Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår lagade jag faktiskt mat trots sen hemkomst efter kulturevenemang (borde antagligen gå någon workshop i batikfärgning) - men det blev enkelt. Pasta, broccoli, tärnad mager kassler, lite crème fraiche och mycket peppar. Favorit i repris, alltså, men så gott och jag ser fram emot lunchlådan ;)

Häromdagen köpte jag förresten chokladmjölk istället för mandelmjölk pga trött och okoncentrerad. Den innehöll faktiskt inte så våldsamt mycket socker (mindre än valfri fruktyoghurt och man använder ju bara någon deciliter) så jag har använt den till mina overnight oats i veckan - med lite kanel och så turkisk yoghurt som topping blir det gudomligt gott.
 
Idag blev det spontant lite vänner över på middag, vi kommer att laga denna rätt med denna efterrätt.

Kändes lagom ansträngande och tidskrävande (jag kommer att ha ~15 min från det att jag kommer hem från jobbet tills gästerna kommer och ska hinna byta om också) och framförallt gott en höstruskig dag som denna.
 
Igår fick jag nån slags ryck och lagade kyckling tikka masala som blev GUDOMLIG tillsammans med hemgjord raita och ris med kardemummakärnor i. Det är alltid nåt som skiljer hemgjord indisk mat i smaken från svensk/indisk restaurangmat, men detta blev ändå mycket lyckat och det närmsta jag kommit originalet hittills i mina försök.
 
Jag hade exakt 109 kronor kvar av lönen. Köpte lammfärs, nämnda dadlar samt atamon. Kokar marmelader. En med plommon, rom och valnötter. En med vindruvor, konjak och dadlar. Är osannolikt huslig. Typ hemmafru under 40-talets ransoneringstid.

Strax dags att laga middag till partner och bihustru. Det blir lammfärsbiffar i en röra på trädgårdens gröna blad (pengarna tog ju slut) med basmatiris. Hittade en halvfull baginbox! Helgen är räddad!
 
Jag hade exakt 109 kronor kvar av lönen. Köpte lammfärs, nämnda dadlar samt atamon. Kokar marmelader. En med plommon, rom och valnötter. En med vindruvor, konjak och dadlar. Är osannolikt huslig. Typ hemmafru under 40-talets ransoneringstid.

Strax dags att laga middag till partner och bihustru. Det blir lammfärsbiffar i en röra på trädgårdens gröna blad (pengarna tog ju slut) med basmatiris. Hittade en halvfull baginbox! Helgen är räddad!

Glöm inte bona den rostfria diskbänken efteråt!

Jag köpte istället en flaska vin från Golan-höjderna. Mycket kosher. Ärat vare barnbidraget und so weiter.
Partnern stirrade på mig med vantro i blicken- Israeliskt vin, när jag kunde köpt en bra Riesling?!?

Lättare relationskris, men har risotto i massor i kylen. Vi lär överleva helgen och imorgon ska jag på barnkalas= gratiskakor.
 
Jag blir vansinnig, min stekta potatis blir alltid svart utanpå och rå inuti, ja jag vet att man egentligen ska koka den mjuk, men orkar bara inte göra det utan häller den direkt i stekpannan och orkar sedan inte stå och röra.
 
Glöm inte bona den rostfria diskbänken efteråt!

Jag köpte istället en flaska vin från Golan-höjderna. Mycket kosher. Ärat vare barnbidraget und so weiter.
Partnern stirrade på mig med vantro i blicken- Israeliskt vin, när jag kunde köpt en bra Riesling?!?

Lättare relationskris, men har risotto i massor i kylen. Vi lär överleva helgen och imorgon ska jag på barnkalas= gratiskakor.
Lite bikarbonat gör diskbänken extra blank! :)
 
Glöm inte bona den rostfria diskbänken efteråt!

Jag köpte istället en flaska vin från Golan-höjderna. Mycket kosher. Ärat vare barnbidraget und so weiter.
Partnern stirrade på mig med vantro i blicken- Israeliskt vin, när jag kunde köpt en bra Riesling?!?

Lättare relationskris, men har risotto i massor i kylen. Vi lär överleva helgen och imorgon ska jag på barnkalas= gratiskakor.
Det kan vara det vin som vi till sist inte köpte den nyårsafton då vi åt judisk mat.
 
Jag hade exakt 109 kronor kvar av lönen. Köpte lammfärs, nämnda dadlar samt atamon. Kokar marmelader. En med plommon, rom och valnötter. En med vindruvor, konjak och dadlar. Är osannolikt huslig. Typ hemmafru under 40-talets ransoneringstid.

Strax dags att laga middag till partner och bihustru. Det blir lammfärsbiffar i en röra på trädgårdens gröna blad (pengarna tog ju slut) med basmatiris. Hittade en halvfull baginbox! Helgen är räddad!

Men det är ju jättelångt till nästa lön, ni kommer att svälta!:crazy: Jag kan skicka några squashar om du vill??:)

Börjar nästan förstå nymaken. Squash i ugn idag. Med andra rostade grönsaker. Och tzatziki. Gott, men typ smaker man känner igen vid det här laget... ;) Kunde hittat på nåt helt annat med squashen, men det fanns tzatziki kvar och här bidras det inte till matsvinnet i onödan ...
 
Men det är ju jättelångt till nästa lön, ni kommer att svälta!:crazy: Jag kan skicka några squashar om du vill??:)

Börjar nästan förstå nymaken. Squash i ugn idag. Med andra rostade grönsaker. Och tzatziki. Gott, men typ smaker man känner igen vid det här laget... ;) Kunde hittat på nåt helt annat med squashen, men det fanns tzatziki kvar och här bidras det inte till matsvinnet i onödan ...

Kan man inte långtidslagra odjuren (squashen, inte petruska med partner och bihustru)?
Jag odlar squash, men ser till att fritera tillräckligt många blommor för att slippa invasion.
 
Kan man inte långtidslagra odjuren (squashen, inte petruska med partner och bihustru)?
Jag odlar squash, men ser till att fritera tillräckligt många blommor för att slippa invasion.

Jodå de håller allt några veckor om man förvarar dem kyligt. Men vad hjälper det??? :)Fritera blommorna - i sådan mängd??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 343
Senast: Breaktown
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
103 587
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp