Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörni! Ska 'fira' thanksgiving nästa vecka och göra helstekt kalkon i ugn. Hittat ett bra recept på ett smör att gnida in kalkonen med. I receptet ska dock kalkonen ligga på en bädd med katrinplommon och äpplen. Jag har svårt för båda dessa i mat. Har ni några tips? Älskar ju bacon:angel: så hellre salt än sött. Ska serveras med sötpotatis och sky.

Jag tänker att den inte behöver nån bädd alls? Snarare att om du lägger rotfrukter, lök, citron och vitlök i skivor runt kalkonen så kommer du få en trevlig sky efteråt. Katrinplommon låter onödigt sött.
 
Nu ligger jag i en hotellsäng (i ett rätt sunkigt hotellrum) i Auckland och ska gå upp och göra mig iordning för att inta lunch!

Den ska ätas i Auckland Skytower, högt upp, och jag skulle tro att utsikten kommer vara bättre än maten - MEN, jag har ändå höga förväntningar. Ska bli spännande!

Och nu har vi varit och käkat nämnda lunch.

Förrätt bestående av tortellini med ricotta och ruccola (ruccolan smakade inget, som tur väl var :p) ihop med pumpapuré, ugnsbakade tomater, sojabönor och parmesan. Sååå gott!

Varmrätten var oxfilé med potatisgratäng, någon svamphistoria och marsalasås. Gött

Väldigt trevlig lunch. Dyr, haha. Men utsikten var ju helt grym. 196 meter upp, och så snurrade restaurangen sakta, sakta så man tillslut fått se hela stan! :)
 
Ett styck son med flickvän här. :) Hotellfrukost, men hemma. Färskpressad juice, nybakta siktkakor, naturell yoghurt med varma hallon, kokt ägg och mängder med kaffe. Plus en brasa i spisen. Mysmys. :love:

Igår kväll hemgjord pizza med valfri fyllning. Och gott rödvin till. Alla nöjda och bortskämda och i matkoma. :)
 
Frukost på kafé. Finns det något bättre ens?

Tex hotellfrukost är inte alls lika mysigt.

Det där är väldigt sant. Frukost på kafé är ofta underbart. Men det gäller förstås att det är rätt sorts kafé.

Sen finns det faktiskt mysiga hotellfrukostar också. Speciellt när antalet gäster är få eller man orkar masa sig upp tidigare än den stora anstormningen. :)
 
Det där är väldigt sant. Frukost på kafé är ofta underbart. Men det gäller förstås att det är rätt sorts kafé.

Sen finns det faktiskt mysiga hotellfrukostar också. Speciellt när antalet gäster är få eller man orkar masa sig upp tidigare än den stora anstormningen. :)
Jag associerar överlag inte hotell med mysighet. Privat sover jag på så himla sunkiga hotell att mys inte är rätta ordet. Och med jobbet är hotellen ofta påtagligt opersonliga.
 
Storfrukost hemma med rostat surdegsbröd, stark ost, marmelad från Hallongården, avokadoröra och croissanter. Sedan åkte vi till Köpenhamn! Sen lunch/fika med hommousmacka och avokado samt cappuccino. Ikväll gör vi Karl Johanrisotto med caprese och hallonpaj till efterrätt :d Lyxindex går i taket när jag har besök.
 
Storfrukost hemma med rostat surdegsbröd, stark ost, marmelad från Hallongården, avokadoröra och croissanter. Sedan åkte vi till Köpenhamn! Sen lunch/fika med hommousmacka och avokado samt cappuccino. Ikväll gör vi Karl Johanrisotto med caprese och hallonpaj till efterrätt :d Lyxindex går i taket när jag har besök.
Du är ju i Köpenhamn oftare än mig :p! Mitt nya jobb ligger dock i förorten till ovan nämnda stad, så nu blir jag igen den av oss som tillbringar mest tid på "djævleøen" :D.

På matfronten är det lathetsvarning idag, men väldigt danskt (apropå ;)). Tre små färdiga smörrebröd från slaktaren och en alkoholstark och lokalbrygd öl med smak av chili :d.
 
Du är ju i Köpenhamn oftare än mig :p! Mitt nya jobb ligger dock i förorten till ovan nämnda stad, så nu blir jag igen den av oss som tillbringar mest tid på "djævleøen" :D.

Det är mest när jag har besök :D Men kul med nytt jobb, det har jag inte hört nått om!
 
En hel majskyckling med sesamolja, sesamfrön, lime och chili och japansk soya som fick gå länge i ugnen i ganska trång form. Ris, salladslök, pak choi och ärtor och jordnötter. Pillade isär kycklingen och blandade allt i en stor skål med en del av den gucka som fanns kvar i ugnsformen. Så himla gott! Lite starkt, syrligt, krispigt och GÖTTIGT!
 
Det beror på om det finns några att välja mellan och om det är på finska vischan eller ej :cautious: Jag hade hellre bott med borrarna eller sovit i pickupen men det fick jag inte.

För mig brukar omgivningarna åtminstone innefatta åtminstone ett bibliotek alternativt några byskolor. Och jag har bott på alla sorters hotell. Allt från kackerlackornas parningsplats till riktigt supermysiga.
 
För mig brukar omgivningarna åtminstone innefatta åtminstone ett bibliotek alternativt några byskolor. Och jag har bott på alla sorters hotell. Allt från kackerlackornas parningsplats till riktigt supermysiga.

Det kan ha funnits ett bibliotek där, det fanns ju skola. Alko fanns iaf :D dock inget ställe som hade ätbar mat... :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 590
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
103 612
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
82 853
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 185
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp