 5 cm längder. Skiva längderna i tunna skivor.
2. Lägg skivorna tre och tre, lite omlott, på teflonbakduk, inte bakplåtspapper. Pudra över rikligt med florsocker.
3. Torka rabarbern i 90° 1 1/2–2 timmar. Låt svalna.

Men jag har ingen teflonbakduk?! :eek: Så då är min fundering, vad kan jag göra för att lösa detta? Varför går det inte med bakplåtspapper tror ni? Går det att lägga dem med lite olja under (med betoning på lite) eller smörad form i typ en glasform?
Jag tror att jag hade lagt dem på ugnsgallret, med en plåt under, om man inte får använda bakplåtspapper. Jag vet absolut inget om de där teflonsakerna, men jag tror att det är risk att du får rabarber kokta i eget spad om du lägger dem på en smord plåt.
 
Jag tror att jag hade lagt dem på ugnsgallret, med en plåt under, om man inte får använda bakplåtspapper. Jag vet absolut inget om de där teflonsakerna, men jag tror att det är risk att du får rabarber kokta i eget spad om du lägger dem på en smord plåt.
Bra förslag! Det låter ju som det rimligaste att göra om jag inte hittar ett teflonpapper. :up: Tack!
 
Åt sjurätters igår på Lyran, favoritrestaurangen i Malmö :love: UNDERBART gott och väldigt prisvärt. Vi var 4 personer, delade på en flaska cremant och en flaska rött, och med mat och kaffe och dricks gick det på 900 kr/person :up: Ska ta med mina föräldrar dit i höst.
Godaste rätterna var nog en med makrillfiléer och en annan med råbiff på kalv med sommartryffel.

Låter fantastiskt!

För mig blir det Bastard imorn. Mycket höga förväntningar. :D
 
Kan summera min semester i Dalsland med att jag inte är jätteimponerad faktiskt. (Ifall ni nu är jättemånga i tråden som vill matturista i Dalsland :D)
Startade med våffla på Evenstorps gård - mycket trevligt ställe och otroligt god våffla!
Åkte vidare hem till sambons föräldrar och åt kalops, vilket det ju kanske inte är något fel på egentligen men jag har så himla svårt för smaken och den simmiga såskonsistensen.

Dag två åkte vi långt ut på landet (mitt på lee), alltså verkligen ut på landet!! Men det var gott kaffe, fin utsikt och sådan där maräng- och bärkaka som nog ändå är bland dom bästa kakorna jag ätit i den kategorin!
Sen var tanken att vi skulle till Bruket i Fängefors för surdegspizza men besvikelsen var total när det visade sig att det bara fanns pizza där på fredagar. Dessutom var min sambo dum i huvudet och ville inte åka till ställena jag föreslog, så det slutade med Frolic-falafel i Dals Långed och en smärre relationskris :meh:

Så kom vi iväg till bruket dag tre. Och även om det inte blev pizza så blev det överprisade mackor, mycket gott kaffe och goda bullar på caféet. Deras wraps såg dessutom fantastiska ut! Då besviken över att det inte var lunch-läge! Köpte med bröd hem som också var gott!

Lyssnade även på @Miran och krävde att vi skulle åka till Hamrane - väldigt rart ställe! Klengås kommer kanske inte in på menyn hemma, men kul att ha ätit och så roligt att ha sett bakstugan!

Sen ännu en intetsägande middag (lax och bulgur) innan jag äntligen fick åka hem till mig själv och dricka riktigt kaffe efter fyra dagar med snabbkaffe :angel::D

Idag har vi passat på att göra långkokt chili med hembakat tortillabröd, avocado, rödlök och andra tillbehör (dock ingen såssås dåligt nog)
 
Jag gick på semester idag! :bump:
Det firades storslaget med champagne-AW hos mig. Pol Roger :love:

Bjöd på pizza blanco (creme fraiche, mandolinad potatis, chevre, olivolja, honung, flingsalt, svartpeppar och rosmarin från mammas trädgård), snittar med rökt lax och pepparrotsvisp, ostbricka med pappas marmelader, fröknäcke, crostinis, kronärtskockscreme, och vattenmelonbitar med myntayoghurtbollar fastsatta med tandpetare. Mycket tjusigt allting. Jag gillar snitz haha! Vindruvor, naturgodis och chips blev det också. Efter två flaskor champagne blev det även rosa fläder&gindrinkar.
 
Jag gick på semester idag! :bump:
Det firades storslaget med champagne-AW hos mig. Pol Roger :love:

Bjöd på pizza blanco (creme fraiche, mandolinad potatis, chevre, olivolja, honung, flingsalt, svartpeppar och rosmarin från mammas trädgård), snittar med rökt lax och pepparrotsvisp, ostbricka med pappas marmelader, fröknäcke, crostinis, kronärtskockscreme, och vattenmelonbitar med myntayoghurtbollar fastsatta med tandpetare. Mycket tjusigt allting. Jag gillar snitz haha! Vindruvor, naturgodis och chips blev det också. Efter två flaskor champagne blev det även rosa fläder&gindrinkar.
Låter UNDERBART!!!
 
Kan summera min semester i Dalsland med att jag inte är jätteimponerad faktiskt. (Ifall ni nu är jättemånga i tråden som vill matturista i Dalsland :D)
Startade med våffla på Evenstorps gård - mycket trevligt ställe och otroligt god våffla!
Åkte vidare hem till sambons föräldrar och åt kalops, vilket det ju kanske inte är något fel på egentligen men jag har så himla svårt för smaken och den simmiga såskonsistensen.

Dag två åkte vi långt ut på landet (mitt på lee), alltså verkligen ut på landet!! Men det var gott kaffe, fin utsikt och sådan där maräng- och bärkaka som nog ändå är bland dom bästa kakorna jag ätit i den kategorin!
Sen var tanken att vi skulle till Bruket i Fängefors för surdegspizza men besvikelsen var total när det visade sig att det bara fanns pizza där på fredagar. Dessutom var min sambo dum i huvudet och ville inte åka till ställena jag föreslog, så det slutade med Frolic-falafel i Dals Långed och en smärre relationskris :meh:

Så kom vi iväg till bruket dag tre. Och även om det inte blev pizza så blev det överprisade mackor, mycket gott kaffe och goda bullar på caféet. Deras wraps såg dessutom fantastiska ut! Då besviken över att det inte var lunch-läge! Köpte med bröd hem som också var gott!

Lyssnade även på @Miran och krävde att vi skulle åka till Hamrane - väldigt rart ställe! Klengås kommer kanske inte in på menyn hemma, men kul att ha ätit och så roligt att ha sett bakstugan!

Sen ännu en intetsägande middag (lax och bulgur) innan jag äntligen fick åka hem till mig själv och dricka riktigt kaffe efter fyra dagar med snabbkaffe :angel::D

Idag har vi passat på att göra långkokt chili med hembakat tortillabröd, avocado, rödlök och andra tillbehör (dock ingen såssås dåligt nog)

Alltså Dalsland är ingen kulinarisk högborg. :) Undrar om jag någonsin ätit gott, riktigt gott, ute där under mina 25 år som bosatt där. Jo en gång fick jag chokladsoppa med chili och hemgjord glass på Fengerforsbruk, det var himla gott, men annars inte. Klengåsstället är ju mysigt och det är ju gott på det sätt som nybakt bröd är. Men det är ju ingen kulinarisk upplevelse av traditionellt snitt.
 
Jag har hört att restaurangen hos Dalslands aktivitet ska vara riktigt bra (iaf med dalsländska mätt?), men jag fick aldrig möjlighet att testa.

Vi fick även boken "Dalsländska gårdsbutiker och kaféer" av sambons mamma - den var himla fin att bläddra i :)
 
Rabarbern hade jag kört på ett bakplåtspapper ändå @Killaloe . Man kan ju typ göra potatischips så så varför skulle rabarber inte funka?
Oklart varför det inte skulle fungera... kan iaf meddela att jag testade med galler och det blev inte särskilt bra (idén var bra @Petruska !) tror det faller på att det inte var tillräckligt lång tid/tillräckligt tunna skivor och för lite socker!
 
Hej tråden, har ingen aptit igen... förmodligen pga särbons icke-närvaro. Det är helt enkelt inte roligt att äta ensam när en vant sig vid att ha sällskap :(

Jaja, jag går ju ner i vikt iaf. Förslag på något smaskigt att fixa ikväll? Det är trots allt lördag och sommar. Det mesta finns i frysen (utom ren :D).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 419
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 159
Senast: Acto
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 925
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp