Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
HERREGUD vad övre-medelklass-bortskämt det hade varit! :eek:

Förlanda är faktiskt en annan sak. Dock tror jag att det främst var på 50-talet denna ort (eller brist därpå) utropades till världens ände av familjen. Jag tror att världens ände sedan dess har förflyttat sig ytterligare en bit bort.

Ungefär hem till mig, kanske? :)

Jobbar på så gott jag kan för att den odlade maten ska förfaras. Nymaken har börjar bli gnällig och hävda att han blivit squashallergiker och försöker ta över matlagningen. Men jag vet hur det blir då. Bara fisk och skaldjur så långt ögat når.

Inget fel på det så sett, men vad ska då hända med mina åtminstone 10 kg squash?? För att inte tala om allt annat som växer mig över huvudet. Tomater, lök, purjo, jordärtskockor, palsternackor och persiljerot t.ex....

Så idag blev det helt enkelt rostade grönsaker i ugn med chili, honung och färska örter. Tzatziki till plus nötfärsbiffar med smulad fetaost och soltorkade tomater. Gott. Ett glas rött till. Och sen kom grannen med islandshästar och äpplen, så det fick bli ridtur och sedan äppelpaj. Livet är gott. :love:
 
Evenemang igår också, så innan jag åkte från jobbet åt jag fralla med tranbär i och brie och "het" salami i. (Den är inte särskilt het, men den är god.)

Snabbnudlar igen när jag kom hem efter mycket trevligt föredrag på Konstmuseet. Jag har annan mat hemma, men av någon anledning kan det vara så himla gott med lite glutamat... och mat som tar fyra minuter att laga är ibland välkommet ;) Dessutom regredierade jag genast till studenttiden när jag åt nudlar ur stor kopp (inte för att jag inte har några skålar utan för att jag har en förkärlek för soppa i stor kopp, oklart varför) och drack Earl Grey!
 
Evenemang igår också, så innan jag åkte från jobbet åt jag fralla med tranbär i och brie och "het" salami i. (Den är inte särskilt het, men den är god.)

Snabbnudlar igen när jag kom hem efter mycket trevligt föredrag på Konstmuseet. Jag har annan mat hemma, men av någon anledning kan det vara så himla gott med lite glutamat... och mat som tar fyra minuter att laga är ibland välkommet ;) Dessutom regredierade jag genast till studenttiden när jag åt nudlar ur stor kopp (inte för att jag inte har några skålar utan för att jag har en förkärlek för soppa i stor kopp, oklart varför) och drack Earl Grey!


Soppa i kopp är en hit!
 
Kokade ris i min nya riskokare. Ett av mina bättre inköp till hemmet. Gjorde sen sushi på riset. Hade lax, paprika, avocado och gurka. Gillar inte tonfisk eller annan fisk. Och så massor av wasabi:d just när man tagit på gränsen för mycket wasabi är en känsla jag gillar.
 
Evenemang igår också, så innan jag åkte från jobbet åt jag fralla med tranbär i och brie och "het" salami i. (Den är inte särskilt het, men den är god.)

Snabbnudlar igen när jag kom hem efter mycket trevligt föredrag på Konstmuseet. Jag har annan mat hemma, men av någon anledning kan det vara så himla gott med lite glutamat... och mat som tar fyra minuter att laga är ibland välkommet ;) Dessutom regredierade jag genast till studenttiden när jag åt nudlar ur stor kopp (inte för att jag inte har några skålar utan för att jag har en förkärlek för soppa i stor kopp, oklart varför) och drack Earl Grey!
Låter som en mycket mysig middag!
 
Ungefär hem till mig, kanske? :)

Jobbar på så gott jag kan för att den odlade maten ska förfaras. Nymaken har börjar bli gnällig och hävda att han blivit squashallergiker och försöker ta över matlagningen. Men jag vet hur det blir då. Bara fisk och skaldjur så långt ögat når.

Inget fel på det så sett, men vad ska då hända med mina åtminstone 10 kg squash?? För att inte tala om allt annat som växer mig över huvudet. Tomater, lök, purjo, jordärtskockor, palsternackor och persiljerot t.ex....

Så idag blev det helt enkelt rostade grönsaker i ugn med chili, honung och färska örter. Tzatziki till plus nötfärsbiffar med smulad fetaost och soltorkade tomater. Gott. Ett glas rött till. Och sen kom grannen med islandshästar och äpplen, så det fick bli ridtur och sedan äppelpaj. Livet är gott. :love:
Det vill ju till att den världens ände man pratar om inte ligger längre bort än att man känner till den! (När jag skulle tågluffa första gången, tyckte min farmor (född 1896) att en utflykt till Kungsbacka var mer lagom för mig. Från typ Fjärås, då.)
 
Ungefär hem till mig, kanske? :)

Jobbar på så gott jag kan för att den odlade maten ska förfaras. Nymaken har börjar bli gnällig och hävda att han blivit squashallergiker och försöker ta över matlagningen. Men jag vet hur det blir då. Bara fisk och skaldjur så långt ögat når.

Inget fel på det så sett, men vad ska då hända med mina åtminstone 10 kg squash?? För att inte tala om allt annat som växer mig över huvudet. Tomater, lök, purjo, jordärtskockor, palsternackor och persiljerot t.ex....

Så idag blev det helt enkelt rostade grönsaker i ugn med chili, honung och färska örter. Tzatziki till plus nötfärsbiffar med smulad fetaost och soltorkade tomater. Gott. Ett glas rött till. Och sen kom grannen med islandshästar och äpplen, så det fick bli ridtur och sedan äppelpaj. Livet är gott. :love:

Har han tröttnat på courgette avec squash et zucchini? ;) :D
 
Funderar på om man kan göra riktig mac and cheese i Sverige. Makaroner är ju inte direkt ett problem, men vilken, vilka, ostar ska man använda för att det ska smaka riktigt? Läser på om olika recept och problemet är att jag är en person och att göra mac n' cheese för en är svårt, och det är delade meningar om man kan frysa in den.

Vet inte riktigt vad jag är hungrig på men ingen energi för att handla. Inget roligt i frysen heller. Jag antar att jag har saker till grillade mackor hemma, inte riktigt det jag vill ha. :meh:
 
Parmesangratinerad lök, tomat och squash till lunch.

I kväll blir det hemgjord pizza (troligen med ananas, banan och curry) och vitkålssallad och kladdkaka.
 
Det vill ju till att den världens ände man pratar om inte ligger längre bort än att man känner till den! (När jag skulle tågluffa första gången, tyckte min farmor (född 1896) att en utflykt till Kungsbacka var mer lagom för mig. Från typ Fjärås, då.)

En utflykt till Kungsbacka kan ju vara nog så spännande ... :) Jag pratade med en man en gång som hånfullt kommenterade grannmännens val av partner eftersom de bara valt typ den i granngårn. När jag undrade var hans fru kom ifrån så hade han "hittat henne i en kiosk halvvägs till Trollhättan" - dit var det ungefär 7 km. :D
 
Har han tröttnat på courgette avec squash et zucchini? ;) :D

Det verkar inte bättre.:crazy: Han har börjat prata lite svävande om att det kanske inte är helt nödvändigt att vi utökar odlingarna ytterligare ...:cautious:

Idag har jag testat att göra sådana här: https://www.recepten.se/recept/kokosmums.html
Många tycker inte om dem, men till den gruppen hör tyvärr inte jag ... Det var typ sådana jag drömde om att få äta hela min barndom, men mamma tyckte att det räckte med hemgjord isglass. :)
Nyfiken på om de kommer att smaka som de ska och om konsistensen blir rätt. De står på stelning nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 420
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 159
Senast: Acto
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 927
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp